De la 1 martie contribuabilii ar putea opta pentru certificarea declaratiilor fiscale

 

Certificarea declaratiilor fiscale ar putea deveni optionala de la 1 martie, si nu de la 1 iunie cum se anuntase initial, potrivit unui proiect modificat de Ordonanta de Urgenta (OUG) pe care Ministerul Finantelor Publice (MFP) l-a republicat pe site-ul propriu. Acest lucru ar permite firmelor sa depuna declaratii de impozit pe profit pentru anul trecut fara certificare. Totusi, conform noilor reglementari propuse de Finante, contribuabilii care vor alege sa-si certifice declaratiile ar putea sa aiba parte de mai putine controale fiscale fata de cei care nu o fac.

calculator, declaratie, pixuri, ochelariDe la 1 martie, contribuabilii ar putea opta pentru certificarea declaratiilor fiscale, inclusiv a celor rectificative, conform unui proiect de Ordonanta de Urgenta (OUG) pentru modificarea si completarea unor acte normative si alte masuri fiscal-bugetare, publicat vineri pe site-ul MFP.

Aceasta certificare se va face anterior depunerii declaratiilor la organul fiscal, se subliniaza in proiectul de OUG. Mai exact, contribuabilii vor putea opta sa-si certifice declaratiile la Fisc, dupa ce le depun online.

Totusi, desi este optionala, certificarea declaratiilor fiscale va reprezenta un criteriu de evaluare in analiza de risc efectuata de organul fiscal in scopul selectarii contribuabililor pentru inspectia fiscala, efectul fiind micsorarea nivelului riscului, potrivit proiectului de act normativ.

Astfel, contribuabilii cu declaratii fiscale certificate vor fi considerati mai putin riscanti si vor avea parte de mai putine controale facute de Fisc decat cei care nu-si certifica declaratiile.

Odata cu introducerea certificarii drept criteriu in evaluarea riscului unui contribuabil, MFP extinde aplicarea acestei proceduri fata de intentiile anterioare, anuntate pe 20 ianuarie, printr-un proiect asemanator de OUG, publicat pe site-ul MFP. Atunci, reglementarile propuse stabileau doar ca certificarea devenea optionala pentru toate declaratiile fiscale, de la 1 iunie, dar obligatorie pentru cele rectificative, care erau corectate cu 10.000 de lei. In plus, pentru rectificativele care intrau in aceasta situatie, dar nu erau certificate, amenda era de minimum 200 de lei si de maximum 2% din diferenta rezultata in urma corectarii. In recentul proiect de OUG, aceasta prevedere a fost eliminata, dar inlocuita cu cea prin care certificarea devine criteriu in evaluarea riscului unui contribuabil.

Momentan declaratiile de impozit pe profit trebuie certificate

In prezent, conform alineatului 5 al articolului 83 din Codul de procedura fiscala (CPF), de la 1 ianuarie, sunt obligati sa-si certifice declaratiile fiscale de impozit pe profit, formularul 101, dupa ce termenul a tot fost amanat. Informatia a fost confirmata pentru publicatia noastra, la inceputul lunii ianuarie, de catre Biroul de Asistenta pentru contribuabili din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF).

Certificarea declaratiei de impozit pe profit a fost introdusa in 2007, dar s-a aplicat doar in 2010 si la inceputul anului 2011, fiind amanata prin mai multe acte normative pana la 1 ianuarie 2014.

Documentele din certificare vor prevedea cauzele diferentelor

Noul proiect de OUG publicat de Finante stabileste, la fel ca cel initial, ca certificarea declaratiilor fiscale devine optionala, insa de la 1 martie, si nu de la 1 iunie, cum se anuntase prin proiectul din 20 ianuarie.

Potrivit reglementarilor propuse de MFP, certificarea se va realiza cu/fara rezerve, potrivit normelor de certificare aprobate, in conditiile legii, de Camera Consultantilor Fiscali (CCF), cu avizul MFP.

„Documentele care se incheie ca urmare a certificarii trebuie sa cuprinda obligatoriu explicatii cu privire la cuantumul si natura creantei fiscale declarate, precum si, dupa caz, cauzele care au generat rectificarea, iar in cazul unei certificari cu rezerve, motivatia acesteia”, se mai scrie in recentul proiect de act normativ.

Doar cei inscrisi in Registrul consultantilor fiscali vor putea face certificarea

Noul proiect de pe site-ul MFP prevede, la fel ca cel dinaintea lui, ca certificarea declaratiilor fiscale va trebui sa o faca un consultant fiscal care a dobandit aceasta calitate potrivit reglementarilor legale cu privire la organizarea si exercitarea activitatii de consultanta fiscala. In plus, acest consultant trebuie sa fie inscris ca membru activ in Registrul consultantilor fiscali si al societatilor de consultanta fiscala.

Potrivit prevederile din cel mai recent proiect de act normativ al MFP, daca certificarea declaratiilor fiscale o face un consultant fiscal care nu este inscris ca membru activ in Registrul consultantilor fiscali sau o persoana care nu are calitatea de consultant fiscal, efectul este ca Fiscul va considera ca lipseste certificarea.

„Organul fiscal va notifica contribuabilul in cazul in care constata ca a fost depusa o declaratie fiscala certificata de un consultant fiscal care nu este inscris ca membru activ in Registrul consultantilor fiscali si al societatilor de consultanta fiscala sau de catre o persoana care nu are calitatea de consultant fiscal, potrivit legii”, se subliniaza in proiectul de OUG.

De asemenea, in cazul in care certificarea nu se depune in termen de 30 de zile de la notificarea ANAF-ului ca aceasta nu a fost facuta de cine trebuie, atunci efectul este ca se va mentiona ca lipseste certificarea declaratiilor fiscale.

Conform reglementarilor, dupa ce ar uma sa intre in vigoare proiectul de OUG, ar trebui aprobata o procedura de depunere la organul fiscal a documentului de certificare intocmit de consultantul fiscal, prin ordin al ministrului finantelor publice, la propunerea presedintelui ANAF

In plus, acelasi ordin ANAF ar trebui sa cuprinda si procedura privind schimbul de informatii intre ANAF si Camera Consultantilor Fiscali.

Reglementarile CCF ar putea fi si ele modificate

Optiunea de a efectua certificarea declaratiilor fiscale va modifica si reglementarile ce vizeaza profesia de consultant fiscal, potrivit proiectului propus de Finante.

In prezent, consultantii fiscali nu au atributii de certificare a declaratiilor fiscale, ci de expertiza fiscala. Pentru a le permite consultantilor sa certifice declaratii fiscale, MFP a inclus in proiectele de acte normative mai multe modificari ale Ordonantei Guvernului nr. 71/2001 privind organizarea si exercitarea activitatii de consultanta fiscala.

Cele mai importante noutati introduse de proiectul publicat de Finante stabilesc ca:

  • un consultant fiscal va putea certifica doar declaratiile contribuabililor cu care nu colaboreaza deja;
  • va exista un nou tip de consultant fiscal –  consultantul fiscal asistent;
  • pentru atribuirea calitatii de consultant fiscal sunt detaliate conditiile de experienta profesionala, care trebuie sa fie la fel ca pana acum de minimum 5 ani, dar, in proiect se mentioneaza ca dintre acesti ani minimum 3 trebuie sa fie in una sau mai multe dintre urmatoarele activitati: elaborarea, avizarea, aprobarea sau aplicarea legislatiei fiscale; administrarea fiscala; elaborarea sau aplicarea reglementarilor contabile; activitatea financiar-contabila; activitate didactica universitara in domeniul finantelor publice, fiscalitate, politici fiscale si bugetare, contabilitate financiara, finantele institutiilor publice; activitate de consultant fiscal asistent;
  • se prelungeste perioada de inscriere in Registrul consultantilor fiscali, de la 60 de zile la 12 luni de la data comunicarii rezultatului examenului.

Alina Botezatu, avocatnet.ro

Cuvinte cheie: , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie