Planificarea fiscala. Limita intre legalitate si ilegalitate

 

Planificarea fiscala este o practica legala, pe care firmele o pot folosi cu scopul de a-si reduce impozitele si taxele. Mai exact, ele pot alege solutia favorabila oferita de legislatia fiscala, cu conditia de a se incadra in limita legii. Tocmai de aceea, atunci cand apeleaza la o astfel de metoda firmele trebuie sa fie atente la caracteristicile operatiunilor pe care le desfasoara, pentru ca pragul dintre planificare fiscala si evitarea platii impozitelor si taxelor este foarte fin. Astfel, pentru a nu intra in conflict cu ANAF, societatile pot tine cont de cateva lucruri.

calculator, declaratie, pixuri, ochelariPlanificarea fiscala reprezinta ansamblul de masuri/strategii fiscale menite sa reduca sarcina fiscala viitoare a unei societati sau a unui grup de societati, in conditiile legii, a declarat pentru AvocatNet.ro Mihaela Popescu, managing director, Schoenherr Tax.

Aceasta a adaugat ca planificarea fiscala este o practica legala si se foloseste cel mai adesea in contextul alocarii profiturilor unui grup de societati intre jurisdictii sau al structurilor de tip holding care permit un transfer eficient al cash flow-urilor/resurselor financiare (de tipul dividendelor, finantarii prin imprumut, castigurilor de capitalcapital din vanzare/lichidare societati) intre diversele societati din grup.

„Desigur, pentru a ramane in zona permisa a planificarii fiscale, este important ca operatiunile intreprinse sa aiba substanta economica, sa nu fie pur formale, iar fiecare societate sa indeplineasca in mod real rolul pe care si-l asuma contractual. In masura in care substanta economica lipseste sau nu este suficienta, ne indepartam de zona permisa a planificarii fiscale si ajungem in zona de practici fiscale abuzive de tipul <<tax avoidance>> (evitarea impozitelor si taxelor) sau chiar de tipul evaziunii fiscale”, a atentionat Mihaela Popescu.

La randul ei, Ana Petrescu, Manager Deloitte Romania, ne-a precizat ca planificarea fiscala este o componenta a planificarii financiare a unei societati.

„Intrucat impozitele datorate de o societate pot reprezenta o componenta semnificativa a cheltuielilor totale ale societatii, este natural ca planificarea fiscala sa aiba un rol important. Tocmai de aceea, am mentionat in repetate randuri ca este esential pentru o tara sa asigure stabilitate si transparenta in zona fiscala, permitand contribuabililor sa realizeze o astfel de planificare fiscala. Un pas esential in a atrage noi investitii, fie de la contribuabili existenti, fie de la nerezidenti este asigurarea acestei stabilitati fiscale”, a mentionat aceasta.

Pentru IMM-uri, posibilitatile de planificare fiscala sunt limitate, dar nu inexistente

Din punctul de vedere al Mihaelei Popescu, managing director, Schoenherr Tax, planificarea fiscala este un proces amplu de eficientizare fiscala care influenteaza/determina modul in care o societate opereaza si care genereaza beneficii fiscale pe termen lung.

Printre exemplele de planificare fiscala se numara crearea unei structuri eficiente de holding, externalizarea unor functii operationale (management, administrare drepturi de proprietate intelectuala, logistica) si centralizarea lor la nivel de grup intr-o jurisdictie cu un regim fiscal favorabil, a explicat specialistul.

Avand in vedere aceste exemple, planificarea fiscala se preteaza cel mai bine, considera Mihaela Popescu, in cazul afacerilor multinationale. Totusi, acest proces poate fi utilizat si de intreprinderile mici si mijlocii, chiar daca intr-o anumita masura. Mai exact, in contextul IMM-urilor care desfasoara activitate doar in Romania, posibilitatile de planificare fiscala sunt mai limitate, dar nu inexistente, a punctat reprezentantul Schoenherr Tax.

Aceasta a explicat ca este necesara o analiza de la caz la caz pentru a vedea in ce masura circumstantele particulare ale unei afaceri pot justifica o strategie de planificare fiscala.

„Totodata, IMM-urile pot eficientiza costurile fiscale daca aleg regimul fiscal cel mai favorabil in situatii cand sunt mai multe variante de structurare a tranzactiilor, sau in situatii cand legea prevede un tratament fiscal alternativ, in anumite conditii. De exemplu, achizitia unei bun in leasing financiarfinanciar versus operational, vanzarea bunurilor imobile in regim de scutire TVA sau cu TVA, microintreprindere versus platitor de impozit pe profit prin capitalizarea societatii la infiintare, etc”, a explicat Mihaela Popescu.

De asemenea, Ana Petrescu, Manager Deloitte, este de parere ca IMM-urile pot folosi planificarea in aceleasi situatii ca orice alt contribuabil, iar in acest sens exemplele de mai jos le pot fi cu siguranta aplicabile.

Astfel, sursa citata a adaugat ca planificarea fiscala cuprinde modalitatea de finantare a unei investitii, prin acordarea de imprumuturi sau printr-o injectie de capitalcapital, stabilirea metodelor de amortizare fiscala a activelor amortizabile fiscal (liniar/degresiv/accelerat), optarea intre sistemul platilor anticipate a impozitului pe profit si cel pe baza calculelor efective de impozit, etc.

„Un exemplu mai concret ar fi cel al unui actionar care infiinteaza o societate in Romania pe care trebuie sa o finanteze, iar acordarea unor imprumuturi este in general avuta in vedere in cadrul planificarii fiscale. Avand in vedere ca in primii ani de activitate, majoritatea societatilor inregistreaza pierderi contabile si fiscale, fiind in faza de investitie, este foarte probabil ca si gradul de indatorare al societatii sa fie negativ sau mai mic decat 3. In aceste conditii, cheltuielile cu dobanzile si pierderile din diferente de curs valutar (daca este cazul) sunt considerate nedeductibile, cu posibilitatea deducerii lor viitoare in anumite conditii. Important este ca legislatia permite ca reportarea lor sa se faca nelimitat. In acelasi timp, pierderile fiscale pe care societatea le inregistreaza pot fi reportate maxim 7 ani. Prin urmare, o societate poate planifica indeplinirea gradului sau de indatorare in perioada in care estimeaza ca va inregistra un profitprofit fiscal, beneficiind astfel de deducerea cheltuielilor reportate cu dobanzi si pierderi din diferente de curs valutar”, a detaliat reprezentantul Deloitte.

Citeste mai dearte pe avocatnet.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie