Romania risca sa piarda peste 1,7 miliarde de euro daca nu termina la timp autostrazile si modernizarile de cale ferata

 

Romania risca sa piarda peste 1,7 miliarde de euro finantare nerambursabila europeana pe infrastructura si sa plateasca aceasta suma chiar din buzunarul propriu daca nu reuseste sa termine mai multe lucrari feroviare si tronsoane de autostrazi pana la finalul anului 2015. „Da, riscam acest lucru”, recunoaste ministrul Dan Sova, care da insa asigurari ca lucrarile vor fi gata inainte de momentul limita. Si asta desi, oficial, din cauza tergiversarilor institutionale, termenele contractuale de finalizare pentru autostrazile in cauza sunt abia in 2016, iar lucrarile la calea ferata inregistreaza intarzieri masive.

10893961-stacks-of-500-euro-banknotes-isolated-on-white-backgroundCare este miza?

Romania a reusit pana in prezent sa absoarba mai putin de o treime din cele circa 4,3 miliarde de euroeuro – fondurifonduri europene nerambursabile – puse la bataie pentru proiectele de infrastructura. Uniunea Europeana insa ne-a acordat o extensie de inca doi ani peste perioada exercitiului financiarfinanciar 2007-2013, doar-doar vom reusi sa mai realizam si alte proiecte si sa ridicam rata de absorbtie. (detalii aici despre regula N+3)

Singura conditie? Proiectele incepute si finantate pe bugetele 2007-2013 trebuie terminate pana pe 31 decembrie 2015. In caz contrar, decontul intregilor lucrari pe banibani europeni nu va mai fi posibil si vom ramane sa platim intreaga factura din buzunarul propriu, nu doar cei 15% cat ar fi insemnat contributia nationala pe langa fondurile europene nerambursabile.

In aceasta situatie de risc se afla in principal mai multe lucrari de infrastructura feroviara si tronsoane de autostrazi, toate aflate in intarziere sau cu termenele contractuale de finalizare tocmai in 2016. In total, vorbim de peste 2 miliarde de euroeuro din care aproape 1,78 miliarde de euro reprezinta fondurile UE.

1,78 de miliarde de euroeuro pe care Romania risca sa ii piarda si sa fie nevoita sa ii plateasca din bugetul propriu. Acesti 1,78 miliarde de euro reprezinta mai mult chiar si decat tot ce a reusit Romania sa absoarba din fondurile europene pe transport din 2007 si pana in prezent.

Ce spune ministrul Dan Sova?

Pe hartie miza este enorma. Sunt, insa, autoritatile la curent cu acest risc? Il recunosc?

„Da, riscam acest lucru”, a raspuns Dan Sova intr-o conferinta de presa la Ministerul Transporturilor, atunci cand a fost intrebat de pericolul pierderii banilor pe autostrazile finantate de UE daca acestea nu vor fi gata pana pe 31 decembrie 2015.

„Problema este ca si companiile care nu termina risca sa ne recuperam banii de la ei. Pentru bunul si simplul motiv ca ele trebuie sa termine cel mai tarziu in octombrie 2015”, a continuat ministrul Sova.

Citeste mai departe pe hotnews.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie