Avocat despre practicile comerciale incorecte

 

Nu de putine ori, consumatorii din Romania sunt expusi unor practici comerciale incorecte ori agresive din partea anumitor companii de pe teritoriul tarii noastre. Campanii publicitare ce contravin legislatiei in domeniu ori limiteaza semnificativ libertatea de alegere sau comportamentul consumatorului sunt derulate atat la televiziuni, cat si prin intermediul afisajelor stradale. Avocatul Elena Grecu, consilier in proprietate intelectuala si specialist in ceea ce priveste legile ce reglementeaza publicitatea in Romania ne-a oferit cateva elemente specifice practicilor comerciale incorecte folosite de anumite companii din Romania.

practici anticoncurentialeAvocatul Elena Grecu subliniaza ca acest fenomenul practicilor comerciale incorecte este reglementat de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii. In aceasta lege, practicile comerciale incorecte sunt descrise ca fiind cele care deformeaza sau este susceptibila sa deformeze comportamentul economic al consumatorului mediu la care ajunge sau caruia i se adreseaza ori al unui membru care face parte dintr-un grup. De cele mai multe ori, aceste practici sunt inselatoare ori contin omisiuni iluzorii, scopul acestora fiind manipularea comportamentului de cumparare a consumatorului.

Potrivit avocatului Elena Grecu, aceasta lege mai contine reglementari privind practicile comerciale agresive, practici care limiteaza sau sunt susceptibile sa limiteze in mod semnificativ libertatea de alegere sau comportamentul consumatorului mediu cu privire la produs, prin hartuire, constrangere, inclusiv prin utilizarea fortei fizice sau prin influenta nejustificata.

Avocatul Elena Grecu ne-a oferit si exemple clare de practici comerciale incorecte folosite de anumite companii din Romania. Un prim exemplu dat de Elena Grecu este cel al magazinelor care au lichidari de stocuri si prezinta o perioada limita pentru campania de reduceri. Insa, aceasta perioada limita nu este respectata. Apoi, este vorba despre mesajele de tipul „Numai produsele sau (dupa caz) serviciile noastre iti ofera siguranta familiei tale” si multe astfel de afirmatii pe care le vedem periodic la TV sau chiar pe panouri publicitare afisate stradal.

Insa, practici comerciale incorecte au folosit si institutiile bancare din Romania, unitati care au si fost chemate in instanta, conform mentiunilor facute de avocatul Elena Grecu. Spre exemplificare, interlocutoarea noastra a ales unul din multele cazuri de la Curtea de Apel Bucuresti – SECTIA A V-A CIVILA, si anume un proces cu o decizie civila pronuntata la inceputul anului 2012. Este vorba despre o solutie in care parata este o institutie bancara ce nu a respectat contractul semnat initial cu un client.

„Chiar daca in contractul de credit sunt mentionate masuri de micsorare sau marire a dobanzilor in functie de fluctuatiile si evolutiile cursurilor valutare, aceasta (parata- n.r.) si-a mentinut dobanda (cursul valutei avant o evolutie descrescatoare) fara sa respecte contractul semnat initial cu clientul sau, acesta din urma chiar solicitand motivele pentru care … a mentinut nivelul dobanzii fara a fi modificat asa cum era prevazut si in contract”, a subliniat avocatul Elena Grecu.

Citeste articolul integral pe avocatura.com

Cuvinte cheie: , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie