Despre impozitul pe constructii speciale – Opinie
Cine ma cunoaste stie ca sunt de un optimism incurabil. Stie, de asemenea, ca niciodata nu mi-a trecut prin cap sa plec din tara mea. Când ceva nu mi-a convenit, am iesit public si am criticat constructiv, în speranta ca asa o sa determin schimbarea pe care cu totii, cred, ne-o dorim. Acum, însa, încep sa ma întreb daca mai avem vreo sansa sau daca nu cumva tara mea a trecut de “the point of no return”…
Gândul acesta negru mi-a venit citind ultimul capitol din OUG 102/2013, publicata zilele trecute, cel prin care s-a introdus impozitul pe constructii. Am auzit cu totii ca de la anul se vor impozita stâlpii, platformele betonate, piscinele, eolienele si alte constructii “speciale”. Nu este numai atât, din pacate! Sa vedem, însa, despre ce vorbim.
Cine plateste? Toate persoanele juridice române sau straine care detin constructii în România, mai putin institutiile publice, institutele nationale de cercetare si ONG-urile. Deci, platesc impozitul toate societatile comerciale, de stat sau private, regiile autonome si companiile nationale.
La ce se plateste impozitul? La toate constructiile din grupa 1 a Catalogului mijloacelor fixe aflate în patrimoniul (atentie, nu în proprietatea!
Deci se includ aici constructiile aflate în proprietate, luate în leasing, concesiune sau aflate în administrare…) persoanelor juridice mentionate anterior, mai putin cladirile pentru care se datoreaza impozitul pe cladiri si teraselor agricole, pomicole si viticole. Ramân deci în baza impozabila: constructiile speciale de tipul celor mentionate mai sus, dar si toata reteaua nationala de drumuri si autostrazi, reteaua de cale ferata, inclusiv liniile de tramvai, barajele hidrocentralelor, termocentralele, toate tunelele, inclusiv metroul din Bucuresti, toate canalele de irigatii si amenajarile hidrotehnice, practic tot ce nu misca si nu este teren liber de constructii!
Cât va fi impozitul? Impozitul se va calcula prin aplicarea unei cote de 1,5% asupra valorii constructiilor din patrimoniu (atentie, valoarea trebuie reevaluata conform legii, pentru a reflecta valoarea corecta a patrimoniului).
Cât se va colecta? În buget au fost luate în considerare venituri suplimentare de 500 milioane de lei (desi estimarea initiala a fost de 2 miliarde, dar cei de la FMI nu au acceptat mai mult de atât, datorita slabei capacitati de colectare).
Ce înteleg eu din asta? Ca cei de la Finante nici macar nu înteleg ce anume au reglementat! Oamenii acestia nu înteleg ce înseamna “patrimoniu”, nu înteleg diferenta dintre “patrimoniu” si “proprietate”. Daca ar întelege, ar sti ca 500 de milioane de lei ar trebui sa plateasca doar CNADR si doar pentru autostrazile aflate în administrare. Suma probabil ca s-ar cvintupla luând în considerare si drumurile nationale!!! Asta ca sa ne referim doar la un tip de “constructii”… Adaugam si calea ferata, barajele hidrocentralelor (cât costa nu stiu nici ei, ca doar nu au mai construit nimic de 25 de ani!), canalele de irigatii, statiile de pompare, iazurile, etc., etc. si probabil ca suma corecta nu este nici 500 de milioane, nici 2 miliarde de lei, ci mai degraba se apropie de 50 de miliarde de lei.
Cine plateste? Ce taxe de drumuri vor trebui marite pentru a plati acest impozit? Cât va costa transportul pe calea ferata? Cât va costa energia produsa în România? Câti dintre producatori îsi vor muta fabricile în tari cu guverne mai putin iresponsabile?
Încercati sa raspundeti dumneavoastra la aceste întrebari si veti întelege de ce mi-am pus întrebarea mentionata la începutul articolului.
Anul acesta mi-am sarbatorit majoratul în profesie, dar în 18 ani de munca nu am vazut niciodata atâta iresponsabilitate în procesul de reglementare fiscala. Consecintele acestui impozit vor fi dramatice. Economia se va bloca pur si simplu. Acest impozit nu trebuie sa intre în vigoare! Gabriel Biris, zf.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!