Medierea – Solutia civilizata de rezolvare a conflictelor
Medierea este vazuta in Occident ca principala solutie de rezolvare a conflictelor. In Romania, insa, procedura de mediere de abia incepe sa fie cunoscuta, dar o astfel de proceduri ar ajuta mult instantele, aglomerate cu cele circa 3 milioane de dosare, subliniaza Dascalu Andrei-Nicolae, unul dintre mediatorii din firava piata romaneasca. Wall-street.ro iti raspunde la cele mai importante intrebari despre mediere.
In ce fel de litigii este recomandata contactarea unui mediator?
Medierea, ca procedura de solutionare amiabila a disputelor, nu este obligatorie in prezent in niciun litigiu. Insa, incepand cu luna august 2013, s-a instituit obligativitatea procedurii de informare obligatorie privind medierea. Concret, inainte de a initia o actiune in instanta, partile trebuie sa participe la o sedinta de informare, la sfarsitul careia vor afla notiuni despre mediere, drepturile si obligatiile rezultate din aceasta procedura, precum si avantajele care caracterizeaza medierea. Conform legii, informarea este obligatorie in urmatoarele dispute:
a) in domeniul protectiei consumatorilor – in situatiile cand consumatorul invoca existenta unui prejudiciu ca urmare a achizitionarii unui produs sau unui serviciu defectuos, a nerespectarii clauzelor contractuale ori garantiilor acordate, a existentei unor clauze abuzive cuprinse in contractele incheiate intre consumatori si operatorii economici ori a incalcarii altor drepturi prevazute in legislatia nationala sau a Uniunii Europene in domeniul protectiei consumatorilor;
b) in materia dreptului familiei – de pilda: divorturi, exercitarea drepturilor parintesti, pensie de intretinere etc.
c) in domeniul litigiilor privind posesia, granituirea (actiunea prin care se urmareste determinarea limitelor dintre doua proprietati vecine) , stramutarea de hotare, precum si in orice alte litigii care privesc raporturile de vecinatate;
d) in cauzele de malpraxis;
e) in litigiile de munca izvorate din incheierea, executarea si incetarea contractelor individuale de munca. In cele mai multe situatii, un conflict in interiorul unei organizatii este solutionat de o persoana ierarhic superioara, care impune partilor sau doar uneia dintre ele o solutie. Costurile cu un eventual conflict intre angajat si angajator sau intre angajati nu se opresc doar la cheltuielile ocazionate cu un proces in fata instantei de judecata. Se vor consuma resurse interne, pentru a suplimenta absenta anumitor angajati, pentru a diminua nivelul de stres al subordonatilor si a eficientiza munca in echipa. Toate aceste cheltuieli directe sau indirecte se vor reflecta in profitul societatii. Tocmai de aceea, rezolvarea conflictelor din organizatie cu sprijinul unui mediator neutru si impartial reprezinta o solutie care ar putea consolida relatiile profesionale intre angajati si, astfel, ar putea spori productivitatea si veniturile societatii.
f) in litigiile civile a caror valoare este sub 50.000 lei.
Cine plateste pentru serviciile unui mediator?
Dascalu Andrei-Nicolae: Conform legii, onorariul mediatorului pentru serviciile prestate in cadrul medierii este achitat de catre partile participante la procedura in mod egal. Aceasta modalitate de plata este reglementata astfel, pentru ca mediatorul sa nu-si piarda impartialitatea fata de partile implicate. Desigur, in situatii exceptionale, partile pot decide de comun acord ca achitarea onorariului sa se efectueze intr-o proportie inegala.
Citeste mai departe pe wall-street.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!