Baza de date comuna a asiguratorilor care va contine daunele inregistrate de soferi ar putea deveni operationala la sfarsitul anului 2014
Cinci dintre cei mai mari asiguratori auto din România au pus pe picioare un proiect care presupune constituirea unei baze de date comune cu daunele înregistrate de soferi. Programul, care va fi operational pâna la finele acestui an, îi ajuta pe asiguratori sa analizeze cu mai multa precizie profilul de risc al clientilor. Cei care au mai multe daune la activ sau care si-au reparat masina în conditii dubioase vor plati prime cu mult mai mari sau chiar vor fi refuzati de asiguratori.
“Împreuna cu mai multi colegi din cinci firme de asigurare locale lucram la o baza de date care va cuprinde istoricul de dauna al soferilor asigurati CASCO. Daca totul decurge normal, pâna la sfârsitul lui 2014, aceasta baza de date va deveni operationala”, a declarat, pentru ECONOMICA.NET, Madalin Rosu, seful departamentului auto din cadrul Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din România (UNSAR).
Potrivit acestuia, masura este una extrem de utila pentru asiguratori în conditiile în care, în acest moment, modalitatile de verificare sunt extrem de rudimentare (întrebari trimise prin mail între asiguratori si doar atunci când exista suspiciuni de frauda) fapt care genereaza pierderi asiguratorilor. Mai mult, spune Rosu, exista deja situatii în care acelasi sofer a reusit sa încaseze, prin frauda, banii de asigurare de la mai multe firme.
Specialistul UNSAR, care este si vicepresedinte la compania Generali, spune ca, potrivit estimarilor, nivelul fraudei se ridica undeva la 10-15% din totalul daunelor platite pe CASCO si a crescut în ultimii ani. Dupa ce va fi finalizat proiectul, el va fi prezentat în cadrul consiliului UNSAR, unde membrii vor decide daca îl avizeaza sau nu. Din UNSAR fac parte majoritatea firmelor de asigurare din România care aduna în jur de 90% din totalul primelor brute subscrise.
La finele anului trecut, în România erau valabile în jur de 900.000 de contracte de asigurare CASCO cu prime brute subscrise de circa 1,5 miliarde de lei. Ultimele date privind clasamentul pe companii arata ca piata este dominata de societatile Allianz-Tiriac, Groupama, Generalli, Omniasig, Uniqa si Astra.
Daca ai multe accidente sau daca îti repari masina le service-uri dubioase, platesti mai mult pe asigurare
Baza de date se va dovedi utila nu doar în cazurile de frauda, ci si ca un instrument de evaluare precisa a riscurilor generate de fiecare sofer. “ Ne dorim ca aceasta baza sa includa atât istoricul asiguratilor cât si alte date cum ar fi, de exemplu, la câte reparatii a fost supusa masina si în ce conditii. În acest fel, vom putea sti de la început daca e cazul sa refuzam respectivul client sau sa îi calculam un nivel de prima corespunzator riscurilor”, a mai explicat Rosu. Concret, soferii cu ”bube în cap” vor achita prime cu mult mai mari decât ceilalti daca vor sa aiba o asigurare CASCO si aceasta în conditiile în care nu vor fi considerati prea riscanti si vor fi refuzati.
Un sistem asemanator, gestionat însa de Autoritatea de Supraveghere Financiara functioneaza în cazul politelor RCA.
Baza de date CEDAM include istoricul de risc al soferilor, în functie de care fiecare client cu RCA este încadrat într-o anume categorie de risc. În functie de respectiva categorie, soferul va beneficia de un bonus sau, dupa caz, malus, care se aplica la pretul RCA. De exemplu, un sofer cu mai mult de trei daune în ultimii patru ani, va plati un RCA de doua ori mai scump fata de pretul de baza. Serban Buscu, economica.net
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!