Cultura lui „Multumesc”

 

Un vânzator sau un postas are sanse mai mari sa primeasca un „multumesc” sau alte dovezi de recunostinta decât un angajat de la seful sau sau invers, biroul fiind spatiul unde astfel de manifestari au loc cel mai rar, potrivit unui material Wall Street Journal.

În ajun de Ziua Recunostintei, locul de munca contrazice traditia americana a demonstratiilor de apreciere, scrie Wall Street Journal.

Desi cercetarile pe aceasta tema sugereaza ca angajatul care se simte apreciat este mai productiv si mai loial, unii sefi se tem ca subalternii s-ar putea „culca pe-o ureche” sau ca multumirile prea dese li s-ar putea urca la cap, încurajându-i sa ceara mai multi bani sau sa le submineze autoritatea.

Alti manageri cred în puterea unui „multumesc”, dar se tem ca ar putea parea stângaci sau nesinceri, sau ca angajatul s-ar putea simti stânjenit.

Una dintre cele mai des întâlnite atitudini în rândul sefilor este „Le multumim oamenilor de pe aici. Se numeste salariu”, spune Bob Nelson, consultant pe probleme motivarea angajatilor în San Diego.

Locul de munca este ultimul pe lista spatiilor în care oamenii îsi exprima recunostinta, depasit detasat de locuinta, lacas de cult si chiar de cartier. Numai 10% dintre adulti le multumesc în fiecare zi colegilor de lucru, iar numai 7% îsi exprima recunostinta fata de sef, potrivit unui sondaj realizat în acest an de o organizatie nonprofit din SUA.

Partenerii de viata, copiii, parintii, prietenii si chiar cunostintele mai îndepartate au sanse de patru ori mai mari sa primeasca un „multumesc”, potrivit rezultatelor sondajului. Chiar si un vânzator sau un postas obtine scoruri ceva mai ridicate.

În zona specialistilor în resurse umane, parerile sunt împartite. Mai mult de jumatate dintre acestia considera ca demonstratiile de apreciere reduc cifra de afaceri, în timp ce 49% cred ca ajuta la profit, potrivit unui sondaj prezentat recent de Society for Human Resource Management (SHRM).

Chiar si cei mai duri manageri recunosc ca recunostinta conteaza. Fostul CEO al General Electric Jack Welch, cunoscut pentru rigurozitatea cu care evalueaza si insista pentru îmbunatatiri de performanta, spune ca le-a multumit angajatilor cu fiecare ocazie.

„Daca nu o faci, nu dezvolti o cultura. Ramâi doar o constructie, precum caramizile si mortarul”, explica el.

Potrivit studiului SHRM, mai mult de jumatate dintre managerii de resurse umane considera ca sefii aflati „în linia întâi” spun prea rar „multumesc”.

„Scolile de business nu se concentreaza pe astfel de lucruri. Multi supervizori si manageri se gândesc: «Mie nu-mi multumeste nimeni, de ce sa-i rasfat pe altii?»”, noteaza Nelson.

Studiile realizate de acesta releva ca 35% dintre angajati se tem ca colegii ar putea profita de ei daca le multumesc prea des.

Sefii cred ca exprimarea recunostintei „se urca la cap” si creste probabilitatea ca angajatul sa ceara marire de salariu.

„Este mult mai usor sa fii persoana care cauta mereu o vina. Te simti mai sef”, spune Nelson.

Totodata, angajatii trateaza cu scepticism dovezile de recunostinta prezentate neîndemânatic. Un manager care nu stie cum sa se exprime în astfel de situatii poate parea nesincer, superficial, manipulator, condescendent sau banal, spune Nelson.

Companiile dau tot mai putina atentie programelor de recunoastere a realizarilor profesionale. Desi 77% dintre angajatorii evaluati în studiul SHRM continua sa deruleze astfel de initiative, ponderea a scazut în ultimii ani, iar tot mai multe companii reduc bugetele programelor existente.

Vlad Popescu, mediafax.ro

Cuvinte cheie: , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie