Formularul 100, modificat. Declaratia va contine noi obligatii fiscale

 

Noi obligatii fiscale urmeaza sa fie raportate in formularul 100, se arata intr-un proiect de ordin al ANAF, lansat luni in dezbatere publica. Propunerea Fiscului vine ca urmare a modificarilor recente ale Codului fiscal, care au inclus produse noi in categoria celor supuse accizelor.

Declaratie unicaFormularul 100 “Declaratie privind obligatii de plata la bugetul de stat” urmeaza sa fie modificat, se arata intr-un proiect de ordin lansat, luni, in dezbatere publica de ANAF. Acest lucru vine dupa ce ultimele schimbari ale Codului Fiscal au introdus noi produse in categoria celor accizabile.

Mai exact, de la inceputul anului si pana in prezent, Codul fiscal a suferit trei modificari in ceea ce priveste produsele care se percep accize. Astfel, printre bunurile taxate suplimentar de stat se numara produsele de lux, iahturile si ambarcatiunile cu motoare mari.

Care sunt noile produse supuse accizelor?

Prin OG nr. 8/2013 pentru modificarea si completarea Codului fiscal, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 54 din 23 ianuarie 2013, au fost introduse doua noi categorii de produse supuse accizelor. Este vorba despre:

  • berea/baza de bere din amestecul cu bauturi nealcoolice, la care ponderea gradelor Plato provenite din malt, cereale maltificabile si/sau nemaltificabile este mai mica de 30% din numarul total de grade Plato – acciza este de 10 euro/hl de produs;
  • bauturile fermentate, altele decat bere si vinuri, la care ponderea de alcool absolut (100%) provenita din fermentarea exclusiva a fructelor, sucurilor de fructe si sucurilor concentrate de fructe este mai mica de 50% – acciza este de 25 euro/hl de produs.

Pe langa aceste produse introduse in Codul fiscal in luna ianuarie, au fost adaugate, la inceputul lunii august, si cele de lux.

Astfel, prin OG nr. 16/2013, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 490 din 2 august 2013, se percep accize pentru urmatoarele bunuri:

  • bijuterii din aur si/sau din platina, cu exceptia verighetelor – acciza este de 1 euro/gram pentru bijuteriile cu pana la 14k si de 2 euro/gram pentru cele peste 14k.
  • confectii din blanuri naturale – acciza este cuprinsa intre 50 si 1200 euro/bucata, in functie de costul de achizitie al blanurilor;
  • iahturi si alte nave si ambarcatiuni cu sau fara motor pentru agrement, cu exceptia celor destinate utilizarii in sportul de performanta – se vor acciza numai iahturile si navele care au lungimea egala sau mai mare de 8 metri (acciza fiind de 500 euro/metru liniar) si navele cu motor peste 100 de cai-putere (acciza fiind 10 euro/CP);
  • autoturisme si autoturisme de teren, inclusiv cele importate sau achizitionate intracomunitar, noi sau rulate, a caror capacitate cilindrica este mai mare sau egala cu 3000 cm3 – acciza este de 1 euro/cm3.
  • arme de vanatoare si arme de uz personal altele decat cele de uz militar sau de uz sportiv – acciza variaza intre 50 si 1500 euro/bucata, in functie de costul de achizitie al armelor;
  • cartuse cu glont si alte tipuri de munitie pentru armele prevazute anterior – acciza este cuprinsa intre 0,1 si 0,4 euro/bucata in functie de costul de achizitie.

Dupa ce la inceputul lui august a fost dispusa taxarea produselor de lux, guvernantii au hotarat, in aceeasi luna, insa la finele acesteia, sa incaseze accize si pentru ambarcatiunile cu motoare mari.

Concret, prin OG nr. 28/2013, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 553 din 30 august 2013, a fost inclusa in sfera de aplicare a accizelor nearmonizate si motoarele de peste 100 CP destinate iahturilor si altor nave si ambarcatiuni pentru agrement.

Ce cuprind reglementarile propuse de ANAF?

Ca urmare a modificarilor aduse Codului fiscal prin care au fost introduse noi produse in categoria celor suspuse accizelor, Fiscul a lansat, luni in dezbatere publica, un proiect de ordin pentru modificare si completarea Ordinului presedintului ANAF nr. 1950/2012 privind aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa.

Potrivit proiectului, Fiscul propune modificarea formularului 100, astfel incat noile produse pentru care se percep accize sa poata fi raportate in aceasta declaratie.

De asemenea, prin proiectul de act normativ Fiscul urmeaza sa schimbe si Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de stat, document care cuprinde obligatiile de plata care trebuie declarate in formularul 100.

Astfel, pentru urmarirea modului de indeplinire a obligatiilor fiscale, urmeaza sa fie introduse pozitiile de accize, pe tipurile de produse, in Nomenclatorului obligatiilor de plata la bugetului de stat, si ca urmare, modificarea Instructiunilor de completare a formularului 100 “Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat”, se arata in referatul de aprobare a proiectului.

Mai precis, dupa pozitia nr. 64 “Impozit asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale” din nomenclator, urmeaza sa se introduca urmatoarele pozitii:

  • accize pentru berea/baza de bere din amestecul cu bauturi nealcoolice, la care ponderea gradelor Plato provenite din malt, cereale maltificabile si/sau nemaltificabile este mai mica de 30% din numarul total de grade Plato;
  • accize pentru bauturile fermentate, altele decat bere si vinuri, la care ponderea de alcool absolut (100%) provenita din fermentarea exclusiva a fructelor, sucurilor de fructe si sucurilor concentrate de fructe este mai mica de 50%;
  • accize pentru bijuterii din aur si/sau din platina, cu exceptia verighetelor;
  • accize pentru confectii din blanuri naturale;
  • accize pentru iahturi si alte nave si ambarcatiuni cu sau fara motor pentru agrement, cu exceptia celor destinate utilizarii in sportul de performanta;
  • accize pentru autoturisme si autoturisme de teren a caror capacitate cilindrica este mai mare sau egala cu 3.000 cm3;
  • accize pentru arme de vanatoare si arme de uz personal, altele decat cele de uz militar sau de uz sportiv;
  • accize pentru cartuse cu glont si alte tipuri de munitie pentru armele de vanatoare si arme de uz personal, altele decat cele de uz militar sau de uz sportiv;
  • accize pentru motoare cu capacitate de peste 100 CP, destinate iahturilor si altor nave si ambarcatiuni pentru agrement.

De asemenea, proiectul de ordin al ANAF modifica si Instructiunilor de completare a formularului 100.

Astfel, in tabelul “Impozite, taxe si alte obligatii care nu se platesc in contul unic” urmeaza sa fie declarate noile obligatii fiscale introduse in nomenclator, mentionate mai sus.

In plus, potrivit documentului citat, noile obligatii fiscale incluse in nomenclator urmeaza sa fie declarate de catre operatorii economici, platitori de accize.

De asemenea, proiectul mai cuprinde unele modificari privind datele care trebuie completate in tabelul “Impozite, taxe si alte obligatii care nu se platesc in contul unic”. Concret, in acest tabel nu vor mai fi raportate dividendele de virat la bugetul de stat de catre autoritatile publice centrale, se arata in dispozitiile propuse de Fisc, fara a fi specificate alte detalii suplimentare.

Formularul electronic al declaratiei 100, actualizat, in iulie, de ANAF

Fiscul a actualizat, in iulie, formularul electronic al declaratiei 100, ca urmare a modificarilor aduse de autoritati la modul de declarare a unor creante in acest formular.

Mai exact, prin Ordinul ANAF nr. 608/2013, publicat in Monitorul Oficial nr. 323 din 4 iunie 2013, autoritatea fiscala a actualizat Instructiunile de completare a declaratiei 100, astfel incat dividendele de virat de catre companiile de stat sa nu mai fie declarate in formularul 100 in tabelul I, ci in tabelul 2, cel corespunzator obligatiilor fiscale datorate bugetului de stat, care nu se achita in contul unic.

Aceasta modificare a venit la pachet si cu actualizarea listei creantelor fiscale care se achita de contribuabili in contul unic. Astfel, printr-un alt act normativ (Ordinul ANAF nr. 618/2013, publicat in Monitorul Oficial nr. 326),  Fiscul a stabilit ca dividendele de virat de catre societatile si companiile nationale si societatile cu capital majoritar de stat nu se mai achita in contul unic 20.47.01.01 „Venituri ale bugetului de stat – sume incasate pentru bugetul de stat in contul unic, in curs de distribuire”.

Aceste creante, prevazute anterior la pozitia 30 din Nomenclatorul obligatiilor fiscale datorate la bugetul de stat, care se platesc in contul unic, se vor achita in contul 20.30.01.08.03 „Dividende de la societatile si companiile nationale si societatile cu capital majoritar de stat”. Elena Voinea, avocatnet.ro

Cuvinte cheie: , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie