Raport BNR: Bancherii au utilizat mecanisme de dobanda greu de inteles de clienti, au practicat comisioane excesive si au supra-indatorat debitorii
Bancherii au utilizat mecanisme de dobanda greu de inteles de clienti, au practicat comisioane excesive si au supra-indatorat debitorii, se arata intr-un raport al Bancii Nationale a Romaniei (BNR), despre care scrie profit.ro.
”Deficientele in ceea ce priveste gradul de pregatire a personalului implicat in activitatea de creditare a condus la o informare uneori incompleta a consumatorilor in ceea ce priveste riscurile de baza asociate produselor de creditare”, se arata in raportul BNR din acest an privind stabilitatea financiara.
Felul in care bancile acordau credite inainte de 2009 a lovit clientii in timpul crizei financiare, spune BNR.
”Evolutiile pronuntat adverse ale cadrului macroeconomic au contribuit la relevarea unor aspecte mascate in perioada anterioara crizei financiare globale: practicarea unor rate ale dobanzii a caror stabilire nu putea fi inteleasa de client, acordarea de credite pentru care capacitatea de rambursare era de importanta secundara (pornind de la considerentul ca fenomenul de neplata nu este de natura sa genereze pierderi intr-un mediu in care bunurile imobiliare utilizate ca si garantii pentru contractarea creditelor se aflau intr-o continua crestere a valorii de piata), practicarea de comisioane excesive, expunerea unor categorii vulnerabile la produse avand o volatilitate ridicata a factorilor de risc”, se arata in raport.
Cu privire la dobanzi, raportul arata ca au fost practicate rate variabile interne, netransparente, care au dus la cresterea ratelor lunare intr-o perioada in care referintele din piata au scazut la minime istorice. Astfel, in loc ca dobanzile clientilor sa scada, cu reducerea EURIBOR, LIBOR, ROBOR, acestea au crescut dupa vointa bancilor, care au cautat sa-si sporeasca veniturile.
Vezi mai multe AICI
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!