Medierea conflictelor de munca

 

Mediatorul reprezinta profesionistul care gestioneaza situatiile conflictuale indiferent de zona unde acestea se nasc.

medierea conflictelor de muncaDreptul muncii genereaza o paleta variata de dispute care se pot stinge prin mediere, dispute intre marile entitati, sindicate versus patronate, dar si entitatile individuale (angajat versus angajat si angajat versus angajator).

Disputa reprezinta, fundamental, o incompatibilitate la nivel de relatie creata intre partile implicate, deficienta generata de insuficienta resurselor si de opinii diferite bazate permanent pe o suma de factori ce activeaza reactii inadecvate, parazitand comunicarea constructiva.

Plecand de la premiza expusa anterior, mediatorul devine catalizatorul reactiei, indrumand participantii la disputa prin toate etapele acesteia, consumand resursele generatoare de conflict.

Conflictele de munca raman in tiparul expus, avand izvoarele in cumulul de perceptii ce se inmagazineaza de ambele parti si care genereaza situatii tensionate prin lipsa satisfactiilor reciproce.

Astfel, mediatorul poate asigura gestionarea eficienta a unei negocieri contractuale dintre angajat si angajator, intelegerea identificata in mediere concretizandu-se intr-un act aditional la contractul de munca si poate realiza un cadru optim in care reprezentantii a doua entitati (sindicate – patronate) pot concretiza un plan de restructurare sau de reorganizare ce imbraca forma unui acord de mediere.

Medierea reprezinta modalitatea alternativa de solutionare a unei dispute prin care partile aflate intr-un conflict isi pot identifica solutiile proprii, in prezenta facilitatorului care se regaseste in persoana mediatorului, in conditii de deplina confidentialitate.

Avantajele imediate ale procedurii de mediere sunt reprezentate de: multitudinea de potentiale solutii identificate chiar de parti, care au posibilitatea sa isi adapteze atitudinile una fata de cealalta chiar in timpul sedintei de mediere, in mod flexibil si fara constrangerile formalismului din instanta de judecata; rapiditatea gestionarii resurselor si identificarii de optiuni; cresterea eficientei prin economii reale de timp, bani si stres.

Pentru angajatori, o importanta deosebita o reprezinta pastrarea imaginii si a notorietatii, dar si a reputatiei prin gestionarea informatiilor publice. In acelasi timp, este de subliniat reducerea considerabila a incarcaturii emotionale si financiare asupra angajatilor, in cadrul acestei proceduri flexibile, unde nevoile partilor sunt mai presus de criteriile sablonate ale societatii in ansamblu.

Indiferent de rezultatul medierii, un atu determinat in alegerea procedurii de mediere il constituie pastrarea relatiilor si mentinerea unui climat optim pentru dezvoltarea unor raporturi viitoare intre partile angrenate intr-o disputa. Mugur Bogdan Mitroi, mugurmitroi.portalmediere.ro

Cuvinte cheie: , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie