Fondul de rezerva al Guvernului – Un mecanism netransparent de alocare a banilor

 

Miliarde de lei sunt cheltuite arbitrar de Guvern, an de an, cu încalcarea legii finantelor si fara sa existe nicio sanctiune. Prin fondul de rezerva, executivul îsi asigura un mecanism netransparent de alocare a banilor în an electoral.

baniRecent, guvernul a aprobat o ordonanta de urgenta prin care poate aloca sume din fondul de rezerva bugetara pentru domeniile cultural, religios si sportiv, la nivel central si local. Decizia se înscrie deja într-o traditie a ultimilor ani. Desi la alcatuirea bugetului fondul de rezerva este constituit cu circa 200 milioane lei, la închiderea executiei bugetare, cheltuielile ajung sa fie de zece ori mai mari. Mecanismul acestui fond este pe cât de simplu, pe atât de discretionar. Pe parcursul anului, diverse institutii sau autoritati renunta la o parte din creditele acordate prin bugetul anual si alimenteaza fondul de rezerva cu sumele neutilizate. Ulterior, distributia catre alti ordonatori se face prin hotarâri ale Guvernului. Legal, cheltuielile ar trebui alocate pentru situatii „urgente sau neprevazute“.

Cheltuieli neprevazute?

Practica arata însa ca aceste cheltuieli nu se încadreaza nici pe departe în aceasta categorie. Astfel, fondul finanteaza constructii de unitati de cult, organizarea unor evenimente culturale sau sportive, ridicarea unor statui sau monumente comemorative. Alte cazuri sunt evident previzibile la programarea bugetului, cum ar fi rambursarea de credite, plata unor arierate, suplimentarea cheltuielilor de personal. Mai grav este ca, de multe ori, obiectivele finantate sunt prezentate foarte general si, prin urmare, lipsite de orice control privind corectitudinea folosirii lor. În majoritatea hotârarilor de guvern destinate administratiilor locale, alocarile se fac pentru cheltuieli „curente si de capital“. Formularea lipsita de transparenta lasa la latitudinea primariilor, consiliilor locale si judetene cum sa împarta banii. Atâta timp cât nu exista criterii clare si formalizate de încadrare a cheltuielilor care se finanteaza din fondul de rezerva bugetara, nu exista nici sisteme de control intern care sa previna utilizarea discretionara a banilor. Ministerul Finantelor nu verifica niciodata cum si pentru ce au fost cheltuiti banii. Rezultatul nu este surprinzator de vreme ce împartirea fondului a ajuns o cutuma. Niciun guvern din ultimii ani nu a ratat sansa de a satisface cererile financiare de la centru sau din teritoriu, mai ales daca în joc erau si interese electorale. Cu toate încercarile Consiliului Fiscal sau ale institutiilor financiare internationale care au avertizat executivul în aceasta privinta, obiceiul se perpetueaza. Diana Zaharia, capital.ro

Cuvinte cheie: , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie