Posibile erori la declararea impozitului pe profit
Firmele mai au la dispozitie cateva zile pentru a completa declaratia de impozit pe profit pentru 2013 (formularul 101), care trebuie depusa pana pe 25 martie. Completarea acestui formular se poate dovedi dificila, in conditiile in care exista cateva erori des intalnite la calcularea impozitului pe profit, sustine Ramona Moisa, Tax Manager la Tuca Zbarcea & Asociatii Tax. Astfel, contribuabilii trebuie sa fie atenti la o serie de aspecte pentru a evita completarea gresita a formularului.
Pana pe 25 martie, firmele sunt obligate sa definitiveze si sa plateasca impozitul pe profit pe anul precedent, prin formularul 101, format electronic.
Inainte de implinirea acestui termen, contribuabilii trebuie sa fie atenti la cum isi calculeaza cheltuielile deductibile, cum reporteaza pierderile fiscale si cu ce documente isi justifica veniturile din consultanta si din management, astfel incat formularul 101 sa fie completat corect.
Ramona Moisa, Tax Manager la Tuca Zbarcea & Asociatii Tax, a spus pentru AvocatNet.ro ca erorile intalnite cel mai des la pregatirea declaratiei anuale privind impozitul pe profit apar din interpretarea gresita a prevederilor legislative privind deductibilitatea cheltuielilor inregistrate de contribuabili in cursul anului fiscal.
„Regula generala prevede ca sunt deductibile la calculul impozitului pe profit cheltuielile efectuate in vederea obtinerii de venituri impozabile. Cu toate acestea, Codul fiscal cuprinde o serie de reguli privind deductibilitatea limitata a unor cheltuieli specifice, precum si cheltuieli care, in anumite conditii, nu sunt deductibile in scopul impozitului pe profit. Intrucat interpretarea acestui set de reguli este la latitudinea contribuabilului, in practica pot aparea erori in declararea bazei impozabile si in consecinta a impozitului pe profit”, a precizat Ramona Moisa.
Mai exact, din seria cheltuielilor care pun probleme contribuabililor la stabilirea tratamentului fiscal se regasesc cele cu serviciile de management si consultanta, cele cu dobanzile aferente imprumuturilor de la entitati din grup, cele cu provizioanele, cele privind actiunile de protocol, cele sociale, etc.
„In cazul declararii eronate a bazei impozabile si a impozitului pe profit aferent, contribuabilii au posibilitatea depunerii unor declaratii rectificative privind impozitul pe profit. In situatia in care un contribuabil corecteaza declaratia 101 depusa, declaratia rectificativa se intocmeste pe acelasi model de formular, inscriind <<X>> in spatiul special prevazut in acest scop”, a subliniat Ramona Moisa.
Contribuabilii au probleme sa justifice anumite cheltuieli
Consultantul de la TZA Tax a mentionat ca problemele cel mai des semnalate de Fisc, ca urmare a verificarii declaratiilor de impozit pe profit, apar din interpretarea eronata a prevederilor legislative si din lipsa documentelor suport pentru a justifica anumite cheltuieli.
Astfel, una dintre problemele identificate de autoritatile fiscale o reprezinta lipsa documentelor justificative pentru a sustine deductibilitatea cheltuielilor cu serviciile de consultanta si management.
Potrivit Tax Manager-ului de la TZA Tax, exista probleme cu deductibilitatea cheltuielilor cu dobanzile aferente imprumuturilor contractate de la societati din grup.
„Cheltuielile cu dobanzile sunt integral deductibile doar in cazul in care sunt aferente imprumuturilor bancare sau acordate de institutii de credit/institutii financiare nebancare sau de alte persoanele juridice care acorda credite potrivit legii. In cazul imprumuturilor care nu sunt acordate de astfel de institutii, cheltuielile cu dobanzile aferente imprumuturilor pe termen lung sunt deductibile doar in anumite conditii: gradul de indatorare al contribuabilului este mai mare decat 3 si acela are capitaluri proprii pozitive. De asemenea, indiferent de perioada de acordare a imprumuturilor nebancare, procentul de dobanda deductibila este limitat la 6% pentru imprumuturile in valuta si la rata de referinta a BNR pentru imprumuturile in lei”, a adaugat Ramona Moisa.
Si modul de reportare a pierderi fiscale creeaza probleme contribuabililor
Consultantul de la TZA Tax a precizat ca pierderile fiscale pot fi reportate de contribuabili pe o perioada de 7 ani, incepand cu cea din anul 2009, respectiv 5 ani pentru pierderile fiscale inregistrate in anul 2008 si anterior acestui an.
„Autoritatile fiscale au identificat cazuri in care contribuabilii nu au tinut cont de aceste limitari in recuperarea pierderii fiscale”, a subliniat Ramona Moisa.
Citeste mai departe pe avocatnet.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!