Contractele cu CNADNR vor fi incheiate de marii intreprinzatori doar daca isi platesc subcontractorii – Proiect de lege
Plenul Senatului a adoptat, marti, un proiect de lege al Guvernului prin care marii antreprenori din constructiile de autostrazi si drumuri sunt obligati, pentru a lua lucrari de la CNADNR, sa faca proba platilor catre subcontractorii si furnizorii de servicii cu care lucreaza.
Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului 84/2003, în scopul deblocarii si finalizarii lucrarilor la drumurile de interes national si a fost adoptat de plenul Senatului cu 102 voturi „pentru”, doua voturi „împotriva” si o abtinere.
Proiectul de lege al Guvernului va ajunge în dezbaterea Camerei Deputatilor, în calitate de for decizional.
Ministrul Transporturilor, Dan Sova, a declarat în timpul dezbaterilor ca proiectul de lege nu are „niciun fel de încarcatura politica”, ci este o initiativa de natura economica, a carei idee a venit din interiorul mediului de afaceri.
„Astazi, marii antreprenori din domeniul autostrazilor si drumurilor nationale încaseaza sume foarte mari de bani de la CNADNR pentru investitiile care se fac în România. Din nefericire, s-a constatat, în practica, ca acesti antreprenori îsi platesc cu foarte mare întârziere, uneori de ani de zile, subantreprenorii sau furnizorii”, a aratat Dan Sova.
El a mai declarat ca peste 90% din marii antreprenori sunt din afara României, iar subcontractorii si furnizorii de servicii sunt românesti, astfel ca în realitate „subantreprenorii români sunt cei care construiesc, efectiv, si autostrazile si drumurile nationale, iar marii antreprenori îi platesc cu foarte mare întârziere sau deloc”.
Dan Sova a spus ca are exemple concrete în acest sens, unde, pe anumite tronsoane, antreprenorii au schimbat câte 6-7 subcontractori, dupa ce i-au pus sa munceasca, nu i-au platit si i-au adus la faliment.
„Ceea ce propunem noi în textul de lege este o modificare concreta a Ordonantei de Urgenta 84, care reglementeaza activitatea CNADNR”, a spus Sova, adaugând ca prin noile prevederi „antreprenorii nu îsi vor mai putea lua banii pe lucrari de la CNADNR daca nu vor face proba platii subantreprenorilor si furnizorilor de material”.
Potrivit ministrului Transporturilor, acest lucru va aduce foarte multi bani în economia reala si va salva multe locuri de munca ale firmelor românesti, care platesc taxe si impozite la stat si a precizat ca s-a gândit foarte mult formula juridica de a obliga firmele sa faca aceste plati.
Potrivit expunerii de motive la acest proiect de lege, se au în vedere doua aspecte, unul dintre ele vizând introducerea în textul Ordonantei a unei precizari potrivit careia administrarea drumurilor de interese national se realizeaza de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din România (CNADNR) doar pentru drumurile publice de interes national aflate în concesiunea sa.
Al doilea aspect se refera la introducerea unor dispozitii legale care sa creeze un mecanism eficient prin care antreprenorii generali ai lucrarilor în infrastructura rutiera sa îsi achite obligatiile fata de subcontractori, în conditiile în care antreprenorul general încaseaza banii de la CNADNR, si totodata beneficiarul final al lucrarii sa fie informat de catre antrprenorul general cu privire la identitatea si nivelul de implicare al subcontractorilor/furnizorilor/prestatorilor.
Potrivit proiectului de lege, articolul 3, alineatul 7 se modifica si prevede ca veniturile rezultate din exploatarea bunurilor proprietate publica a statului concesionate CNADNR precum si veniturile obtinute din colectarea tarifului de utilizare a autostrazilor si drumurilor nationale din România, aflate în administrarea CNADNR, în lei si în valuta, stabilite potrivit legii, constituie venit propriu al Companiei Nationale.
La articolul 12, se introduc mai multe alienate, potrivit carora contractul de achizitie publica având ca obiect realizarea, reabilitarea, extinderea sau modernizarea de drumuri de interes national, încheiat între CNADNR si antreprenorul general al lucrarii, trebuie sa includa datele de identificare ale tuturor subcontratorilor /furnizorilor de materiale de constructie, care presteaza servicii sau executa lucrari în legatura cu obiectul contractului, precum si valoarea prestatiilor fiecaruia dintre acestia, inclusiv cantitatile de material utilizate în cadrul contractului.
Antreprenorul este obligat, de asemenea, ulterior momentului semnarii contractului de achizitie publica, sa comunice de îndata CNADNR situatia raporturilor juridice care apar între antreprenor si subcontractant, în vederea încheierii în acest sens a unui act aditional la contract, în termen de 30 de zile de la modificarea informatiilor.
În cazul în care antreprenorul nu comunica aceste informatii catre CNADNR si în situatia în care refuza sa semneze actul aditional, este sanctionat cu plata unor penalitati în cuantum egal cu contravaloarea sumelor de plata cuvenite subcontractantului sau furnizorului de materiale, penalitatile având regim juridic al daunelor-interese.
Proiectul de lege mai prevede ca antreprenorul general are obligatia de a efectua platile catre furnizori si subcontractanti în mod nediscriminatoriu, pe masura încasarii sumelor de bani cuvenite în baza contractului de achizitie publica, proportional cu gradul de furnizare/prestare/executie corespunzator fiecarui furnizor/subcontractant, care a contribuit la executia lucrarilor ce formeaza obiectul contractului de achizitie publica semnat cu CNADNR. Valentina Postelnicu, mediafax.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!