Deutsche Bank si Erste Bank, printre finantatorii autostrazii Comarnic-Brasov
Reprezentantii consortiului VISTRADA Nord, compus din companiile Vinci (Franta), Strabag (Austria) si Aktor (Grecia), vor fi prezenti astazi la Palatul Victoria, unde se vor întâlni cu premierul Victor Ponta, ministrul delegat pentru marile proiecte, Dan Sova, si directorul general al CNADNR, Narcis Neaga.
În cadrul întâlnirii, reprezentantii celor doua parti, vor discuta despre finalizarea calendarului si a restului masurilor în ceea ce priveste atribuirea contractului de concesiune de lucrari publice referitor la proiectarea, construirea, finantarea, operarea si întretinerea Autostrazii Bucuresti – Brasov, tronsonul Comarnic – Brasov.
Conform unui anunt al Departamentului pentru proiecte de Infrastructura si Investitii Straine (DPIIS), întâlnirea se va finaliza prin semnarea unui memorandum.
Surse oficiale din cadrul DPIIS au declarat pentru capital.ro ca cele trei companii au gasit deja finantare pentru constructia tronsonului de autostrada. “Pe lânga BEI, BERD si Banca Mondiala, care au oferit si vor oferi asistenta constructorilor, cele trei companii au adus deja documente oficiale cu scrisori de finantare din partea a patru mari banci”, ne-au declarat sursele. Potrivit acestora, printre cele patru mari banci se regasesc Deutsche Bank, cea mai mare banca din Germania, cu active de aproximativ 2.000 miliarde de euro, si Erste Bank, actionarul majoritar al BCR.
Consortiul Vinci (Franta) – Strabag (Austria) – Aktor (Grecia) a câstigat, la finele anului trecut, licitatia pentru constructia în concesiune a tronsonului de autostrada Comarnic-Brasov, cu o lungime de 58 de kilometri.
”Constructia autostrazii Comarnic-Brasov trebuie sa se finalizeze în anul 2016, asa cum este în grafic. Vom vedea ce se gaseste în stânca pentru ca vor fi trei tuneluri, fiecare în lungime de peste 3 km pe tub, lucrari foarte grele si foarte dure. Începem lucrarile anul viitor si vrem sa le finalizam în 2016”, a declarat, la începutul lunii decembrie 2013, Narcis Neaga, directorul general al CNADNR, la inaugurarea unui tronson al centurii Brasov.
Valoarea estimata de reprezentantii CNADNR, mentionata în anunt, este de 5,32 miliarde de lei fara TVA, adica 6,6 miliarde de lei cu TVA (25,3 milioane de euro/km), si se refera la constructia, operarea si întretinerea tronsonului de autostrada pe o perioada de 30 de ani. Tronsonul va fi împartit în doua sectiuni: Comarnic-Predeal si Predeal – Cristian (Brasov).
Statul român a mai încercat de doua ori sa construiasca autostrada Comarnic-Brasov, ultima tentativa având loc în 2010, când câstigatorul licitatiei, asocierea Vinci -Aktor, a renuntat la contract. Grupul elen Ellaktor, din care face parte compania Aktor, a anuntat ca a anulat contractul de constructie pentru ca statul român nu a acceptat anumite clauze, situatie care a facut imposibila asigurarea finantarii.
„La precedentele doua încercari s-a facut o greseala foarte mare, anume s-a negociat contractul cu toti, cu constructorii – asta e negocierea competitiva, negociezi contractul cu constructorii – si repartizarea riscurilor fara sa cheme la masa potentialii finantatori. Noi am chemat la masa toate bancile finantatoare care si-au manifestat interesul (…) inclusiv institutiile financiare internationale BEI, BERD, Banca Mondiala, care si-au manifestat interesul de a finanta, partial, normal, aceasta autostrada, deci de a face parte din creditul sindicalizat care va finanta autostrada”, a afirmat, anul trecut, Dan Sova, la emisiunea „Dupa 20 de ani”. Totusi, autoritatile au decis în 2012 sa reia constructia autostrazilor în concesiune, adica pe banii constructorului, ceea ce înseamna ca acesta trebuie sa-si recupereze investitia, astfel ca pe o perioada de 30 de ani o va avea în întretinere.
Expertii de la Jaspers au definitivat înca din 2012 studiul privind valoarea taxei în România, iar propunerile lor era de aproximativ 5 euro/100 kilometri pentru autoturisme, ne-au declarat surse din cadrul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din România (CNADNR).
Potrivit acestora, în urma mai multor discutii s-a acceptat o taxa de aproximativ 3 euro/100 km, pentru primele autostrazi în concesiune. Este vorba de tronsoanele Comarnic-Brasov, Centura de sud a Capitalei – iar taxa va fi perceputa si pe A1 si A2, si Craiova-Pitesti.
În toamna anului trecut, Narcis Neaga a precizat ca tariful aplicat pe parcurgerea autostrazii Comarnic-Brasov va fi situat în jurul valorii de 1,2 eurocenti pe axa si osie. Ciprian Mailat, capital.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!