Piata auto europeana de la extaz la agonie

 

Automobilul a fost inca de la aparitia sa un magnet pentru omul de rand , ca si pentru cei bogati.Primii au facut eforturi, uneori uriase,pentru a detine o masina si a fi in randul lumii, chiar daca acea masina era una luata la mana a doua, in timp ce pentru ceilalti a avea o masina cat mai puternica, cat mai frumoasa si cat mai la moda era si inca este un mod de a-si etala bogatia si puterea.

Dar si unii si altii au fost afectati de criza financiar-economica mondiala si desi efectele asupra finantelor personale au fost diferite, aceasta a avut un impact negativ asupra industriei auto mondiale, cu deosebire asupra celei europene.

La o privire de ansamblu asupra industriei auto se observa ca de la an la an scad comenzile de masini noi, cu implicatii atat asupra profiturilor marilor producatori auto, a dealerilor, cat mai ales asupra locurilor de munca.

Sa nu uitam ca industria auto asigura inca milionae de locuri de munca atat in sectorul propriu zis cat si  pe orizontala.

In acest context ar fi interesant sa incercam a face o scurta analiza a acestui sector la nivel european, tinand cont de faptul ca majoritatea marilor producatori auto sunt concentrati in Europa si sa aruncam in acelasi timp o privire si asupra industriei auto autohtone.

Analistii pietei auto considera ca anul 2006 a fost anul industriei auto la nivel european, fiind anul in care s-au inregistrat 16,8 milioane masini noi vandute, o cifra care in actualele conditii economice este putin probabil sa mai fie atinsa cat de curand.

La cativa ani distanta vanzarile de masini noi in Europa au scazut cu cateva milioane si multi producatori auto au probleme.Dupa ultimele estimari  anul 2012 se va incheia cu un numar de circa 13,3 milioane unitati noi vandute, dar in urmatorii 2 ani se prevede o scadere si mai drastica  cu vanzari de maxim 11 milioane autovehicule noi.

Practic este o scadere de 35% a pietei de masini noi in Europa avand drept consecinte din partea producatorilor auto apelarea la programe de restructurare drastice, ceea ce se traduce prin cresterea numarului de concedieri si inchideri de fabrici.

Ca o paranteza sa mentionam ca multe fabrici auto de pe batranul continent, circa 40%, lucreaza mult sub capacitate.

Scaderea comenzilor ca urmare a reducerii clientelei va duce si la o politica agresiva de preturi pentru a atrage un numar cat mai mare de cumparatori, ceea ce e un lucru benefic pentru acestia, insa numai cu conditia ca reducerile de preturi sa nu atraga dupa sine o scadere a calitatii de fabricatie si o mai slaba dotare tehnica a masinilor vandute.

Lipsa unor programe serioase de redresare economoca va face ca politica de taieri de costuri sa duca la decesul unor marci auto, astfel ca prezentul si viitorul acestui sector este si va fi marcat de aliantele intre diversi constructori, iar platfomele tehnice modulabile vor fi principalul atu al noilor aliante auto.

Pentru cei mai mari producatori auto din Europa, cei germani, anul 2012 se prefigureaza a fi cel mai prost an din ultimii 17.

Astfel vanzarile de masini europene au scazut in august cu 8,5%, cea mai mare scadere de la inceputul anului.Pana acum criza sectorului s-a concentrate  in Italia si Franta, Fiat, Renault si Citroen intampinand mari dificultati.

Criza economica si cresterea pretului combustibililor au dus la scaderea cu 20% a vanzarilor in Italia, cu 14% in Franta, in timp ce Grecia si Portugalia se afla in cadere libera cu scaderi de peste 40%.

In aceste conditii Fiat preconizeaza reducerea cu 20% a personalului de management la nivel european pentru a mai reduce din pierderile de 700 milioane de euro.

Si producatorii auto germani incep sa resimta criza. Se estimeaza ca VW va raporta pentru al treilea trimestru din 2012 un profit operational de 2,3 miliarde de euro, cu 21% mai putin decat  in aceeasi perioada din 2011.De asemenea BMW a anuntat prima scadere a profitului din ultimii 3 ani.Daimler, producatorul autoturismelor Mercedes Benz va reduce numarul angajatilor si va scadea costurile anuale cu minim 1 miliard de euro, in conditiile in care se prevede reducerea profiturilor cu 13% in acest an , pana la 1,83 miliarde de euro.Grupul Porsche desi avea in plan productia a 155.000 masini sport pentru acest an, intentioneaza sa reduca numarul unitatilor produse tot ca urmare a efectelor crizei.

De altfel pentru a compensa intrucatva pierderile de pe piata europeana , producatorii auto europeni incearca sa creasca livrarile de automobile catre China si alte piete in curs de dezvoltare.

Singura piata care nu pare inca afectata de criza este piata Marii Britanii unde in septembrie 2012 s-a inregistrat o crestere de 8,2% fata de septembrie 2011 a numarului de autovehicule noi inmatriculate, ceea ce poate fi in semn bun pentru Renault si in subsidiar pentru Dacia al carei model Sandero este cel mai ieftin model din regat.

In acest context european dominat de criza,  piata autoturismelor noi din Romania nu poate face exceptie.Romania a inregistrat a doua cea mai mare scadere din UE a pietei auto in luna august de 42,3%, dupa Grecia care a consemnat o scadere de 46,7%, conform Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile.

In primele 8 luni Romania a inregistrat o scadere a pietei auto de 9,4%  cu un numar de 44.392 masini noi inmatriculate, in timp ce in UE scaderea a fost de 7,1%.

Totusi chiar si in aceste conditii cei doi producatori auto din Romania, Renault si Ford continua sa investeasca in unitatile pe care le detin.

De altfel desi in ultima vreme au aparut o serie de speculatii ca Renault va renunta la fabrica de la Mioveni in favoarea celei din Tanger-Maroc,acestea au fost infirmate rapid de seful Renault care a specificat printer altele ca marca Dacia salveaza vanzarile Renault.

In perioada 2000-2011 in uzina de la Mioveni s-au investit 2 miliarde de euro si s-a ridicat cea mai mare turnatorie  de aluminiu din Romania si din grupul Renault, la nivel mondial.

Aceste investitii au permis Renault sa lanseze in septembrie la Salonul Auto de la Paris 3 noi modele, care au necesitat investitii proprii de 250 milioane de dolari.Acestea s-au concretizat in aparitia a 464 posturi de sudura, 447 mijloace de asamblare,23 pompe mastic, 47 de roboti si 167 alte dispozitive.

Renault a investit de asemenea intr-un nou motor pe benzina TCe 90, supraalimentat si cu bloc din aluminiu, urmand a produce 450.000 unitati pe an.Blocul de aluminiu va fi produs de noua turnatorie cu o productie de aluminiu de 13.500 tone in 2011, urmand a creste in perioada urmatoare la 24.000 tone.

Nici Ford nu se lasa mai prejos, desi a traversat o perioada dificila acum cativa ani fiind salvat de la faliment printr-un imprumut masiv oferit de statul american.Ford a investit in fabrica de la Craiova peste 500 milioane de euro, iar din luna iunie a lansat in productie noul model Ford B-max care se va produce exclusiv in fabrica de aici.De asemenea a lansat in productie motorul EcoBoost pe benzina de 1 litru care va fi produs in perioada 2012-2015 in cca 800.000 unitati in fabrica de la Craiova si in Germania si are in vedere dezvoltarea unui nou motor de 1,5 litri tot in Romania ce urmeaza a intra in productie la orizontul anului 2015.

Deci ceva semne incurajatoare ar fi, totul va depinde insa de felul cum va evolua criza, de masurile pe care le vor lua statele UE pentru relansarea economica,de pretul petrolului pe piata mondiala,  dar  analistii cred ca mai devreme de 2015 nu vom asista la intrarea pe un trend general ascendant a pietei auto.

Si fiindca am adus vorba de petrol  nu este lipsit de importanta un anunt facut acum cateva zile de o mica fabrica din Anglia, care vad ca nu a facut valuri in buletinele de informare ale televiziunilor si in presa, dar deschide perspective nebanuite pentru economia mondiala.

Aceasta fabricuta  a inceput in urma cu 2 ani un proiect de 1,1 milioane lire sterline finantat de un grup anonim de investitori si a reusit sa dezvolte o tehnologie de captare a aerului obtinand petrol sintetic.Practic prin acest procedeu au reusit sa obtina , la o mica rafinarie,  5 litri de petrol sintetic.

Rezultatele remarcabile obtinute vor duce in urmatorii 2 ani la constructia unei rafinarii de mari dimensiuni capabila sa produca peste o tona de petrol sintetic pe zi, urmand ca in urmatorii 15 ani sa fie construita o rafinarie uriasa.

Consecintele pentru industria britanica si nu numai, pentru reducerea poluarii si protejarea rezervelor limitate de petrol ale lumii sunt uriase, iar acest succes ar putea avea un impact pozitiv si asupra cresterii comenzilor de autoturisme noi din perspectiva unui pret redus si stabil  la carburanti.

Neil Armstrong cand a facut primii pasi pe luna a spus” un pas mic pentru mine, un pas urias pentru omenire”.Posibil ca aceasta reusita epocala sa fie un nou pas urias pentru omenire.

Burete Adrian

Cuvinte cheie: , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie