Autostrada Comarnic-Brasov ar putea fi taiata de pe lista de prioritati
Constructia autostrazii presupune cheltuieli exagerate care ar urca deficitul bugetar peste pragul de 3%, arata cotidianul Adevarul, iar centrul de statistica european, Eurostat, nu este dispus sa accepte schimbarea metodologiei de calcul. Guvernul va trebui fie sa taie autostrada de pe lista de prioritati, fie sa mai inventeze o taxa.
Problema pentru autoritati vine atât din costurile mari ale cofinantarii autostrazii, cât si din riscul de nerealizare a traficului vizat pe aceasta dupa finalizare (statul ar trebui sa garanteze plati de 52.000 euro/km lunar). “Am facut o analiza a riscurilor si a modului în care aceste riscuri se împart între partenerul public si cel privat si ne-am spus opinia Eurostat-ului, care ne-a raspuns ca, având în vedere ca riscurile de constructie si de exploatare sunt asumate într-o mai mare masura de partenerul public decât de cel privat, acest contract va avea impact pe deficit si va trebui prins în cheltuielile de administratie publica“, a explicat Adriana Ciuchea, directorul Directiei de Conturi Nationale din cadrul Institutului National de Statistica. INS arata ca va adresa o noua solicitare Eurostat în momentul semnarii contractului, dar sansele unei schimbari de optica din partea statisticienilor UE sunt minime având în vedere raspunsul oficial avansat recent. În consecinta, Guvernul va trebui fie sa renunte la demararea proiectului pentru a nu pune în pericol echilibrul bugetar si tintele asumate cu FMI, fie sa inventeze rapid o colectare mai buna sau taxe suplimentare care sa genereze venituri noi la buget.
Autoritatile anuntau la începutul anului ca finalizarea lucrarilor la autostrada Comarnic-Brasov, în lungime de 53 kilometri, va avea loc în 2017, la un cost estimat de 1,8 miliarde euro, iar taxa de utilizare avuta în vedere va fi de 5,7 lei, plus TVA. Statul estimeaza ca va plati constructorilor pâna la 1 miliard de euro pentru întretinerea autostrazii pe perioada de 26 de ani a contractului de concesiune, din banii încasati prin taxarea soferilor, suma fiind separata de costul de constructie si proiectare. Victor Ponta preciza atunci ca Guvernul a solicitat acordul Eurostat ca proiectul sa nu fie luat în calcul la deficitul bugetar.
Termene peste termene
Autostrada, prima din România ce urma sa fie construita în concesiune, a avut de la început mai multe termene de demarare a lucrarilor. Mai întâi aprilie, apoi iunie, pentru a ramâne ulterior în suspensie. Proiectul s-a împotmolit imediat dupa desemnarea investitorilor privati, consortiul format din francezii de la Vinci, grecii de la Aktor si austriecii de la Strabag, sursele de finantare ramânând în ceata.
“CNADNR, consortiul Vinci-Strabag-Aktor si institutiile financiare internationale discuta o serie de modificari contractuale pentru proiectul autostrazii Comarnic-Brasov”, declara în aprilie ministrul Transporturilor, Dan Sova, precizând ca BEI si BERD vor asumarea mai multor riscuri de catre constructor. Întrebat ce modificari au solicitat finantatorii, el a afirmat ca acestea tin de repartizarea riscurilor. “Institutiile financiare internationale vor mai multe riscuri contractuale asumate de catre concernul Vinci. Este o chestiune foarte tehnica. Nu are legatura cu pretul, cu cine construieste sau cu traficul”, a adaugat ministrul Transporturilor. Cristi Dogaru, romanialibera.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!