In ce conditii se aplica certificarea declaratiilor fiscale?
Contribuabilii pot opta din februarie pentru certificarea tuturor declaratiilor fiscale, chiar daca pana in prezent nu au fost aprobate normele de aplicare a acestei proceduri. Inainte insa de a face o astfel de alegere, firmele trebuie sa cantareasca avantajele si dezavantajele. Apoi, daca decid sa certifice declaratiile, atunci acestia trebuie sa pregateasca anumite documente care vor fi analizate de consultantii fiscali.
Daca vor, contribuabilii isi pot certifica toate declaratiile fiscale, incepand cu 28 februarie 2014, conform OUG nr. 8/2014, prin care a fost modificat Codul de procedura fiscala. Mai exact, prin acest act normativ a fost abrogat alineatul 5 al articolului 83 din CPF, dar a fost introdus Articolul 831 „Certificarea declaratiilor fiscale depuse la organele fiscale din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala”.
Astfel, contribuabilii pot opta pentru certificarea declaratiilor fiscale, inclusiv a celor rectificative, dupa ce le depun online la ANAF, se arata in OUG nr. 8/2014. In plus, aceasta certificare se va realiza cu/fara rezerve, in acord cu normele de certificare aprobate, in conditiile legii, de Camera Consultantilor Fiscali (CCF), cu avizul Ministerului Finantelor Publice.
„Documentele care se incheie ca urmare a certificarii trebuie sa cuprinda obligatoriu explicatii cu privire la cuantumul si natura creantei fiscale declarate, precum si, dupa caz, cauzele care au generat rectificarea, iar in cazul unei certificari cu rezerve, motivatia acesteia”, se mentioneaza in OUG nr. 8/2014.
In plus, noul act normativ prevede ca certificarea declaratiilor fiscale trebuie realizata de un consultant fiscal care a dobandit aceasta calitate potrivit reglementarilor legale cu privire la organizarea si exercitarea activitatii de consultanta fiscala. De asemenea, acest consultant trebuie sa fie inscris ca membru activ in Registrul consultantilor fiscali si al societatilor de consultanta fiscala.
Potrivit OUG nr. 8/2014, daca certificarea declaratiilor fiscale o face un consultant fiscal care NU este inscris ca membru activ in Registrul consultantilor fiscali sau o persoana care NU are calitatea de consultant fiscal, efectul este ca Fiscul va considera ca lipseste certificarea.
„Organul fiscal va notifica contribuabilul in cazul in care constata ca a fost depusa o declaratie fiscala certificata de un consultant fiscal care nu este inscris ca membru activ in Registrul consultantilor fiscali si al societatilor de consultanta fiscala sau de catre o persoana care nu are calitatea de consultant fiscal, potrivit legii”, se subliniaza in OUG nr. 8/2014.
In plus, in cazul in care contribuabilul nu depune o noua certificare, in termen de 30 de zile de la notificarea Fiscului, atunci se va considera ca lipseste certificarea declaratiilor fiscale.
Conform dispozitiilor din februarie, in urmatoarea perioada ar trebui aprobata, prin ordin al ministrului finantelor, la propunerea presedintelui ANAF, o procedura de depunere la organul fiscal a documentului de certificare intocmit de consultantul fiscal si procedura privind schimbul de informatii intre ANAF si CCF.
Atentie! Desi este optionala, certificarea declaratiilor fiscale va reprezenta un criteriu de evaluare in analiza de risc efectuata de organul fiscal in scopul selectarii contribuabililor pentru inspectia fiscala, conform OUG nr. 8/2014.
Avantajele si dezavantajele certificarii declaratiilor fiscale
Pentru a clarifica modul in care trebuie facuta certificarea declaratiilor fiscale, Daniel Pana, Tax Senior Manager la KPMG, a precizat pentru AvocatNet.ro ca platitorii de impozite vor apela intr-o masura destul de mare la certificarea declaratiilor fiscale, deoarece este un proces care va implica o revizuire fiscala de catre consultantul fiscal.
„In prezent, sunt foarte multe societati care aleg sa apeleze la servicii de revizuire fiscala din partea unui consultant fiscal, in primul rand pentru confortul dat de faptul ca o terta parte, cu experienta in domeniul fiscal, face o verificare independenta a calculelor si declaratiilor fiscale. In urma unei asemenea verificari, consultantul fiscal poate observa riscuri fiscale si poate face recomandari societatii in legatura cu posibile actiuni care ar putea fi intreprinse pentru a diminua riscurile. De asemenea, pe parcursul unei revizuiri fiscale, consultantul poate face recomandari generale, in legatura cu procedurile fiscale si metodele folosite de societate. Si mai mult, consultantul fiscal poate observa oportunitati in urma unei revizuiri fiscale si poate ajuta societatea sa le implementeze”, a punctat Daniel Pana.
In plus, aceste avantaje au inceput sa fie intelese de foarte multe persoane, iar numarul societatilor care aleg sa apeleze la revizuiri fiscale a crescut de la an la an, a observat consultantul fiscal de la KPMG.
„Acestor beneficii li se adauga de acum si faptul ca certificarea declaratiilor fiscale de catre un consultant fiscal va reprezenta un criteriu de evaluare in analiza de risc efectuata de ANAF in scopul selectarii contribuabililor pentru inspectia fiscal. Pe baza experientei de pana acum in ceea ce priveste revizuirile fiscale, ma astept ca societatile sa solicite cu preponderenta certificarea declaratiilor de impozit pe profit (mai ales a celor anuale). De asemenea, in conditiile in care depunerea frecventa de declaratii rectificative sau depunerea de rectificative pentru sume relativ mari este vazuta ca o actiune ce creste probabilitatea unei inspectii fiscale asupra societatii in cauza, m-as astepta ca certificarea declaratiilor rectificative sa fie de asemenea solicitata frecvent, indiferent despre ce impozit este vorba. Cu atat mai mult cu cat de cele mai multe ori, declaratiile rectificative presupun o reanalizare a unor tratamente fiscale, si de multe ori consultantii fiscali sunt oricum implicati in acest proces”, a adaugat Daniel Pana.
Citeste mai dearte pe avocatnet.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!