Crezi ca esti asigurat daca ai CASCO?
Cine crede ca asigurarea CASCO presupune despagubiri pentru orice dauna, în orice situatie, ar trebui sa analizeze atent cele câteva pagini de excluderi din contractele de asigurare.
Aproape toate contractele de asigurare CASCO încheiate de societatile de profil din România contin cel mult o pagina cu riscurile asigurate si cel putin trei pagini cu excluderi de la plata daunei. Capital a constatat acest lucru analizând, la fata locului, ofertele celor mai importante companii de asigurari. Pot aparea surprize mari mai ales ca atât angajatii asiguratorilor, cât si brokerii pe care i-am vizitat au tendinta de a se concentra 100% asupra termenilor financiari ai asigurarii, lasând la urma conditiile contractuale. Unii au fost chiar surprinsi când am cerut detalii în ceea ce priveste excluderile prevazute în contract.
Majoritatea clauzelor care prevad situatiile când asiguratul nu este despagubit sunt firesti si tin de culpa directa a clientului ori de lipsa de predictibilitate a anumitor evenimente. Cu toate acestea, am întâlnit cazuri în care clauzele contractuale sunt mai mult decât interpretabile sau chiar priveaza clientul de despagubire în situatii asupra carora nu poate avea niciun fel de control.
Una dintre prevederile contractuale mai putin clare arata ca asiguratul nu beneficiaza de despagubire în situatia în care „nu a luat toate masurile necesare pentru limitarea pagubei“. Aceasta excludere este prezenta în contractele majoritatii societatilor importante, iar la una dintre ele se aplica nu doar în cazul daunelor din accidente, ci si în situatia în care automobilul este expus unui furt sau unei tentative de furt. Nici macar agentii respectivei societati nu ne-au putut explica cum poate un client sa limiteze paguba în cazul în care îi este furata masina.
Într-o alta situatie, firma de asigurare spune ca nu acorda despagubiri pentru „pagubele produse ca urmare a trepidatiilor în timpul mersului“. Nici în acest caz nu am reusit sa obtinem o explicatie clara, desi am insistat si pe cale oficiala.
Nimeni nu plateste erorile din service
Una dintre situatiile în care niciun asigurator nu va face plata daunei este aceea în care dauna este majorata ca urmare a greselilor din service, iar acest lucru se întâmpla în ciuda faptului ca asiguratorii au, printre unitatile de service, parteneri agreati pe care îi recomanda clientilor.
Practic, din momentul în care automobilul si-a început drumul catre service (incluzând eventuala tractare), valabilitatea asigurarii înceteaza. Daca, de exemplu, în urma unei greseli de reparatie, dauna constatata initial este majorata, clientului nu-i ramâne decât sa ceara despagubiri service-ului. Mai mult, este exclusa de la plata chiar si situatia în care automobilul este furat în timpul în care se afla în reparatii. Asiguratorii nu platesc nici în cazul exploziei anvelopelor sau în situatia în care apar daune provocate de fenomene naturale, cum ar fi ploaia, grindina sau înghetul.
Nu sunt incluse în asigurare nici pagubele provocate motorului sau altor componente prin cresterea temperaturii si nici cele produse prin actiunea curentului electric. În cazul în care se constata ca dauna a fost majorata ca urmare a rularii în conditiile aparitiei unei defectiuni, asiguratorii refuza, de asemenea, plata. Una dintre societati aduce ca exemplu situatia în care soferul continua sa ruleze dupa ce s-a spart baia de ulei.
De asemenea, daca se constata ca partile componente ale automobilului nu au fost întretinute corespunzator, este refuzata despagubirea. Exemplul adus aici vizeaza pagubele provocate motorului sau cutiei de viteze din cauza lipsei sau insuficientei ungeri. În sfârsit, daca polita de asigurare nu are si o componenta speciala, societatea nu va plati pentru pagubele generate de tentativele de furt.
PATRU MOTIVE „speciale“ pentru a refuza plata despagubirilor
- Trepidatii Uniqa nu acorda despagubiri pentru pagubele produse unor parti componente/subansamble ale autovehiculului asigurat, ca urmare directa a trepidatiilor în timpul mersului;
- Razbunare Omniasig este îndreptatita sa nu acorde despagubiri în situatia în care dauna a fost produsa direct sau indirect ca urmare a oricarei fapte agresive produse cu intentie, ori comisa de o terta persoana, din razbunare;
- Neputinta Asirom nu acorda despagubiri daca, dupa comiterea furtului sau a tentativei de furt, paguba s-a marit prin neluarea intentionata de catre persoanele cuprinse în asigurare a masurilor pentru conservarea ei, pentru partea de paguba care s-a marit;
- Iarna. Mai multe societati de asigurare din România, printre care Generalli, Omniasig, Asirom, Astra si Groupama, platesc partial sau chiar refuza complet plata daunelor în cazul în care se constata ca automobilul asigurat nu era dotat cu anvelope speciale, iar evenimentul a avut loc iarna în conditiile unui carosabil afectat de zapada, gheata sau polei, când anvelopele de iarna sunt obligatorii prin lege. Serban Buscu, capital.ro.
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!