Zeno Sustac despre indemnizatia primita in calitate de vicepresedinte al Consiliului de Mediere: “este suficienta pentru a-ti asigura o sursa de venit”
Redactor MediereNet.ro: Cum decurge o zi de munca pentru vicepresedintele Consiliului de Mediere?
Zeno Șuștac: In primul rand provocarile acestei functii sunt complexe. Dincolo de prezenta la Consiliul de Mediere, care este necesara, nu este posibil sa fii vice-presedinte sau membru al Consiliului de Mediere part-time sau doar in momentele in care nu ai o alta activitate mai importanta. Daca esti in Consiliul de Mediere este prioritate zero si orice altceva este pe plan secund. Important e in momentul in care exerciti aceasta atributie, sa tii cont de un fapt foarte important: ai fost ales de colegii mediatori din toata tara ca sa le reprezinti interesele, de aceea te afli in cadrul acelui for, nu pentru un alt motiv. In calitate de vice-presedinte al Consiliului de Mediere trebuie sa fii racordat in permanenta la corpul profesional al mediatorilor. Mediatorii, colegii nostri, trimit foarte multe sesizari, cereri si alte documente adresate Consiliului de Mediere. In rest, e vital ca in permanenta sa fii conectat la ele. De foarte multe ori colegii au nevoie de raspunsuri in timp real. Nu se asteapta o sedinta a Consiliului de Mediere care se desfasoara o data pe luna. In afara de sedintele organizate lunar sunt si alte chestiuni extrem de importante de care un membru al Consiliului de Mediere trebuie sa se ocupe (si ma refer aici la relatia cu institutiile statului). In ultima perioada mi-am petrecut foarte mult timp in a initia, a cordona si a duce spre un punct benefic pentru mediere, discutiile cu Ministerul Justitiei. La nivel de Minister de Justitie este important sa intelegi in primul rand cum functioneaza sistemul de mediere in Romania, sa fii un fin cunoscator al detaliilor, si ma refer aici la reglementari, pentru ca in astfel de discutii poti merge pana in punctul in care-ti permit atributiile si este important sa cunosti foarte bine atributiile, sa cunosti reglementarile adoptate in domeniu. O astfel de relatie este una institutionala cu certitudine, iar o relatie institutionala te obliga la un anumit parcurs si un anumit protocol. Lucrurile nu se intampla instant. E nevoie de planificari anterioare, e nevoie de propuneri, e nevoie de discutii, e nevoie de dezbateri. La fel, in relatia cu Consiliul Superior al Magistraturii, cu Guvernul, cu INM-ul, cu alte institutii importante, dar in primul rand de interes pentru mediatori si pentru mediere este relatia cu legiuitorul. In relatia cu legiuitorul va pot spune ca de-a lungul timpului am fost prezent ca si reprezentant al Consiliului de cateva zeci de ori in Parlament pentru ca prioritatea pentru profesia de mediator este modificarea legislatiei in domeniu. Aceasta este prioritatea numarul 1 antamata de toata lumea, dar neasumata de multi. Nu e suficient sa construiesti un text de lege foarte bun, daca acel text de lege nu se va tranforma intr-un act legislativ care sa aiba efecte juridice pentru mediere si pentru mediatori. Nu ne putem rezuma strict la a concepe documente, strict la a constitui grupuri de lucru. Vorbim si despre o parte de lobby si cand ne referim la lobby, nu ne referim la discutii avute in spatele unor usi inchise, nu, ne referim la argumente solide furnizate legiuitorului pentru a-l determina sa adopte un anumit tip de act normativ. In momentul in care prezinti detaliat ce se intampla la nivelul Uniunii Europene pe partea de mediere, prezinti un studiu comparativ, ce se intampla in alte state europene pe partea de mediere si convingi cu argumente de natura economica: Ce beneficii ar avea statul roman daca in anumite tipuri de dispute medierea ar fi o procedura obligatorie. Dincolo de argumentele de natura economica e foarte important sa ne referim la cele de natura sociala, iar toate acestea sunt rodul unui efort constant. Efortul constant este sustinut prin determinare, dincolo de orice altceva esti membru al Consiliului de Mediere atat intr-un interval orar sa spunem specific prezentei efective la Consiliul de Mediere, dar si in afara lui. De foarte multe ori am fost nevoit sa stau la Consiliu si sa redactez documente tarziu, in noapte, in conditiile in care era nevoie ca in anumite termene sa furnizam raspunsuri catre autoritati, raspunsuri care ne-ar putea usura parcursul de conturare a medierii, asa cum si-o doresc mediatorii. De exemplu, in momentul in care Ministerul Justitiei te consulta cu privire la strategia de dezvoltare a sistemului judiciar intr-o anumita perioada. Exista termene limita in care sa depui propunerile Consiliului de Mediere viziunea si strategia pe aceasta tema. Sau sa spunem ca a doua zi urma sa se discute in Parlament o modificare legislativa in domeniul medierii. In timp real era foarte important sa analizezi propunerile existente si sa vii cu alte propuneri construite extrem de solid pentru a reusi sa aduci beneficii profesiei de mediator. Dincolo de faptul ca prezenta in Consiliul de Mediere este necesar sa fie o prezenta zilnica, efectiva, pentru ca de fiecare data apar probleme noi, apar probleme pe care nu le anticipezi si ma refer la solicitari ale colegilor, solicitari ale institutiilor, iar daca presedintele si vice-presedintele Consiliului de Mediere nu stau in permanenta acolo inseamna ca nu isi asuma responsabilitatile cu care au fost investiti. Acesta este si motivul pentru care am decis sa imi stabilesc domiciliul in Bucuresti si pe toata perioada acestui mandat am fost in permanenta racordat la tot ce se intampla la nivel de Consiliu de Mediere. Pe scurt, cand era nevoie de mine eram acolo, dar nevoie era in permanenta.
RM: Cate ore ati muncit zilnic in calitate de vicepresedinte al CdM?
Z.Ș.: Sunt doua aspecte aici. Pe de-o parte, este necesara prezenta in interiorul Consiliului de Mediere, pe de alta parte este necesara implicare in redactarea unor documente, prezenta la anumite institutii (vorbim aici de o parte de lobby, vorbim de o promovare a medierii). In medie s-a alocat cel putin 6 ore pe zi, dar s-a alocat foarte mult timp necuantificabil in ore in perioada de week-end, pentru ca atunci este momentul in care reusesti sa sintetizezi, reusesti sa conturezi si reusesti sa construiesti. Nu obligatoriu in interiorul Consiliului de Mediere pentru ca, asa cum stim, plenul Consiliului se intruneste in sedinta ordinara o data pe luna, in sedinta extraordinara de fiecare data cand e cazul, iar in afara de asta sunt foarte multe atributii ale membrilor Consiliului de Mediere si nu se rezuma strict la prezenta in interiorul institutiei. Pot da cateva exemple: Pe de-o parte avem acele comisii de disciplina. De fiecare data un membru al Consiliului de Mediere este presedintele acelei comisii. Dosarele respective trebuie studiate cu atentie. Oricum, pe noi ne intereseaza (si vorbesc din perspectiva mea) protejarea unui interes public pe de-o parte si, pe de alta parte, e important ca mediatorii care-si desfasoara activitatea in mod uzual sa nu fie tachinati de o avalansa de plangeri impotriva lor. Un alt exemplu: diversele comisii din care membri Consiliului fac parte. Mai exista o consultare si cu asociatiile profesionale care este extrem de importanta. Intr-o zi uzuala la Consiliul de Mediere evident primesti un numar considerabil de solicitari, iar acelor solicitari e important sa li se raspunda in timp util. Un alt punct de interes este cel privitor la coordonarea activitatii Secretariatului Tehnic. Pentru ca Secretariatul Tehnic este interfata Consiliului de Mediere cu colegii mediatori pe de-o parte si pe de alta parte cu consumatorii serviciului de mediere. Aceasta parte de coordonare presupune o perioada de timp investita in mod efectiv in urmarirea activitatii la nivelul Consiliului de Mediere. Si ma refer aici la ducerea la indeplinire a hotararilor Consiliului de Mediere si la organizarea activitatii in mod concret .
RM: Ce indemnizatie lunara ati avut in calitate de vicepresedinte al CdM?
Z.Ș.: In calitate de vicepresedinte al Consiliului de Mediere indemnizatia pe care am avut-o in ultima perioada a fost de 6.000 de lei. Anterior acestei perioade indemnizatia a fost mult mai mica, dar aceasta indemnizatie de 6.000 de lei este compusa din urmatoarele: 4.000 de lei este indemnizatia pentru un membru CdM, avand in vedere faptul ca sunt si in Comisia Permanenta este 5.000 de lei si avand si functia de vice-presedinte sunt 6.000 de lei. Deci in total discutam despre 6.000 de lei.
RM: Considerati ca remuneratia a fost mica sau mare?
Z.Ș.: Este dificil de apreciat, insa singura comparatie pe care o pot face are legatura cu implicarea mea ca si vice-presedinte, cu prezenta mea, cu deplasarea in teritoriu pentru a discuta cu colegii mediatori, pentru a sustine stagii profesionale si pentru a dezbate problemele cu care se confrunta profesia, pentru a trage linia daca esti conectat full-time la responsabilitatile pe care le ai, singura ta prioritate este bunul mers al medierii. Aceasta indemnizatie este suficienta pentru a-ti asigura o sursa de venit cu urmatoarea precizare: in viziunea mea, un vice-presedinte al Consiliului de Mediere sau un presedinte al Consiliului de Mediere ar trebui sa se ocupe strict de aceasta parte fara a profesa in alte profesii liberale si aici o sa dicutam la un moment dat de un regim de incompatibilitati si fara a se ocupa de partea de formare. Adica e nevoie de oameni dedicati, care in permanenta sunt conectati la gestionarea destinelor profesiei de mediator. Nu facem printre picaturi si asta. Ori o facem in permanenta cu toata responsabilitatea, eddicatia si asumarea, ori asteptam sa vina colegi care sunt decisi sa isi indeplineasca atributiile legale. Sunt multi colegi care fac parte dintr-o multime de profesii liberale. Important e sa-si asume calitatea de membru al Consiliului de Mediere. In acel moment toate sperantele mediatorilor sunt puse in persoanele respective care conduc destinele profesiei.
RM: Considerati ca ati meritat acea indemnizatie?
Z.Ș.: Las aceasta apreciere la latitudinea colegilor. Mai mult decat atat, nu imi place sa ma autocaracterizez sau sa ma autoevaluez. Tot ceea ce pot sa va spun e ca mi-am dedicat toti acesti ani in mod exclusiv profesiei de mediator si sutinerea intereselor, nevoilor mediatorilor autorizati din Romania, iar acest lucru pot sa-l spun oricand privind pe oricine in ochi si toata lumea care ma cunoste stie cat de mult suflet am pus si pun in mediere. Daca ar fi sa tragem linie si sa ne uitam la ce s-a facut pe partea de mediere as avea un sentiment de mandrie in ceea ce ma priveste, in ceea ce priveste implicarea mea personala. Daca ar fi sa ne referim la starea medierii din Romania, avem mari probleme si este nevoie o implicare puternica a membrilor Consiliului de Mediere, a membrilor viitorului Consiliu de Mediere, in construirea unui cadru legal adecvat. Se poate mult mai mult decat s-a facut pana acum, iar o singura persoana, doua, trei persoane daca sunt implicate, dedicate, prezente in permanenta la Consiliul de Mediere si in sustinerea activitatii Consiliului de Mediere nu este suficient. Avem nevoie de un Consiiliu de Mediere in care toata lumea trage in aceeasi directie, iar directia este cea dorita de mediatori.
Consider ca este foarte important ca viitoarea modificare legislativa sa prevada faptul ca presedintele Consililui de Mediere si vice-presedintele Consiliului de Mediere sa fie alesi direct de catre colegii mediatori. Nu asa cum se intampla acum, cand mediatorii au posibilitatea de a alege 9 membri, iar in urma negocierilor dintre ei se construieste o echipa. De foarte multe ori, echipa construita este o echipa conjuncturala care nu rezista mult timp. Din acest motiv consider ca este atributul colegilor mediatori de a decide cine va fi presedintele si vice-presedintele Consiliului de Mediere, iar acest lucru poate fi aplicat inclusiv la aceste alegeri, dar este nevoie de fair play. Asta ar insemna ca in masura in care accepta bineinteles colegii care au obtinut cele mai multe voturi din partea mediatorilor, in ordinea acestora sa devina presedinte si vice-presedinte. Acum, alegerea presedintelui si vice-presedintelui se face prin vot secret, cei care doresc sa-si asume atributii anunta faptul ca dresc sa candideze, iar ceilalti colegi din Consiliu voteaza prin vot secret cine va fi presedinte si cine va fi vice-presedinte. Cu siguranta o platforma electronica este mai mult decat necesara din foarte multe puncte de vedere, insa avand in vedere decizia Curtii Constitutionala cu privire la alegeri la acest moment nu a fost posibil sa existe o platforma electronica si sa se voteze electronic, dar in viitor cu siguranta este cea mai buna solutie.
Seria de interviuri cu candidatii la alegerile CdM reflecta intru totul declaratiile telefonice ale acestora
Comentarii oprite
Ne pare rău! Publicarea de comentarii nu este permisă.