Amenzile rutiere ar putea suferi modificari majore. Vezi propunerile MAI
Amenzile ar putea fi achitate si prin intermediul serviciilor postale, institutiilor financiar bancare sau a instrumentelor de plata electronica, se precizeaza intr-un proiect de lege lansat recent in dezbatere publica de Ministerul Afacerilor Interne. Mai mult, soferii cu domiciliul in strainatate isi vor putea plati amenzile inclusiv la sediul misiunilor diplomatice si oficiilor consulare ale Romaniei in strainatate. Documentul propus de institutie stabileste, de asemenea, ca termenul de prescriere a amenzii va fi de doua luni, fata de o luna cat este in prezent.
Prevederile sunt cuprinse intr-un proiect de lege privind unele masuri pentru facilitarea schimbului transfrontalier de informatii referitoare la incalcarile normelor de circulatie care afecteaza siguranta rutiera, lansat recent in dezbatere publica de Ministerul Afacerilor Interne (MAI). Propunerea de act normativ modifica Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor si aduce o serie de schimbari in materia amenzilor rutiere, stabilind o procedura clara de comunicare a amenzii primite in trafic, in conditiile in care legislatia actuala nu prevede nimic in acest sens.
Astfel, potrivit documentului citat, comunicarea procesului-verbal si a instiintarii de plata se va face prin posta, cu scrisoare recomandata, cu continut declarat si confirmare de primire.
In cazul in care contravenientul refuza sa semneze confirmarea de primire sau nu se prezinta la posta pentru a ridica plicul cu amenda, copia procesului-verbal se afiseaza in plic inchis la domiciliul, resedinta sau sediul contravenientului.
Mai mult decat atat, daca adresa de domiciliu nu mai exista sau noul proprietar nu permite comunicarea actului, plicul cu amenda se va afisa la avizierul primariei localitatii pe raza careia figureaza ultimul domiciliu al contravenientului.
Comunicarea procesului verbal se va face prin posta chiar si in cazul in care domiciliul contravenientului este in strainatate. In aceasta situatie, insa, amenda va fi insotita de traducerea intr-o limba de circulatie internationala a continutului acesteia, a conditiilor si termenelor de plata, precum si a posibilitatii exercitarii caii de atac.
Pe de alta parte, daca procesul-verbal de constatare a contraventiei nu se comunica contravenientului in termen de 2 luni de la data aplicarii sanctiunii, atunci executarea sanctiunilor se prescrie. Aceasta in conditiile in care, in prezent, termenul de prescriere este de o luna. „Termenul actual, de o luna, constituie o sanctiune extrem de dura, in conditiile in care nerespectarea acestuia se datoreaza in cele mai multe cazuri conduitei contravenientului”, precizeaza initiatorii in expunerea de motive. In plus, comunicarea actului in afara teritoriului Romaniei presupune o perioada mai mare de timp, fapt pentru care majorarea termenului de comunicare este necesara in vederea asigurarii unei perioade de timp suficiente pentru a nu atrage anularea efectelor actului si a nu face inutile costurile suportate de institutiile publice pentru astfel de operatiuni.
Unde si in cat timp poti achita amenda?
In prezent, amenzile rutiere pot fi achitate doar la Casa de Economii si Consemnatiuni – CEC, la unitatile trezoreriei Statului sau la casieriile autoritatilor administratiei publice locale.
Totusi, proiectul de lege citat extinde aria unitatilor la care soferii pot achita amenzile. Astfel, in vederea facilitarii platilor, amenzile vor putea fi achitate si prin intermediul serviciilor postale, institutiilor financiar bancare sau a instrumentelor de plata electronica. Mai mult, soferii cu domiciliul in strainatate isi vor putea plati amenzile inclusiv la sediul misiunilor diplomatice si oficiilor consulare ale Romaniei in strainatate.
Ca si pana acum, daca soferul nu achita amenda in termen de 30 de zile de la ramanerea definitiva a sanctiunii, se va dispune executarea silita. In cazul in care se constata imposibilitatea executarii silite, atunci va fi sesizata instanta in circumscriptia careia contravenientul isi are domiciliul sau a fost savarsita fapta, in vederea inlocuirii amenzii cu sanctiunea prestarii unei activitati in folosul comunitatii.
Legislatia actuala nu prevede, insa, o procedura clara de sesizare a instantei de judecata in astfel de situatii, astfel ca proiectul de act normativ lansat de MAI completeaza dispozitiile in domeniu, in sensul ca stabileste o perioada certa, de un an de zile, in care se poate face executarea silita.
„In cazul in care contravenientul nu a achitat amenda in termen de 30 de zile de la ramanerea definitiva a sanctiunii, in termen de un an de la data la care se constata imposibilitatea executarii silite, autoritatea administratiei publice locale sau organele de specialitate ale unitatilor subordonate Ministerului Finantelor Publice – Agentia Nationala de Administrare Fiscala vor sesiza instanta in circumscriptia careia contravenientul isi are domiciliul (…)”, se precizeaza in proiectul legislativ al MAI.
Acest lucru inseamna ca daca executarea silita nu se realizeaza in termen de un an, se va sesiza instanta de judecata, ce poate dispune inlocuirea amenzii cu sanctiunea prestarii unei activitati in folosul comunitatii. In acest caz, se va tine cont si de partea din amenda care a fost achitata.
„Practic, prin instituirea acestui mecanism, se urmareste stabilirea unei perioade certe in care autoritatea administratiei publice locale poate face executarea silita a debitului, dincolo de care, in situatia in care executarea nu este posibila, sesizarea instantei de la domiciliul contravenientului/locul savarsirii faptei sa fie facuta de catre aceasta autoritate, fara a mai fi necesara trimiterea documentelor unei alte institutii”, sustin initiatorii in expunerea de motive.
In cazul contravenientilor cu domiciliul in alt stat, sesizarea instantei se va face dupa doi ani, daca nu a fost cerut transferul executarii sanctiunilor in alt stat.
Ce se intampla daca incalci regulile de circulatie in alta tara?
Romania are obligatia de a transpune in legislatia nationala Directiva CBE, document ce urmareste sa asigure un nivel ridicat de protectie pentru toti utilizatorii drumurilor din UE, facilitand schimbul transfrontalier de informatii privind incalcarile normelor de circulatie care afecteaza siguranta rutiera si, prin acesta, executarea sanctiunilor, atunci cand incalcarile respective sunt savarsite cu un vehicul inmatriculat in alt stat membru decat statul membru in care s-a savarsit incalcarea.
Odata transpusa in toate statele membre UE, cu exceptia Regatului Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord, Irlandei si Regatului Danemarcei, Directiva CBE va permite, printre altele, crearea unei retele pentru schimbul de date electronice in intreaga Uniune Europeana pentru a identifica proprietarul sau detinatorul unui vehicul implicat in savarsirea unor incalcari ale normelor de circulatie care afecteaza siguranta rutiera.
De asemenea, autoritatile statului in care o incalcare a fost comisa vor putea transmite o scrisoare de informare proprietarului/detinatorului vehiculului cu care incalcarea a fost savarsita, precum si altei persoane identificate in alt mod, suspectate ca a savarsit incalcarea.
Motiv pentru care proiectul de act normativ elaborat de MAI stabileste, pe langa modificarile aduse OG nr. 2/2001, si procedura aplicabila pentru schimbul de informatii intre statele membre, prin intermediul punctelor nationale de contact, care sunt autorizate sa efectueze cautari automatizate referitoare la date privind vehiculele si date privind proprietarii sau detinatorii vehiculelor.
* In cazul Romaniei, punctul national de contact este Directia regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor (DRPCIV).
Conform acestui proiect de act normativ, punctele nationale de contact ale statelor membre sunt autorizate sa acceseze automatizat Registrul national de evidenta a permiselor de conducere si a vehiculelor inmatriculate (RNEPCVI) si sa efectueze cautari automatizate privind datele de inmatriculare a vehiculelor si datele privind proprietarii sau detinatorii acestora.
Ceea ce inseamna ca soferii care incalca legislatia rutiera vor fi mai usor de identificat, indiferent de nationalitatea lor. In plus, noile dispozitii stabilesc ca soferii romani amendati in UE vor primi amenzile la adresa de domiciliu din Romania. In acelasi timp, soferii straini care incalca legislatia rutiera in Romania vor primi amenda acasa, in plic.
Actul normativ propus stabileste, de asemenea, incalcarile in cazul carora se vor aplica aceste prevederi:
- excesul de viteza;
- nefolosirea centurii de siguranta;
- nerespectarea semnificatiei culorii rosii a semaforului;
- conducerea sub influenta alcoolului;
- conducerea sub influenta stupefiantelor;
- nefolosirea castii de protectie;
- utilizarea unei benzi interzise;
- utilizarea ilegala a unui telefon mobil sau a altor dispozitive de comunicare in timpul conducerii.
Nota: Prevederile tratate in acest material nu se aplica, ele aflandu-se momentan in stadiul de proiect, ce poate fi consultat pe site-ul MAI sau direct accesand acest link. Vom reveni cu informatii la momentul publicarii in Monitorul Oficial. Mirela Oprea, avocatnet.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!