Avocatii considera ca noua taxa auto este mai degraba „un impozit discriminatoriu, decat o taxa de poluare”
Autorităţile de la Bucureşti par incapabile să elaboreze un text de lege privind taxa de poluare a autovehiculelor, astfel încât acesta să poată fi aplicat fără a atrage nemulţumirea oficialilor europeni, a operatorilor economici din domeniu şi, în final, a posesorilor de maşini. De altfel, ieri a fost lansată o campanie de modificare a timbrului de mediu, pe care ar trebui s-o ia în calcul inclusiv autorităţile, având în vedere că la începutul acestui an Ministerul Finanţelor avea deja de plătit 600 mil. lei pentru că s-au încasat vechile taxe auto.
Potrivit semnalelor din piaţă, putem spune că şi timbrul de mediu, care intră astăzi în vigoare, va genera la fel ca şi celelalte taxe auto mii de procese pe rolul instanţelor. Dovadă stă faptul că, deşi guvernanţii au dorit să elimine din noua taxă reglementările pentru care au fost criticaţi inclusiv de Comisia Europeană, acestea se regăsesc şi în noua formă de calcul. Avocaţii spun că noul timbru de mediu nu va fi cu adevărat o taxă de mediu, ci „un adevărat impozit discriminatoriu”, care ar trebui calculat numai în baza emisiilor de dioxid de carbon reale.
„Noile valori de impunere sunt foarte mari. Acestea ar trebui scăzute cel puţin cu 30% în funcţie de puterea de cumpărare a românilor. Pe de altă parte, eliminarea plăţii pentru autoturismele mai vechi de 2007 când se revând încalcă dreptul de proprietate şi retroactivează”, notează av. Marius Coltuc, într-un document remis Curierului Naţional.
De departe cea mai problematică reglementare este cea legată de eliminarea dispoziţiei potrivit căreia, în cazul în care vânzătorul a obţinut deja prin hotărâre judecătorească restituirea sau evitarea la revânzare a taxei, cumpărătorul va plăti timbrul de mediu.
„Textul de lege prevede că în cazul celor care au dat statul în judecată pentru restituirea taxei încasate ilegal – dacă acestora li s-a restituit contravaloarea taxei, precum şi cei care au înmatriculat autoturismele fără achitarea taxei, în baza hotărârii judecătoreşti, vor plăti noul timbru la prima vânzare a maşinii. Prin această reglementare se încalcă liberul acces la justiţie”, precizează avocatul, subliniind că regula „se va plăti o singură dată timbrul de mediu” ar trebui să se fie menţionată în toate formele legii, nu doar în anumite cazuri.
Pe de altă parte, textul de lege care se va aplica începând de mâine nu stipulează ce se va întâmpla în cazul în care maşina este scoasă din România înainte de a-i expira perioada de viaţă şi nici dacă se poate recupera diferenţa.”Aceste aspecte ar trebui stipulate în lege în mod expres”, notează Coltuc.
Probleme sunt şi în paragraful potrivit căruia „maşinile modificate pentru a fi utilizate de persoane cu handicap sunt excluse de la plata timbrului de mediu, în condiţiile în care cumpărătorul este tot o persoană cu handicap”. „Şi acest paragraf ar trebui modificat pentru că se încalcă libera circulaţie a mărfurilor”, subliniază avocaţii.
Afrodita Cicovschi, Curierul National
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!