Modificarile legii privind concurenta neloiala vor intra in vigoare la inceputul lunii septembrie
La inceputul lunii septembrie, vor intra in vigoare modificarile aduse Legii privind concurenta neloiala prin Ordonanta Guvernului nr. 12/2014. Prin aceste modificari se doreste modernizarea unei reglementari care, desi adoptata inca din anul 1991, s-a dovedit dificil de aplicat in practica.
La momentul adoptarii sale, Legea nr. 11/1991 incrimina drept practici de concurenta neloiala o serie de comportamente ce au fost reglementate ulterior si prin legislatia specifica din diferite domenii. Acest fapt a condus in timp la reglementari uneori contradictorii si la suprapuneri de competente. In incercarea de clarificare a cadrului legislativ si institutional, prin recenta modificare au fost scoase din sfera legea concurentei neloiale, spre exemplu, faptele care tin de protectia comerciantilor impotriva publicitatii inselatoare si comparative ori cele legate de protejarea drepturilor de proprietate industriala in domeniul marcilor si indicatiilor geografice.
In acelasi timp, in Legea concurentei neloiale vor fi mentinute ca practici de concurenta neloiala denigrarea unui concurent sau a produselor acestuia si deturnarea clientelei unei intreprinderi. Denigrarea presupune raspandirea de catre o intreprindere sau reprezentantul/angajatul sau de informatii care nu corespund realitatii despre activitatea unui concurent sau despre produsele acestuia, care sunt de natura a-i leza interesele. Deturnarea clientelei unei intreprinderi poate fi considerata concurenta neloiala atunci cand aceasta practica este realizata de catre un fost sau actual salariat ori reprezentant al intreprinderii, prin folosirea unor secrete comerciale, pentru care respectiva intreprindere a luat masuri rezonabile de asigurare a protectiei acestora si a caror dezvaluire poate dauna intereselor acelei intreprinderi.
Pe langa cele doua categorii de practici expres definite, legea lasa deschisa aria faptelor care pot intra in sfera concurentei neloiale. Astfel, orice alte practici comerciale care contravin uzantelor cinstite si principiului general al bunei-credinte si care produc sau pot produce pagube oricaror participanti pe piata pot fi considerate fapte de concurenta neloiala. In ciuda acestei reglementari permisive, utilizarea Legii concurentei neloiale pentru protejarea intereselor individuale ale consumatorilor sau ale companiilor va ramane in continuare o sarcina pentru cei afectati, in conditiile in care acestia trebuie sa aduca dovezi cu privire la existenta practicii de concurenta neloiala si cu privire la prejudiciu/riscul aparitiei unui prejudiciu. In plus, Consiliul Concurentei, autoritatea competenta sa asigure protectia intreprinderilor impotriva practicilor de concurenta neloiala, poate decide sa nu actioneze atunci cand considera ca, intr-un anumit caz, efectele unei asemenea practici sunt minore, prin raportare in principal la pericolul social al faptei, la circumstantele in care a fost savarsita, precum si la importanta sectorului economic in care s-a produs fapta in ansamblul economiei nationale. Consiliul Concurentei si-a rezervat astfel dreptul de a nu judeca orice fel de cazuri. Cu toate acestea, partile interesate au posibilitatea fie de a ataca refuzul autoritatii de a decide asupra faptei, fie de a se adresa direct instantei de judecata.
Citeste mai departe pe avocatura.com
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!