Ford a gasit statul roman dator, cu toate ca trebuia amendat pentru nerespectarea contractului de privatizare

 

Americanii de la Ford au gasit statul dator, cu toate ca trebuia amendati cu 14,25 mil. euro pentru nerespectarea contractului de privatizare, în conditiile în care a aparut o obligatie a statului de o valoare similara, de 15 mil. euro, în cel mai complex contract de privatizare din ultimii sapte ani.

ford fabricaÎn data de 3 octombrie 2013 Guvernul a publicat în Monitorul Oficial Ordonanta de Urgenta 90/2013 prin care se angajeaza sa compenseze amenda de 14,25 mil. euro pe care Ford trebuia sa o achite în urma nerespectarii contractului de privatizare si sa achite catre americani 15 mil. euro pentru despagubirea în urma gasirii unei zone contaminate în cadrul platformei industriale a uzinei. Pe de alta parte, americanii s-au angajat sa decontamineze zona poluata.

„S-a gasit o solutie în acest sens din ambele parti si am ajuns la un numitor comun. Terenul respectiv era po­luat si trebuia curatat. Atunci când cumperi uzina nu poti investiga fiecare metru patrat din suprafata sa, mai ales când vorbesti de terenuri în afara halelor de productie. Acolo s-au depozitat masini si implicit zona a fost poluata cu diverse substante toxice cum ar fi uleiul de motor. În ceea ce priveste evaluarea, aceasta a fost realizata de experti internationali“, a spus Zoltan Brassai, directorul general al Ford România, care face parte si din boardul uzinei de la Craiova.

Astfel de terenuri contaminate apar în cadrul platformelor industriale, cel mai recent caz fiind cel de la Târgu Mures, unde primaria a demarat un proiect european de 31 mil. euro pentru decontaminarea unui teren de 30 ha.

Motivarea platii de catre guvern în textul ordonantei vine în contextul în care, potrivit ordonantei de urgenta, compania Ford a întâmpinat dificultati în derularea contractului de vânzare-cumparare.

Luând în considerare volumul important de investitii asumat si implementat de Ford Motor Company, care, din cauza conditiilor efectelor crizei economice mondiale, nu au asigurat realizarea numarului de autovehicule asumat prin contract, cumparatorul are obli­ga­tia de a plati vânzatorului o penalitate. Statul a luat act ca odata cu preluarea pachetului de actiuni cumparatorul a constatat, pe baza unui raport de evaluare a mediului întocmit, contaminarea pânzei freatice la fabrica de automobile preluata, a efectuat operatiuni de investigare detaliata si remediere a acesteia, în baza protocolului semnat în anul 2009 cu autoritatile de mediu competente.

Tinând cont ca atât pentru aceste costuri efectuate, cât si pentru eventualele costuri suplimentare cumparatorul a depus o cerere de despagubire pentru pierderi de mediu, având ca obiect obligarea AAAS la plata unei sume de 15 mil. euro reprezentând despagubiri la Curtea de Arbitraj International de pe lânga Camera Internationala de Comert de la Paris, s-au purtat discutii aprofundate pen­tru rezolvarea pe cale amiabila a pretentiilor. Solutia a fost propusa, potrivit ordonantei, „în conditiile în care AAAS are o situatie economico-financiara dificila, creata de poprirea tuturor conturilor“.

Pâna la închiderea editiei, nici Ministerul Mediului si nici guvernul nu au raspuns oficial întrebarilor ZF cu privire la situatia terenului poluat din cadrul uzinei din Craiova.

Potrivit Autoritatii pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), care a raspuns oficial unei solicitari a ZF, „penalitatile în suma de 14,25 mil. euro, datorate ca urmare a nerespectarii prevederilor clauzei 7.1.15 din contractul de privatizare încheiat la Automobile Craiova, actuala Ford România, au fost achitate integral“, a declarat Nicusor Lascu, directorul AAAS.

De asemenea, guvernul motiveaza aceas­ta solutie „luând în calcul interesul autoritatilor locale si centrale de a crea un climat investitional propice pentru investitii în zona Craiovei si de a încuraja investitiile private pe termen lung în sectorul industriei auto“.

Aceasta este însa singura masura concreta adoptata de Guvern pentru sustinerea uzinei Ford România. În 2007 si 2008 guvernul de la acea vreme, condus de Calin Popescu-Tariceanu, le promitea americanilor îmbunatatirea infrastructurii, de la pod în fata uzinei pentru facilitarea accesului camioanelor la o autostrada spre Pitesti. Pâna în prezent primaria Craiovei a renuntat la pod în favoarea unui sens giratoriu, care însa nici acesta nu este finalizat, iar partea de sud a centurii orasului nu este nici acum realizata, fiind sectorul pe care constructorii au asfaltat în jurul unui stâlp de electricitate. De asemenea, auto­strada Craiova-Pitesti este în continuare în stadiu de intentie si nu exista un proiect concret pentru demararea lucrarilor. Bogdan Alecu, zf.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie