Deszapezire cu utilaje din fonduri europene si fara firme subcontractante. O initiativa din 2012 a fost abandonata

 

Programul Operational Sectorial Transporturi (POS-T) contine cel putin patru categorii de cheltuieli care ar putea fi eligibile pentru achizitia de utilaje din fonduri nerambursabile de la UE de catre administratorii de stat ai infrastructurilor rutiere si feroviare (CNADNR, respectiv CFR). Guvernul nu trebuie decât sa urmeze procedurile prevazute în Ghidul Solicitantului POS-T.

DezapezireAxa Prioritara 3 – „Modernizarea sectorului de transport în scopul cresterii protectiei mediului si a sanatatii publice si sigurantei pasagerilor“ – din cadrul POS-T, respectiv Masura 3.2 – „Îmbunatatirea sigurantei traficului pe toate modurile de transport“. Acesta este cadrul de finantare prin care Guvernul putea, de mai multi ani, sa obtina fonduri pentru achizitia de utilaje specifice deszapezirii, pe care sa le foloseasca în regie proprie pentru a completa sau chiar înlocui serviciile întretinere pe timp de iarna prestate de firmele subcontractoare.

Ce cheltuieli sunt eligibile

Ghidul Solicitantului POS-T, care poate fi gasit la o simpla cautare pe net, coroborat cu un Ordin Comun MT-MFE, arata ce cheltuieli pot fi considerate eligibile, adica posibil de decontat din fondurile structurale, în vederea atingerii scopului aratat mai sus. Redam mai jos câteva exemple: – „Cresterea gradului de siguranta a traficului“ – „Managementul, exploatarea si întretinerea infrastructurii“ – „Facilitarea accesului la folosirea infrastructurii“ – „Achizitia de materii prime si materiale“

POS-T se desfasoara pe tronsonul financiar 2007-2013, dar si acum, în 2014 – ca, de altfel, si în 2015 – se vor mai putea înainta cereri de finantare, toate axele prioritare având sesiunile de depunere deschise.

Concret, din aceste fonduri, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) ar putea achizitiona freze de mare capacitate pentru deszapezirea drumurilor, iar CFR SA ar putea achizitiona grupuri hidraulice specifice deszapezirii cailor ferate. Apoi ar utiliza aceste mijloace în regie proprie, fara sa mai contracteze firme private, sau doar pentru completarea lucrarilor prestate de particulari.

Oricum, economisirea banilor din bugetul de stat ar fi substantiala, având în vedre ca în fiecare an statul cheltuieste cel putin 80 de milioane de euro cu deszapezirile.

Cum a fost abandonata o initiativa din 2012

Alexandru Nazare, ministru al Transporturilor în iarna 2011-2012 (când am avut înzapeziri masive, ca acum), sustine ca s-a interesat la Bruxelles, a vorbit cu comisarul european Johanes Hahn, apoi s-au facut demersurile necesare accesarii fondurilor din POS-T, dar proiectul a fost ulterior abandonat.

Ieri (marti, 28 ianuarie 2014), Nazare a transmis un comunicat de presa în care arata ca „Guvernul USL avea disponibile înca din 2012 fonduri europene pentru utilaje de deszapezire, astfel încât banii publici sa nu fie directionati catre firmele clientelei de partid“.

„În primavara anului 2012, dupa experienta acelei ierni grele în care foarte multi români au avut de suferit în urma actiunilor îndelungate de deszapezire, Guvernul a obtinut acordul de principiu al Comisiei Europene astfel încât si CNADNR si CFR sa îsi poata achizitiona din fonduri europene nerambursabile utilaje proprii, moderne, cu care sa efectueze aceste operatiuni. În urma discutiilor cu oficialii Comisiei Europene a rezultat ca vor putea fi finantate utilaje care sa actioneze pe retele europene de drumuri si pe caile ferate, precum si pe caile navigabile, iar Ministerul Transporturilor urma sa transmita o analiza detaliata asupra tipurilor de utilaje, distributia acestora si conditiile meteorologice anuale“, arata fostul ministru, în comunicatul sau.

Câti bani putem lua

„Numai în cazul drumurilor, la o prima evaluare, CNADNR estima un necesar de 42,5 milioane de euro pentru achizitionarea acestor utilaje, sume care ar fi trebuit acoperite din fonduri europene nerambursabile“, a mai declarat Alexandru Nazare.

El solicita ministrilor Dan Sova si Ramona Manescu „sa reia de urgenta acest proiect“ si sa solicite finantare de la Comisia Europeana pentru utilaje de deszapezire astfel încât „sa se închida o data pentru totdeauna acest robinet prin care se scurg banii de la bugetul de stat“.

Ce putem face de-acum încolo

Contactat de „Adevarul“, Alexandru Nazare a aratat ca si pentru tronsonul financiar 2014-2020 ar putea fi creata o axa prin care statul sa ia fonduri nerambursabile pentru achizitia utilajelor de deszapeziri. „Negocierea se poate relua din stadiul în care a ramas în 2012, nu trebuie repornit totul de la zero. Mai mult decât atât, daca ministrul Teodorovici (n.n. – Eugen Teodorovici, ministrul pentru Fonduri Europene) ar fi mai activ, el ar putea solicita introducerea în POS-T aferent tronsonului 2014-2020 un capitol special destinat acestor achizitii. POS-T pentru 2014-2020 se mai poate înca negocia“, ne-a declarat Alexandru Nazare.

El ne-a mai spus ca, din câte stie, majoritatea ministrilor care s-au perindat pe la Transporturi au agreat, în discursurile lor publice, ideea deszapezirii în regie proprie a drumurilor si cailor ferate. Dan Straut, adevarul.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie