Despre profitabilitatea aeroporturilor romanesti

 

16 aeroporturi operationale si alte doua noi pe hârtie, peste zece milioane de pasageri la nivel national si proiecte de investitii de zeci de milioane de euro. Totusi, aproape jumatate dintre aeroporturile tarii nu atrag nici macar 50.000 de pasageri pe an

Aeroportul Henri CoandaLa începutul anului trecut, al doilea cel mai aglomerat aeroport al României, Baneasa, si-a închis portile pentru traficul de masa, zborurile low cost fiind mutate pe Otopeni, Henri Coanda reusind astfel sa-si creasca traficul cu 41% si sa urce pe locul 58 la nivel european în topul celor mai aglomerate aeroporturi de pe vechiul continent.

Chiar si în lipsa numerosilor pasageri ce urcau la bordul aeronavelor low cost, Baneasa a reusit sa adune un trafic anual cât alte zece aeroporturi la un loc. Mai exact, 427.441 de pasageri în 2012, majoritatea pe curse de tip business-aviatie generala, dar si pe zboruri medicale, de cautare si salvare, tehnice, de cercetare stiintifica, de protectia mediului. Cel mai probabil, în 2013, traficul va fi cel mult la jumatate (în primele trei luni ale anului trecut, operatorii low cost înca mai zburau de pe Baneasa), însa chiar si în aceste conditii, va performa mai bine decât jumatate dintre aeroporturile din România.

Mai putini pasageri, mai multe aeroporturi

La nivel european, în 2012, traficul aerian de pasageri a înregistrat o usoara crestere de 1,8% comparativ cu anul precedent. La nivel local, s-a înregistrat însa o usoara scadere, de câteva mii de pasageri pierduti, din pacate, de unele dintre cele mai mari aeroporturi din tara, Cluj-Napoca si Timisoara. Justificarea, asa cum vine de la autoritati, este pe fond de criza economica, de falimente din industrie si competitie cu aeroporturile învecinate (un astfel de exemplu ar fi Baia-Mare/Satu Mare sau Timisoara/Arad). Ce-i drept, multe aeroporturi sunt tinute în functiune doar din orgoliul autoritatilor locale, chiar daca sunt pozitionate în proximitatea altora. Mai mult, au nevoie de investitii semnificative, mai ales ca pe multe dintre acestea avioanele de categorie C si D maximum, adica Boeing si Airbus – mediu si lung curier – nu pot ateriza.

Si totusi, în aceste conditii, planurile autoritatilor locale includ constructia de noi terminale de zbor. Un astfel de exemplu este aeroportul din Brasov, la care de curând s-au început lucrarile la pista. În cel mai fericit caz, acesta ar urma sa fie gata în 2015 sau 2016. Firma care a câstigat licitatia pentru constructia pistei este Vectra Service, controlata de omul de afaceri brasovean Marcel Butuza. Acesta a declarat ca lucrarile vor fi finalizate la sfârsitul anului în curs, în conditiile în care termenul de executie este de 12 luni. Costurile pistei se ridica la 12,7 milioane de euro plus TVA, bani ce vor fi asigurati din bugetul Consiliului Judetean. Per total, întreaga investitie în aeroportul Brasov Ghimbav se ridica la 60 de milioane de euro.

Un alt aeroport despre care s-a vorbit în ultimii ani este cel de la Adunatii Copaceni, proiect apartinând lui Nelu Iordache, patronul Romstrade si Blue Air. Desi anul trecut se pregatea demararea lucrarilor, anul acesta proiectul a fost tras pe linie moarta si ramâne de vazut daca se va concretiza vreodata. Gheorghe Racaru, directorul general al Blue Air, este de parere ca potential de trafic exista pentru acest aeroport, însa administratorul judiciar al Romstrade, Casa de Insolventa Transilvania, va decide daca merita demarata investitia (180 de milioane de euro). „Nu ar trebui sa se construiasca alte aeroporturi în România. Sunt destule, si nu toate au potential de curse externe. Cele deja existente au nevoie de reabilitare si modernizare“, considera managerul Blue Air.

Prea putine aeroporturi si-au bugetat însa investitii. În prezent, proiectele de modernizare sau de extindere a infrastructurii aeroportuare – aflate în derulare sau prevazute a fi demarate anul acesta – depasesc 60 de milioane de euro, din care 49,2 milioane de euro reprezinta banii moldovenilor, acestia din urma marind semnificativ numarul zborurilor efectuate de pe aeroportul Stefan cel Mare din Iasi.

Investitii pe bani europeni

O alta investitie semnificativa se doreste si la Satu Mare. Potrivit lui Nicolae Fechete, directorul aeroportului, a fost depusa o cerere de finantare cu bani europeni pentru reparatia capitala a pistei. Daca va fi acceptata, suma se va ridica la 12 milioane de euro.

Alt aeroport, alte investitii. Peste 1,5 milioane de euro reprezinta banii alocati de Sibiu pentru achizitia de echipamente aeroportuare si de securitate, precum si pentru lucrari de extindere si modernizare. Suma este putin mai mare decât cea disponibila pentru aeroportul din Craiova.  Ana-Maria Smadeanu, capital.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie