Certificarea declaratiei de impozit pe profit ar putea deveni optionala

 

Ramona Moisa, Tax Manager la Tuca Zbarcea & Asociatii Tax, a declarat pentru AvocatNet.ro ca, din discutiile cu reprezentantii Ministerului de Finante, reiese ca, in perioada imediat urmatoare, certificarea declaratiei de impozit pe profit ar putea deveni optionala pentru majoritatea firmelor si obligatorie numai pentru o anumita categorie de contribuabili. In momentul de fata, certificarea declaratiei de impozit pe profit este obligatorie pentru toti contribuabilii, incepand cu 1 ianuarie 2014, cu exceptia celor a caror situatie financiara trebuie auditata.

certificat-atestare-fiscalaConform art. 83 alin. (5) din Codul de Procedura Fiscala, declaratia fiscala anuala de impozit pe profit a contribuabililor persoane juridice, formularul 101, trebuie certificata de catre un consultant fiscal, in conditiile legii, cu exceptia celor pentru care este obligatorie auditarea.

Ioana Cartite, Senior Tax Consultant la Biris Goran, ne-a explicat, intr-un articol publicat marti de AvocatNet.ro, ca obligatia certificarii Declaratiei 101 a fost introdusa prin OG 47/2007, incepand cu 1 ianuarie 2008, dar aceasta obligatie a fost suspendata pana la 1 ianuarie 2010, prin OUG 19/2008, care a intrat in vigoare pe 3 martie 2008, respectiv inainte de termenul de depunere a declaratiei anuale de impozit pe profit.

„Urmatorul act normativ care suspenda obligatia certificarii este OUG 35/2011, care a intrat in vigoare pe 11 aprilie 2011. Termenul pana la care aceasta obligatie a fost suspendata a fost 1 ianuarie 2013. In consecinta, avand in vedere ca termenul de 1 ianuarie 2010 nu a fost prelungit, inseamna ca, incepand cu aceasta data si pana la data intrarii in vigoare a OUG 35/2011, au fost aplicabile prevederile Codului de procedura fiscala cu privire la obligativitatea certificarii Declaratiei 101, introduse prin OG 47/2007. Deci, intre 1 ianuarie 2010 si 11 aprilie 2011, certificarea declaratiilor 101 aferente anului fiscal 2009, respectiv a primei perioade fiscale din 2010 a fost aplicabila. Dupa intrarea in vigoare a OUG 35/2011, certificarea a fost suspendata pana la 1 ianuarie 2013, urmand ca prevederile Legii 162/2012 sa o suspende, in continuare, pana pe 1 ianuarie 2014”, a detaliat Ioana Cartite.

Intrebati de AvocatNet.ro, sase consultanti fiscali, de la unele dintre cele mai mari firme de consultanta fiscala din Romania, inclina sa creada ca autoritatile vor mentine obligativitatea de a certifica declaratiile fiscale de impozit pe profit, incepand cu 1 ianuarie 2014, desi mai au timp sa amane intrarea ei in vigoare, deoarece termenul limita pana cand trebuie depus formularul 101 este 25 martie.

Certificarea ar putea deveni optionala

Ramona Moisa, Tax Manager la Tuca Zbarcea & Asociatii Tax, a precizat pentru AvocatNet.ro ca ar putea interveni modificari in ceea ce priveste obligativitatea certificarii declaratiei de impozit pe profit, in conditiile in care termenul de depunere a formularului 101 este 25 martie 2014.

„Din discutiile cu reprezentantii Ministerului de Finante in cadrul procesului consultativ privind modificarea legislatiei fiscale intelegem ca, in perioada imediat urmatoare, ar putea fi publicata o ordonanta de urgenta prin care certificarea declaratiei de impozit pe profit ar deveni optionala pentru majoritatea contribuabililor si obligatorie numai pentru o anumita categorie de contribuabili. Ar trebui certificate, in mod obligatoriu, doar declaratiile rectificative, daca prin corectare rezulta o diferenta, in plus sau in minus, de peste 10% fata de creanta fiscala declarata in prima declaratie depusa, dar nu mai putin de 10.000 lei. De asemenea, este de asteptat ca pentru anumite categorii de contribuabili, care solicita TVA la rambursare, pana intr-o anumita valoare, in situatia certificarii fara rezerve a decontului respectiv de TVA, organul fiscal sa ramburseze taxa solicitata cu efectuarea, ulterior, a inspectiei fiscale”, ne-a explicat Ramona Moisa.

Dan Schwartz, Managing Partner-ul RSM Scot, ne-a spus ca, desi au fost discutii, la sfarsitul lui 2013, in ceea ce priveste clarificarea si completarea prevederilor legale referitoare la certificare, pana in prezent acest lucru nu s-a produs.

„Nu cred ca trebuie pusa problema mentinerii sau prorogarii obligatiei de certificare, asa cum este ea impusa de prevederile legale in vigoare, ci consider ca certificarea declaratiilor de impunere, a tuturor declaratiilor de impunere, inclusiv deconturile de TVA, fiind o problema extrem de serioasa si complexa, ar trebui abordata cu maxima atentie, atat de catre Ministerul Finantelor Publice/ANAF, cat si de catre Camera Consultantilor Fiscali. In primul rand, ar trebui stabilit clar prin lege/ordonanta a Guvernului cand certificarea este obligatorie, cand nu este obligatorie si cand este facultativa si care sunt implicatiile din punct de vedere al raspunderii civile si penale, atat pentru contribuabili, cat si pentru consultantii fiscali care ar presta acest serviciu profesional. De exemplu, certificarea ar putea fi obligatorie pentru contribuabilii mari, facultativa pentru cei mijlocii, contribuabilii mici neavand aceasta obligatiei sau, ca un alt exemplu, certificarea ar putea fi obligatorie pentru deconturile de TVA cu suma negativa peste o anumita valoare si pentru care s-a cerut rambursarea. Apoi, CCF ar trebui sa dezvolte normele profesionale deja emise (n.a. – in prezent, pentru certificare sunt in vigoare, de la 3 martie 2011, normele de aplicare din Hotararea CCF nr. 4/2011) in legatura cu certificarea”, ne-a explicat Dan Schwartz. Alina Botezatu, avocatnet.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie