Vulnerabilitatile sistemului public de sanatate: Calitatea scazuta a serviciilor din spitale, costurile suplimentare pentru medicamente si coruptia

 

Sistemul public de sanatate reprezinta principala optiune a românilor, pentru ca este gratuit, iar oamenii au încredere în doctori, însa are vulnerabilitati, cauzate de calitatea scazuta a serviciilor, în special în spitale, costurile suplimentare pentru medicamente pe durata internarii si coruptie.

spital coridorAceste concluzii reies dintr-un studiu coordonat de Ministerul Sanatatii si Asociatia pentru Implementarea Democratiei (AID), cu privire la calitatea serviciilor din cadrul sistemului sanitar românesc si perceptia asupra coruptiei din sistem.

Potrivit cercetarii, sistemul public de sanatate continua sa reprezinte principala optiune pentru cea mai mare parte a pacientilor, din considerente ce tin de gratuitatea si accesibilitatea serviciilor, de recomandari primite din partea medicilor de familie, dar si de încrederea în competenta medicilor din sistemul public.

Totusi, vulnerabilitatile generate de calitatea scazuta a serviciilor, în special în spitale, costurile suplimentare pentru medicamente necesare pe durata spitalizarii, precum si perceptia conform careia sistemul este profund macinat de coruptie, la diferite niveluri, continua sa fie percepute ca principalele probleme ale sistemului sanitar românesc.

Studiul releva ca aproximativ o cincime din populatia adulta a României ofera plati informale în sistemul public de sanatate. În acelasi timp, desi legislatia privind drepturile pacientului prevede posibilitatea recompensarii personalului sau unitatii sanitare în care acesta a fost îngrijit, cercetarea arata ca nu exista norme de aplicare a textului respectiv. Astfel, legea naste duplicitate si confuzie.

Un alt aspect important evidentiat de studiu este faptul ca o mare parte a pacientilor nu cunosc care le sunt drepturile, unii dintre acestia considerând chiar ca ar avea anumite obligatii care nu sunt în concordanta cu legislatia. În acest sens, este necesara si oportuna o mai buna informare si constientizare a cetatenilor cu privire la drepturile si obligatiile pe care le au în calitate de pacienti, prin derularea unor campanii de amploare, la nivel national si local, spun realizatorii studiului.

În ceea ce priveste solutiile propuse de respondenti pentru asigurarea unui act medical de calitate, acestea vizeaza, în principal, aspecte precum: asigurarea resurselor materiale si umane necesare, cresterea nivelului de salarizare si profesionalizare a personalului medical din sistemul public de sanatate, cât si îmbunatatirea comunicarii medic-pacient.

Fata de cercetarea similara realizata în 2013, datele nu au suferit schimbari semnificative. Astfel, gradul de multumire fata de calitatea serviciilor de sanatate este comparabil cu cel de anul trecut. Si tot asemanator rezultatelor din 2013, barbatii se arata mai critici cu privire la calitatea serviciilor, la fel ca persoanele de peste 50 ani cu educatie medie.

Pe de alta parte, dreptul de a fi informati în legatura cu starea de sanatate si interventiile medicale propuse este cunoscut de 65% dintre respondenti, fata de 78% în 2013.

Conform aceluiasi studiu, aproape jumatate dintre respondenti (49%) nu cunosc faptul ca pacientii au dreptul de a cere si de a obtine o alta opinie medicala, iar 5 din 10 intervievati nu cunosc faptul ca informatiile confidentiale privind starea de sanatate pot fi divulgate doar daca îsi dau consimtamântul explicit.

Studiul a fost realizat în perioada 18-29 februarie, cu sprijinul institutului CSOP, pe un esantion de 1.076 persoane, reprezentativ la nivel national pentru populatia de minimum 18 ani. Claudia Spridon, adevarul.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie