Medierea comercială – garanția succesului în afaceri
Pentru a dovedi faptul că medierea este răspunsul și garanția succesului în relațiile de afaceri, vă propun spre analiză următorul caz.
Pentru înregistrarea societății, asociații Florin M. și Ion P. încheie un contract de închiriere privind un spațiu în care este declarat sediul societății. După înregistrare, societatea achită o lună chiria datorată, după care refuză să mai plătească chiria datorată numitei S.C. Lola S.A., motivând că cuantumul este exagerat de mare.
Aceasta, invocând dispoziția cuprinsă în art. 53 din Legea nr.31/1990, republicată și modificată, solicită în instanță asociaților Florin M. și Ion P. plata chiriei restante, motivând că aceștia răspund în mod solidar și nelimitat pentru actele încheiate în contul societății.
În dosarul aflat pe rolul judecătoriei, înainte de împlinirea primului termen de judecată, asociații Florin M. și Ion P. decid să apeleze la procedura medierii, pentru a încerca pe cale amiabilă soluționarea acestei situații. Factorul care motivează părțile pentru această alegere este în mod principal, confidențialitatea procedurii, caracterul privat al ședințelor de mediere dar și o mai mare încredere în flexibilitatea acestei forme de justiție alternativă.
S.C. Lola S.A., prin reprezentant, răspunde afirmativ la invitația de a proba soluționarea problemei lor prin mediere, se semnează contractul de mediere și se declară deschisă procedura.
Împreună cu părțile, mediatorul stabilește regulile și calendarul ședințelor, aducându-le la cunoștință încă de la început acestora despre principiile pe care el le urmărește: neutralitate absolută, imparțialitate dovedită, confidențialitate garantată.
În numai trei ședințe de mediere, cu durata de o oră și jumătate fiecare, părțile ajung la un acord favorabil. S.C. Lola S.A., prin reprezentant, recunoaște că a exagerat prețul chiriei spațiului comercial, profitând de nevoia urgentă a asociaților Florin M. și Ion P. de a-și găsi un sediu, drept pentru care este de acord cu renegocierea contractului de închiriere. Asociații, pe de altă parte, sunt de acord ca societatea lor să achite restanțele avute către S.C. Lola S.A. și garantează buna credință a acesteia pe viitor. Vorbim despre obligațiile societății și nu despre obligațiile asociaților, deoarece fondatorii, reprezentanții și alte persoane care au lucrat în numele societății în curs de constituire răspund solidar și nelimitat față de terți pentru actele juridice încheiate cu aceștia în contul societății, numai în afară de cazul în care societatea după ce a dobândit personalitate juridică le-a preluat asupra ei. Actele astfel preluate sunt considerate a fi fost ale societății încă de la data încheierii lor. În cazul nostru, conform Legii 31/1990/art. 53 – alin. (1), dacă societatea a preluat respectivele acte juridice asupra sa (sediul social declarat după înmatriculare) și societatea a achitat chiria pe o lună (prin plata chiriei pe o lună societatea a preluat asupra sa actul juridic încheiat), fondatorii nu mai pot fi răspunzători, răspunderea revenind societății.
Maria Paduraru, mediator
Citeste articolul integral pe reporteris.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!