Privatizarea CFR Marfa scartaie

 

Consiliul Suprem de Aparare a Tarii nu a dat avizul necesar, astfel încât procedurile nu vor fi demarate anul acesta
O alta problema sunt datoriile enorme, de aproape 2 mld. lei, pe care statul vrea sa le transforme în actiuni înainte sau în timpul privatizarii
Conversia creantelor, propusa în strategia de privatizare, ar putea fi interpretata de CE drept ajutor de stat

Datoriile de multe miliarde de lei pe care companiile nationale le au fata de statul român ridica probleme serioase în cazul privatizarii acestora, în ciuda acordurilor încheiate de Guvern cu Fondul Monetar International. Astfel, desi în cazul CFR Marfa s-a încercat o strategie diferita fata de cea a Oltchim (în care s-a încercat vânzarea separata a actiunilor si a creantelor catre AVAS si catre Electrica), conversia creantelor statului la CFR Marfa în actiuni s-ar putea lovi de dezaprobarea Comisiei Europene, care ar putea considera aceasta actiune drept ajutor de stat.

O alta problema sensibila ar putea fi si contractele pe care CFR Marfa le-a încheiat cu NATO si pe care potentialul cumparator ar trebui sa le respecte, acesta putând fi unul dintre motivele pentru care Consiliul Suprem de Aparare a Tarii (CSAT) nu si-a dat avizul în sedinta de miercuri.

Potrivit secretarului general adjunct al Ministerului Transporturilor, Horatiu Buzatu, ministrul de resort s-a prezentat la ultima sedinta CSAT cu proiectul de Hotarâre de Guvern pentru aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfa, dar nu a primit avizul necesar, desi proiectul avea avizul ministerele Finantelor, al Administratiei si Internelor, al Apararii Nationale, al Justitiei si al Consiliului Concurentei.

„Ultimul aviz trebuia sa soseasca din partea CSAT. (…) Ne-a venit un comunicat de presa în care am fost informati ca membrii CSAT au fost informati”, a spus Buzatu, mentionând ca din punctul de vedere al ministerului ar fi fost foarte important sa afle ce reprosuri exista „la concret” din partea CSAT.
Întrebat daca în aceste conditii privatizarea mai poate fi încheiata pâna la finele anului, Buzatu a afirmat ca „poate fi o problema respectarea termenului de 31 decembrie”.
Altfel spus, procedura de vânzare a CFR Marfa este întrerupta si nu va putea fi finalizata pâna la sfârsitul anului, ramânând ca oficialii guvernamentali sa refaca strategia de privatizare, în vederea demararii procedurilor în cursul anului viitor.

Obligatiile cumparatorului

Ultima stategie de privatizare a CFR Marfa prevedea, printre altele, în sarcina cumparatorului si obligatia de a mentine obiectul principal de activitate si de a respecta acordurile si angajamentele asumate de CFR Marfa, „ca urmare sau decurgând din prevederile acordurilor si tratatelor încheiate de statul român cu NATO si Fortele Armate ale Statelor Unite ale Americii”, precum si de a mentine si dezvolta linia de feribot ca element de legatura, între Europa si Asia, aceasta fiind conceputa ca o prelungire a Coridorului IV Pan European.

O alta obligatie importanta este cea legata de acordul „fara rezerve si asumat al cumparatorului ca CFR Marfa si Contractul de privatizare sa fie monitorizate postprivatizare, pentru o perioada de cel putin cinci ani de la data transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor, garantând MTI si CSAT accesul la date, informatii, cu caracter public sau confidential, rezultate din activitatea CFR Marfa ori care implica CFR Marfa”.

Pentru prevenirea denaturarii concurentei între operatorii de transport feroviar si pentru asigurarea accesului nediscriminatoriu la serviciile prestate de CFR Marfa, Contractul de privatizare, va include si clauze contractuale cu privire la obligatia cumparatorului de a vinde depourile de exploatare locomotive în termen de 6 luni de la data transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor.

Afrodita Cicovschi, Curierul National.ro

Cuvinte cheie: , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie