Autostrada Comarnic-Brasov, pe urmele Bechtel?

 

Desi preturile au scazut în ultimii ani de criza, guvernul Ponta atribuie francezilor de la Vinci contractul pentru constructia autostrazii Comarnic-Brasov, chiar daca preturile sunt cu 25% mai mari decât în 2010.

autostrada-brasov-comarnicLucrarile la tronsonul de autostrada Comarnic-Brasov ar urma sa înceapa în aprilie 2014, ultimul kilometru de autostrada urmând sa fie gata în 2017, a anuntat premierul Victor Ponta, dupa ce s-a întâlnit cu reprezentantii consortiului VISTRADA Nord, compus din companiile Vinci (Franta), Strabag (Austria) si Aktor (Grecia). Premierul înca mai spera ca lucrarile sa fie gata în 2016, an anuntat de el în luna februarie 2013, atunci când a declarat ca nu va candida în 2016 daca nu vom avea gata autostrada Comarnic-Brasov.

Semnarea contractului ar urma sa aiba loc pâna pe 20 aprilie 2014, data anuntata de premier si pentru deschiderea santierelor la acest tronson de autostrada.

Schimbari în timpul jocului

În anuntul publicat înca din 2012, costurile pentru cei 58 de kilometri de autostrada între Comarnic si Brasov erau estimate 5,32 miliarde de lei fara TVA, adica 1,18 miliarde de euro, la un curs de 4,5 lei/euro. Premierul a anuntat ca valoarea contractului a urcat la 1,8 miliarde de euro, iar în loc de 58 de kilometri se vor construi doar 53 de kilometri de autostrada si 7 kilometri de drumuri de legatura. „Este inacceptabil ca un proiect în concesiune, lansat în procedura de licitatie cu o valoare estimata de 1,2 miliarde euro si cu o lungime de 58 de kilometri sa ajunga sa coste cu 600 de milioane de euro mai mult si sa aiba numai 53 de kilometri“, considera vicepresedintele PDL Alexandru Nazare, fost ministru al transporturilor.

„Avem aproape 1,5 miliarde euro constructie, restul pâna la 1,8 miliarde sunt cheltuieli de proiectare, management, consultanta“, a explicat ministrul marilor proiecte, Dan Sova. Când vine vorba însa de platile catre constructor, calculele ministrului „dau cu virgula“. „Este foarte greu de apreciat în momentul acesta, pentru ca acel <> nu este finalizat. Evaluarea noastra arata ca vom plati 52.000 de euro pe luna pentru fiecare kilometru. Înmultiti cu 60 de kilometri. Aceasta este suma maxima, iar ca sa ajungi sa si plateasca cineva suma maxima trebuie sa o justifici. Trebuie sa arati lucrarile pe care le-ai facut, întretinerea“, a explicat Sova. Realizând însa calculele  pe baza datelor comunicate de ministrul marilor proiecte reiese ca în cei 26 de ani de concesiune constructorul va primi din partea statului o suma maxima de 973 de milioane de euro, adica doar jumatate din valoarea contractului.

Costuri mai mari, presiune pe buget

Potrivit premierului Victor Ponta, costul de constructie pe kilometru este estimat la 28 de milioane de euro. Întrebat ce fel de garantii are ca de aceasta data constructorul chiar va începe lucrarile, premierul a raspuns sec: „Alt guvern“. Mai mult, Victor Ponta crede ca „faptul ca nu primesc niciun leu pâna nu termina autostrada îi va determina pe constructori sa termine lucrarile pentru a primi banii“. El a mai precizat ca s-a stabilit un nivel al taxei de 5,7 lei fara TVA, adica 7 lei pentru un autoturism care circula de la Comarnic la Brasov, iar din banii adunati la buget se vor plati sume regulate catre constructor.

Cifrele si sumele anuntate de autoritati nu prezinta întreg aranjamentul financiar, iar costul final al autostrazii ar putea ajunge chiar si la 5 miliarde de euro pe întreaga perioada de concesionare de 29 de ani (3 ani de constructie si 26 de operare). Autoritatile spera ca din taxa sa colecteze mare parte din sumele datorate constructorului, însa datele de pâna acum arata ca statul va fi nevoit anual sa scoata bani grei din buget pentru a achita nota de plata. În primul rând, din taxa nu se pot colecta în primii doi-trei ani de exploatare, adica 2017 – 2018, mai mult de 15 milioane de euro, la o medie zilnica a traficului de 20.000 de autovehicule. „Riscurile pe deficitul bugetar sunt uriase“, sustine Anca Boagiu, fost ministru al transporturilor, precizând ca exista un mare pericol pentru celelalte investitii.

„Un nou contract marca Bechtel“

„Premierul ne anunta senin ca a cerut Eurostat sa nu fie luat în calcul la deficit, de parca Eurostat e o institutie care poate fi pacalita de minciunile lui Sova si Ponta. si Eurostat si românii îsi vor da seama ca trebuie platite sute de milioane de euro de la bugetul de stat în fiecare an“, completeaza Alexandru Nazare. „Daca USL ar fi continuat refacerea studiului de fezabilitate asa cum am început în 2012 am fi avut acum un proiect la un pret corect, cu un amplasament clar stabilit. USL în schimb a preferat un traseu modificat dupa ureche, fara vreun studiu în prealabil. Riscam însa sa ajungem din nou ca în cazul Bechtel cu un proiect fara costuri clare, dar la care trebuie sa achitam anual nota de plata“, mai spune Nazare. Ciprian Mailat, capital.ro

Cuvinte cheie: , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie