Regulamentul organizarii si desfasurarii sedintei de informare privind avantajele medierii – Hotararea CdM nr.9/29.03.2014

 

Avand in vedere faptul ca unii mediatori mai fac erori in aplicarea unitara a legii si a etapei de informare privind avantajele medierii cat si faptul ca DOAR mediatorul are datoria sa elibereze certificatul de informare ca document care certifica instantelor ca acel conflict a fost analizat de un specialist in domeniul conflictelor, Consiliul de Mediere adopta prin hotararea nr 09 din 29.03.2014, regulamentul privind desfasurarea sedintei de informare privind avantajele medierii.

consiliul de mediere1Acum ca avem un regulament in aceasta privinta si ca aplicarea lui devine o indatorire, fac apel la mediatori sa-l aplice si sa nu elibereze certificatul de informare decat daca a stat de vorba cu TOATE partile implicate in conflict in sedinta comnua sau separata, dupa caz.
Totodata fac un apel respectuos si public la magistratii romani sa aplice hotararea CSM din data de 10 decembrie 2013 prin care plenul CSM a decis si aprobat nota comisiei nr.1 privind independenta si responsabilizarea justitiei, eficientizarea activitatii acesteia si cresterea performantei judiciare; Integritatea si transparenta sistemului judiciar :

Redam mai jos continutul actului normativ APROBAT DE PLENUL CSM in data de 10.12.2013 cu privire la punctul 4 al legii nr.214/2013 care completeaza art. 2 din legea 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator:

,, Comisia a apreciat ca procedura de informare, finalizata prin certificatul de informare, TREBUIE sa ramana in competenta mediatorului, magistratul urmand sa informeze partile doar cu privire la EXISTENTA PROCEDURII ALTERNATIVE, indrumandu-le catre mediator pentru realizarea TUTUROR ETAPELOR de mediere (inclusiv, deci, procedura de informare astfel cum este reglementata de legea speciala)”

Acesta este continutul integral aprobat de catre plenul CSM care reglementeaza practic ca magistratii nu trebuie sa accepte alt document care sa certifice faptul ca acel conflict a fost analizat de mediator, iar partile au fost informate asupra cazului lor concret, decat CERTIFICATUL DE INFORMARE ELIBERAT DE MEDIATORUL CARE A REALIZAT INFORMAREA.

Ceilalti specialisti ai dreptului ar trebui sa respecte aceasta hotarare CSM prin analogie la profesia lor pentru a nu risca ca magistratii sa le respinga eventuala cerere de chemare in judecata a clientilor lor.
Acum public regulamentul aprobat de Consiliul de Mediere cu rugamintea, in primul rand la colegii formatori sa o respecte si sa o predea in cadrul cursurilor de formare, atat initiala cat si continua:

HOTARARAE NR. 09 din 29.03.2014, privind aprobarea Regulamentului ORGANIZARII SI DESFASURARARII SEDINTEI DE INFORMARE PRIVIND AVANTAJELE MEDIERII

1. Scopul si rolul informarii

Principiul informarii este o necesitate pentru ca procedura MEDIERII si modul de actiune al mediatorului sa fie cunoscute de parti PREALABIL DECIZIEI lor DE A PARTICIPA la MEDIERE. Principiul informarii guverneaza activitatea mediatorului, ca manager al conflictului, de la primul contact cu partile si pana la finalizarea medierii.

Ca efect al noilor reglementari in materie, principiul informarii a fost consacrat ca fiind un drept legal pentru parti inainte de declansarea unui proces in instanta, cat si o obligatie la solicitarea instantei, pe parcursul procesului, pana la termenul dat de instanta in acest scop.

Scopul informarii este ca mediatorul, luand la cunostiinta de punctul de vedere al partilor implicate in conflict, sa analizeze conflictul dintre ele, sa stabileasca un diagnostic al conflictului si impreuna cu partile implicate sa stabileasca o strategie de rezolvare a acestui conflict, aducand la cunostinta partilor avantajele, efectele, regulile si limitele procedurii de mediere adaptat la situatia lor concreta.

2. CONTINUTUL INFORMARII OBLIGATORI

Continutul informarii cu privire la mediere VA CUPRINDE, fara a se limita, elementele RELEVANTE CU PRIVIRE LA DEFINIREA medierii si principiile acesteia, rolul mediatorului, drepturile si obligatiile partilor, avantajele medierii, efectele juridice ale acordului de mediere, posibilitatea obtinerii pe cale necontencioasa a unei hotarari JUDECATORESTI DE CONSFINTIRE A ACORDULUI DE MEDIERE si posibilitatea autentificarii DE CATRE notarul public A ACORDULUI REZULTAT DIN MEDIERE.
Partile au libertatea sa isi aleaga mediatorul. Sursa oficiala pentru alegerea mediatorului este tabloul mediatorilor autorizati intocmit de Consiliul de mediere publicat pe site-ul institutiei: www.cmediere.ro.

3. REALIZAREA INFORMARII OBLIGATORII

Etapa de informarea obligatorie A PARTILOR se realizeaza anterior incheierii contractului de mediere.
INFORMAREA OBLIGATORIE SE REALIZEAZA DE MEDIATOR pentru toate partile implicate in conflict, IN INTALNIRI COMUNE SAU INDIVIDUALE IN FUNCTIE DE OPTIUNEA partilor SI A MEDIATORULUI, CARE VA AVEA IN VEDERE ELEMENTELE PARTICULARE ALE CONFLICTULUI, in urma efectuarii analizei de conflict, ca etapa stricta a procedurii de mediere in etapa de informare.

In cazul parcurgerii etapei de informare din procedura de mediere in litigiile aflate pe rolul instantelor de judecata, mediatorul este obligat sa respecte termenul de maximum 15 zile consacrat de art 60^2 din L 192/2006 modificata si completata.

Informarea se va realiza dupa cum urmeaza:

a. In situatia in care ambele parti se prezinta la mediator, acesta nu poate pretinde onorariu pentru activitatea de analiza de conflict si informare a partilor cu avantajele medierii raportate la cazul lor concret.

b. In situatia in care la mediator se prezinta o singura parte si partea nu poate sa asigure prezenta celeilalte/celorlalte parti, mediatorul la cererea acesteia/acestora va proceda, in baza unui contract de pregatire a medierii, la convocarea celeilalte/celorlalte parti la mediere, in vederea informarii, conform art. 43 din legea 192/2006

Etapa de informare a procedurii de mediere consta in analiza conflictului, realizata de mediator, printr-o discutie structurata cu toate partile implicate, privind tipul de conflict, stabilirea unui diagnostic al conflictului, stabilirea unei strategii de rezolvare voluntara si informata a conflictului lor concret, precum si ,,daca partile pot dispune rezolvarea conflictului”

4. ELIBERAREA DOCUMENTELOR DE CATRE MEDIATOR DOVADA INFORMARII OBLIGATORII

Certificatul de informare se elibereaza de mediator doar in situatia in care toate partile conflictului au discutat cu acesta in sedinta comuna sau separata, conflictul a fost analizat, stabilindu-se un diagnostic si partile au fost informate cu avantajele medierii asupra cazului lor concret cu privire la mediere.
Certificatul de informare trebuie semnat de mediator si de partile participante la sedinta de informare. Eliberarea certificatului de informare se face numai dupa semnarea acestuia de catre mediator si toate partile conflictului, independent de parcurgerea etapei de informare in comun sau individual. Certficatul de informare se elibereaza intr-un numar de exemplare originale egal cu numarul partilor informate plus unul pentru arhiva formei de exercitare a profesiei.
Mediatorul elibereaza certificatul de informare si in cazul in care, dupa ce s-a finalizat etapa de informare, una dintre partile conflictului refuza sa-l semneze, specificand acest fapt in locul semnaturii partii care refuza.
In cazul in care partile invitate sau solicitantul nu confirma participarea, refuza in scris sau daca a acceptat participarea si nu se prezinta la data fixata pentru sedinta de informare, mediatorul va elibera un proces verbal in care se va consemna situatia specifica acelui caz.
In situatia imposibilitatii finalizarii informarii indiferent de motiv (spre exemplu una dintre parti se retrage in timpul informarii), fapt ce lipseste de eficienta informarea, mediatorul va elibera procesul verbal prevazut de art. 2 alin 1^1 din Legea 192/2006.
Certificatul de informare va fi redactat de catre mediator si va cuprinde urmatoarele elemente obligatorii:
– datele de identificare ale formei de exercitare a profesiei (obligatoriu denumire, sediul profesional si numarul certificatului de inregistrare fiscala cu data eliberarii acestuia)
– numar de înregistrare al certificatului si data inregistrarii in registrul formei de exercitare a profesiei
– datele de identificare ale mediatorului care a realizat informarea
– data, ora si locul sedintei de informare
– partile participante cu toate datele de identificare (nume/denumire si domiciliu/sediu)
– obiectul conflictului si dupa caz numarul dosarului din instanta si instanta pe rolul careia se afla dosarul
– decizia fiecarei parti in urma informarii cu privire la acceptarea medierii
– semnatura si stampila mediatorului si semnatura partilor
Procesul verbal prevazut la art 2 alin1^1 din Legea 192/2006 va fi redactat de catre mediator si va cuprinde urmatoarele elemente obligatorii:
– datele de identificare ale formei de exercitare a profesiei (obligatoriu denumire, sediul profesional si numarul certificatului de inregistrare fiscala cu data eliberarii)
– numar de înregistrare al procesului verbal si data inregistrarii in registrul formei de exercitare a profesiei
– datele de identificare ale mediatorului
– data, ora si locul stabilit pentru sedinta de informare
– partile participante cu toate datele de identificare (nume/denumire si domiciliu/sediu)
– obiectul conflictului si dupa caz numarul dosarului din instanta
– motivul pentru care nu s-a putut realiza informarea TUTUROR PARTILOR
– semnatura si stampila mediatorului si dupa caz, semnatura partilor prezente

Ion Dedu, Membru Consiliul de Mediere

https://www.facebook.com/ion.dedu

Cuvinte cheie: , , , , , ,

 

1 comentariu

  1. Adi M spune:

    La Judecatoria Craiova avocatii sunt refuzati atunci cand doresc sa depuna cerere pentru consfintirea acordului de mediere in temeiul art.59 din legea medierii si sunt rugati sa depuna actiune insotita de acordul de mediere!!! asa ceva e inadmisibil!!!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie