Dupa cinci ani de pierderi, proiectul Erste/BCR de bancarizare a populatiei din zonele rurale a esuat

 

Fosta companie Good.Bee Service înfiintata în 2008, rebotezata în 2012 BCR Partener Mobil si prin care austrie­cii de la Erste aveau ambitia sa capteze o felie cât mai mare din populatia fara cont bancar, s-a stins în liniste la sfârsitul anului trecut, dupa cinci ani de pierderi si în absenta perspectivelor de rentabilizare a businessului.

bcrInitial a fost o afacere controlata de Erste Group printr-un holding dedicat cu numele good.bee si în care au fost implicati si omul de afaceri Florin Pogonaru, care a avut o participatie de 5% si fiul acestuia Andrei Pogonaru.

În toamna lui 2010 BCR a ajuns sa cumpere firma locala good.bee Service Româ­nia (fara ca valoarea tranzactiei sa fie facuta publica) pentru ca trei ani mai târziu sa constate ca modelul de business axat pe câstigarea de clienti din zonele rurale a generat doar pierderi si pe cale de consecinta sa decida dizolvarea firmei.

Pachetul vândut de good.bee clientilor carora li se parea prea complicata o relatie standard cu o banca continea un cont curent si un card de debit Visa Electron, gestionate de BCR, precum si acces la o platforma de plati de pe telefonul mobil. În 2010 oficialii BCR visau chiar sa faca din acest pachet un „produs-cheie“ pentru banca, asa ca a fost pusa la bataie întreaga forta de vânzari proprie, dar si a partenerilor de la Vienna Insurance.

Sub sloganul generos „banking the unbanked“, BCR îsi propusese sa stimuleze platile de pe telefonul mobil si pe cele cu cardul, creând treptat apetitul pentru servicii bancare mai sofisticate.

La sfârsitul lui 2011 good.bee ajunsese la aproape 60.000 de clienti care realizasera în acel an 258.198 de operatiuni (tranzactii pe telefon, cu cardul sau operatiuni în agentii BCR), în crestere cu circa 80% fata de anul precedent. Pentru 2012 ambitiile erau nici mai mult nici mai putin de dublare a numarului de clienti pâna la 129.000. Însa realitatea a fost departe de plan: în loc de atragerea a 69.100 de clienti noi, firma a strâns mai putin de 30.000.

Mai mult, s-a dovedit ca imaginea portofoliului de clienti era mult umflata: s-a constatat ca aproape 61.000 de conturi erau inactive si ca atare au fost închise.

Asa s-a ajuns ca la sfârsitul lui 2012 numarul de clienti considerati activi sa fie de 29.544, adica la jumatate fata de cel raportat pe anul 2011.

Dar ambitiile au continuat: planul pentru 2013 prevedea atragerea a 123.840 de clienti, respectiv atingerea unui total de peste 150.000. În realitate, pâna la 15 octombrie 2013 BCR convinsese 19.163 de clienti noi sa ia pachetul pentru tranzactii de pe telefon, portofoliul total ajungând la 47.137 si ridiculizând planurile initiale de crestere. În plus, numarul de tranzactii prin telefon si cu cardul a fost pâna în octombrie de 382.285, fata de 481.877 în tot anul 2012.

În tot acest rastimp good.bee, devenita BCR Partener Mo­bil, a continuat sa acumuleze pierderi: în perioada 2009 – 2012 firma a provocat o gaura de 21,5 mil. lei, potrivit datelor raportate la Ministe­rul Finan­telor, în conditiile în care a avut în jur de 20 de angajati.

Daca initial o astfel de pierdere n-ar fi fost o problema pentru cea mai mare banca de pe piata, când BCR însasi a început sa se afunde în pierderi, evaluarea s-a complicat. La finalul anului trecut BCR a constatat ca însusi modelul de business provoaca pierderi si a decis lichidarea companiei. Asa s-a scris scurta istorie a unui proiect de bancarizare a zonelor rurale din România. Razvan Voican, zf.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie