Cum isi fura autoritatile singure caciula?
Utilaje trase pe dreapta, muncitori trimisi acasa, firme la un pas de faliment. Nenumarate santiere din toata tara sunt abandonate dupa ce încercarea autoritatilor de a tine în frâu deficitul bugetar le-a lasat fara finantare
În primele opt luni ale anului, fondurile alocate proiectelor de infrastructura (inclusiv cele realizate cu bani de la Bruxelles) au totalizat 17,75 miliarde de lei, cu 2,5 miliarde de lei mai putin decât în aceeasi perioada a anului trecut. În procente, scaderea este de peste 12%. Cel mai mult s-au redus cheltuielile aferente investitiilor cu finantare rambursabila (-46% fata de ianuarie-august 2012), iar banii alocati proiectelor finantate de UE au fost cu 11,5% mai putini. Cheltuielile de capital au scazut, în aceeasi perioada, cu 9,7%.
În viata reala, toate aceste cifre seci se traduc în lucrari, uneori aflate la doi pasi de finalizare, oprite pe termen nedefinit. Cu tot ce înseamna asta pentru cei implicati. Prahoveanul Ion Florica a lucrat pâna prin vara pentru o firma care efectua extinderea retelei de canalizare într-o comuna din Ilfov. Când facturile nu au mai fost achitate, patronul nu a avut de ales si si-a trimis oamenii acasa. „Eu am avut noroc, ca mi-am gasit sa muncesc pe un santier din Bragadiru, dar cei mai multi din colegii mei sunt si acum fara lucru. Si se apropie iarna, asa ca cel mai probabil va trebui sa traiasca sase luni doar cu ajutorul de somaj“, povesteste barbatul.
Unii analisti sunt de parere ca, prin oprirea finantarii proiectelor de infrastructura, autoritatile îsi fura singure caciula. Pentru ca o buna parte din sumele alocate se întorc, direct sau indirect, la buget, sub forma de TVA, accize, impozite pe venit si profit, contributii sociale si asa mai departe. Fara sa mai vorbim de efectul de multiplicare în economie. Stoparea investitiilor publice are exact efectul invers: scaderea încasarilor la buget si cresterea numarului de someri sau de firme aflate în dificultate. Însa în conditiile în care încasarile bugetare, atât la nivel central, cât si pe plan local, sunt sub asteptari, iar guvernantii nu vor sa umble la alte cheltuieli, viitorul nu arata prea bine pentru investitiile publice.
De toate pentru toti
Unul dintre cele mai celebre proiecte pe care cabinetul Ponta a pus lacatul, chiar daca nu mai are mult pâna la finalizare, este cel al celor doua pasaje rutiere de pe centura de nord a Aradului, care ar fluidiza traficul pe unul din cele mai circulate drumuri din tara. De mai bine de un an, pe santier nu s-a mai miscat nimic. Tot în Arad sunt probleme cu 27 de strazi care au fost transferate în 2011 catre Guvern, în cadrul Programului National de Dezvoltare a Infrastructurii (PNDI). Programul a fost suspendat în 2012, iar strazile cu pricina nu au mai ajuns sa fie reabilitate. „Ne vom apuca, din banii de la bugetul local, sa facem întretinerea acestor drumuri, pentru ca modernizare nu avem voie“, explica în primavara primarul Gheorghe Falca. Tot din lipsa de bani a fost oprita lucrarea de reabilitare a DJ191C din Salaj. Asta desi nu ar mai fi deloc mult pâna la finalizare. Conform presei locale, Consiliul Judetean cauta acum alte surse de finantare.
Pe lista santierelor abandonate se mai numara cel de modernizare a retelelor de apa si canalizare din Copsa Mica, unde primaria se plânge ca este aproape în faliment si nu mai are cum sa continue lucrarile, sau cel al noului spital din Falticeni, caruia i s-au alocat pentru 2013 trei milioane de lei, pierdute însa la rectificarea bugetara din vara. Nici reabilitarea Liceului Economic din Calimanesti, lucrare demarata acum sapte ani, nu are sanse de finalizare anul acesta pentru acelasi motiv simplu: nu sunt bani. Nici lucrarile hidrotehnice nu au o soarta mai buna: digul de aparare de pe Siret de la Gâdinti a ramas fara finantare la doar o luna de la începerea lucrarilor, în timp ce în Bihor s-a anuntat ca vor fi finalizate doar proiectele de amenajari de albii de râuri care sunt realizate cel putin în proportie de 80%, restul fiind amânate pentru anii urmatori.
Citeste articolul integral pe capital.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!