Ce investitii fac statele care au aderat la UE in 2004?
Ţările est-europene înregistrează, chiar şi după şase ani de la izbucnirea ultimei crize financiare mondiale, ritmuri de creştere economică sub potenţial, iar proiectele de infrastructură sunt practic o gură de oxigen pentru economiile din regiune, sufocate de lipsa investiţiilor private şi a consumului.
Gradul de dezvoltare a infrastructurii în Europa Centrală şi de Est diferă semnificativ de la o ţară la alta, dar caracteristica comună a acestora este că toate se află sub nivelul ţărilor dezvoltate din vestul continentului, din moment ce întreaga regiune s-a confruntat timp de câteva decenii cu investiţii reduse în acest sector.
Investiţiile în infrastructură s-au dezgheţat mai ales în ultimii zece ani, odată cu extinderea spre Est a UE, ceea ce a deschis accesul ţărilor din regiune la fonduri nerambursabile.
Patru dintre cele mai mari economii din regiune, Polonia, România, Cehia şi Ungaria, au cheltuit anul trecut circa 90 miliarde de dolari (70 mld. euro) cu proiectele de infrastructură, potrivit unor calcule efectuate de Business Construct pe baza datelor din raportul „Capital projects and infrastructure spending: outlook 2025“, realizat de firma de consultanţă PwC.
Circa 30 miliarde de dolari (23 mld. euro) au fost cheltuieli cu infrastructura de transport.
Cehii vor mai multe autostrăzi. Cehia, care şi-a adjudecat anul trecut 17% din totalul cheltuielilor cu infrastructura realizate de cele patru ţări, şi-a planificat cheltuieli cu infrastructura de transport de 233 mld. coroane cehe (8,5 mld. euro) până la finalul lui 2016, potrivit datelor Polish Market Research (PMR).
Cehia are o reţea de aproape 16.000 de kilometri de căi ferate şi 750 de kilometri de autostradă, potrivit datelor Eurostat, biroul de statistică al UE.Ciprian Botea.zf.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!