Proiectul autostrazii Sibiu-Pitesti abandonat. Autostrada Ploiesti-Brasov-Sibiu a fost propusa Comsiei Europene pentru finantare

 

Guvernul României a propus Comsiei Europene o autostrada Ploiesti-Brasov-Sibiu, pentru a fi inclusa în finantarea pentru exercitiul bugetar 2014-2020, si nu autostrada Pitesti-Sibiu.

autostrada Timisoara-LugojPropunerea care apare în Masterplanul General de Transport prezentat de Guvernul României Comisiei Europene este pentru o autostrada care sa traverseze Carpatii pe Valea Prahovei, în detrimentul celei care sa lege Bucurestiul de vestul tarii prin Valea Oltului, potrivit unui extras din Masterplan obtinut de un utilizator al forumului de infrastructura ConstruimRomânia, loc unde discuta mai multi pasionati de proiectele de autostrazi.

Masterplanul propune o autostrada Ploiesti-Brasov-Sibiu, de unde viitoarea sosea de viteza ar urma sa se lege cu autostrada A1, aflata acum în constructie, pe traseul Sibiu-Deva-Lugoj-Timisoara-Arad-Nadlac, pâna la granita cu Ungaria. Actualul proiect al autostrazii Pitesti-Sibiu, cel care era teoretic, pe coridoeul IV paneuropean pare a fi abandonat, cel putin pentru exercitiul financar 2014-2020, fiind înlocuit cu un drum expres.

De ce Ploiesti-Brasov-Sibiu

Potrivit documentului obtinut de cei de la Construim România, autoritatile de la Bucuresti au facut o analiza comparativa în 10 puncte, iar la opt dintre ele a reiesit ca este preferabila autostrada pe Valea Prahovei în detrimental celei de pe Valea Oltului. Singurele doua criterii la care, în viziunea Guvernului este preferat traseul Pitesti-Sibiu s-ar referi la viteza (viteza de deplasare pe actuala infrastructura este sub 70% din cea de pe viitoarea autostrada, iar pe celalat traseu diferenta ar fi mult prea mica, dat fiind ca se circula cam la 80% din viteza prognozata pentru noua sosea) si la alinierea la reteaua europeana de transport: Valea Oltului este în nucleul de baza al TEN-T, pe când traseul de pe Vales Prahovei ar fi doar în reteaua TEN-T extinsa.

În rest, traseul pe Valea Prahovei ar fi mult mai avatajos, crede Guvernul din mai motive. Raportul cost-beneficiu este de doua ori mai bun, valoarea actualizaza neta a proiectului este de peste doua ori mai mare (6 milarde de euro fata de 2,79 miliarde), rata interna de rentabilitate este de 18%, fata de doar 12% pentru Pitesti-Sibiu, costul investitiei este de 1,94 miliarde de euro comparativ cu 2,27 miliarde, evaluarea costului cu accidentele arata un impact poyitiv de 1,8 miliarde de euro fata de 580 de milioane, iar impactul asupra mediului este doat moderat în cazul Vaii Prahovei fata de „foarte mare” în caziul Vaii Oltului. Tot la acest capitol, beneficiile legate de poluarea aerului ar fi de 860 de milioane de euro, fata de doar 630de milioane, pentru Sibiu-Pitesti.

Traseul Sibiu-Pitesti apare în Masterplan doar sub forma unui proiect de drum expres, cu un cost 1,977 miliarde de euro pentru cei 115 km de drum. De retinut ca, potrivit estimarilor prezentate de Guvernul României, drumul expres dintre Pitesti si Sibiu ar avea o rata interna de rentabilitate de 9,3%. Din acest punct de vedere, ar fi pe locul 10 în clasamentul rentabilitatii estimate pentru proiectele de drumuri expres, dupa Turda-Halmeu (975 de milioane de euro pentru 187 km), sau Suceava-Siret (186 milioane de euro pentru 38 de kilometri). Mihai Nicut, economica.net

Cuvinte cheie: , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie