Intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar – Proiect de ordonanta

 

Ministerul Finantelor Publice a afisat pe pagina oficiala proiectul de ordonanta pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar si pentru modificarea unor acte normative, document aflat in prezent in dezbatere publica.

Ministerul Finantelor PubliceConform notei de fundamentare a ordonantei, promovarea acestui act normativ este determinata de:
– necesitatea intaririi disciplinei financiare, eficientizarii administrarii fiscale si combaterii evaziunii fiscale si a actiunilor de spalare a banilor;
– recomandarile Comisiei Europeane privind limitarea utilizarii platilor in numerar si inasprirea sanctiunilor pentru persoanele care fac plati in numerar depasind plafoanele stabilite de lege, in contextul imbunatatirii gradului de conformare a agentilor economici privind respectarea prevederilor legislative;
– contextul economic actual care difera semnificativ de cel existent la momentul aprobarii si publicarii Ordonantei Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare cu modificarile si completarile ulterioare ;
– necesitatea indeplinirii obligatiilor ce-i revin Romaniei in calitate de stat membru privind adoptarea actelor cu putere de lege cu privire la transpunerea in legislatia nationala a prevederilor art. 5 din Directiva 2008/8/CE a Consiliului din 12 februarie 2008 de modificare a Directivei 2006/112/CE in ceea ce priveste locul de prestare a serviciilor in vederea implementarii cu succes din punct de vedere procedural si administrativ a regimului TVA pentru serviciile furnizate pe cale electronica, serviciile de telecomunicatii si serviciile de radiodifuziune si televiziune. Transpunerea acestor prevederi presupune si implementarea unei scheme speciale de simplificare. Aceasta schema de simplificare implica dezvoltarea unui sistem informatic de catre statele membre pentru a permite persoanelor impozabile care presteaza astfel de servicii catre persoane neimpozabile sa isi indeplineasca obligatiile privind TVA. Conform planului de implementare la nivelul Uniunii Europene, elaborat de catre Comisia Europeana, statele membre trebuie sa finalizeze dezvoltarea aplicatiei informatice cel mai tarziu in primul trimestru al anului 2014. Pentru elaborarea legislatiei secundare si dezvoltarea aplicatiei informatice este necesara transpunerea respectivelor prevederi comunitare in legislatia nationala primara;
– necesitatea emiterii unor precizari de ordin tehnic in ceea ce priveste produsele supuse accizelor nearmonizate pentru o serie de produse de lux;
– obligatia Agentiei Nationale de Administrare Fiscala de a comunica autoritatii competente a oricarui stat membru, prin procedura schimbului automat, informatii cu privire la veniturile din munca, remuneratiile platite administratorilor si altor persoane asimilate acestora, produsele de asigurari de viata, pensiile, veniturile din bunuri imobile realizate de persoanele nerezidente, precum si bunurile imobile detinute de aceste persoane, pentru perioadele de impozitare care incep dupa data de 1 ianuarie 2014, conform Directivei 2011/16/UE a Consiliului din 15 februarie 2011 privind cooperarea administrativa in domeniul fiscal si de abrogare a Directivei 77/799/CE, transpusa in Codul de procedura fiscala la Titlul VII1;
– intrarea in vigoare, incepand cu data de 1 ianuarie 2014, a obligatiei contribuabililor persoane juridice de certificare a declaratiilor fiscale anuale cu exceptia celor pentru care este obligatorie auditarea, precum si de scopul indeplinirii obiectivului de eficientizare a activitatilor de administrare a creantelor fiscale prin abordarea unui alt concept in ceea ce priveste certificarea declaratiilor fiscale de catre un consultant fiscal activ;
– sprijinirea mediului de afaceri prin efectuarea compensarii fara a mai fi conditionata de o cerere de restituire pentru creantele contribuabililor, cu efect in evitarea perceperii de accesorii pentru obligatiile datorate de acestia pana la data depunerii cererii de restituire;
– Avizul motivat al Comisiei Europene transmis Romaniei, cu privire la practica administrativa in urma careia un procent semnificativ de deconturi cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare nu sunt solutionate intr-un termen rezonabil, si in scopul asigurarii unei fluidizari a rambursarilor de taxa pe valoarea adaugata catre contribuabili si in acelasi timp asigurarea unui nivel de siguranta rezonabil si proportional fata de nivelul sumelor rambursate;
– punerea de acord cu jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) referitoare la acordarea de dobanzi contribuabililor in cazul creantelor rezultate din anularea unui act administrativ fiscal;
– actualizarea regulilor de competenta pentru solutionarea contestatiilor urmare reorganizarii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 74 din 26 iunie 2013 privind unele masuri pentru imbunatatirea si reorganizarea activitatii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative;
– solicitarea Comisiei Europene in urma careia autoritatile romane s-au angajat sa asigure conformitatea prevederilor referitoare la desfasurarea pe teritoriul Romaniei a profesiei de consultant fiscal de catre consultantii fiscali care au obtinut calificarea profesionala in alt stat membru al Uniunii Europene cu prevederile Directivei 2006/123/CE privind serviciile in cadrul pietei interne si Directivei 2005/36/CE privind recunoasterea calificarilor profesionale, precum si asumarea, de catre autoritatile romane, ca termen de modificare a actului normativ care reglementeaza exercitarea profesiei de consultant fiscal, cel mai tarziu data de 31 decembrie 2013;
– evitarea declansarii de catre Uniunea Europeana a actiunilor de constatare a incalcarii de catre Romania a obligatiilor de stat membru al Uniunii Europene;
– necesitatea continuarii privatizarii CFR MARFA, in conformitatae cu strategia de privatizare a acestei societatii aprobata prin H.G nr. 46/2013
– necesitatea reducerii evaziunii fiscale si a economiei subterane prin cresterea gradului de utilizare a cardurilor, in detrimentul numerarului

Citeste mai departe pe infolegal.ro

Cuvinte cheie: , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie