Schema de minimis: Sesiunea de inscriere online a cererilor de finantare, incepe pe 15 ianuarie 2014
Firmele mici si mijlocii care vor sa obtina în 2014 o finantare din schema de minimis (ajutor de stat de valoare mica- n.red.) trebuie sa-si pregateasca proiectele pâna pe data de 15 ianuarie – aceasta fiind data la care va începe sesiunea de înscriere online a cererilor de finantare.
Schema de minimis, prin care statul a pus la dispozitie în 2013 suma de 500 de milioane de lei pentru IMM-uri, a stârnit un adevarat scandal în vara acestui an, când sistemul informatic al Ministerului de Finante a cedat dupa ce 52.000 de utilizatori au încercat sa îsi înscrie proiectele online. Din cauza miilor de nemultumiri venite din partea antreprenorilor, a consultantilor si a asociatiilor de profil, ministrul Finantelor a anulat procedura de înscriere a proiectelor din 2013, iar amânarea s-a prelungit pâna în 2014. Practic, bugetul de 500 de milioane de lei care a ramas necheltuit în 2013 a fost împartit – potrivit modificarilor aduse hotarârii de Guvern care reglemeneaza aceasta schema – pentru anii 2014 si 2015.
Dupa scandalul din vara, proiectul a trecut din gestiunea Ministerului de Finante în cea a Ministerului Economiei (unde este coordonat de Maria Grapini, ministrul delegat pentru IMM-uri, Turism si Mediul de Afaceri). Directorul din minister care se ocupa de schema de minimis este Cezar Iliu, director general la Directia Generala pentru IMM-uri si Cooperatie.
Pentru a evita o repetare a esecului din 2013, aplicantii pentru schema de minimis vor avea la dipozitie 10 zile pentru înscrierea online a cererii de finantare.
“Departamentul pentru IMM-uri, Mediul de Afaceri si Turism, în baza HG 848/2013 de modificare si completare a HG 273/2013, anunta deschiderea perioadei de completare a Formularului de înscriere on-line în perioada 15.01.2014 ora 10.00 – 24.01.2014 ora 20.00. ATENTIE! Data si ora completarii formularului nu influenteaza ordinea punctajului”, informeaza site-ul Directiei Implementare Programe pentru Întreprinderi Mici si Mijlocii (www.aippimm.ro). De asemenea, reprezentantii institutiei avertizeaza ca, odata transmis online, formularul nu mai poate suferi modificari. În plus, s-au luat masuri suplimentare pentru ca evaluatorii din minister sa nu mai fie acuzati de faptul ca favorizeaza anumite companii care solicita ajutoare de stat, cum, s-a întâmplat în vara.
„Pentru a evita aparitia unor disfunctionalitati în desfasurarea sesiunii de înscriere, vom crea o comisie de evaluare a aplicatiei formata din reprezentanti ai institutiilor statului care au competente în acest domeniu. Transparenta sistemului este data de acordarea automata a punctajului în baza datelor introduse de aplicant în fisa de înscriere, cât si a grilei de punctaj. Punctajul realizat este transmis fiecarui aplicant în momentul în care finalizeaza sesiunea de înscriere”, potrivit reprezentantilor Departamentul pentru IMM-uri, Mediul de Afaceri si Turism.
Care sunt principalele prevederi ale legii prin care IMM-urile pot obtine ajutor de stat de 100.000 de euro prin schema de minimis:
· Plafonul maxim de finantare este de 100.000 de euro, din care 90% este contributia suportata de stat si 10% de catre beneficiar.
· Cererea de finantare si a documentelor justificative în format fizic se depun la OTIMMC (Oficiul Teritorial pentru Întreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie) din raza teritoriala unde se afla sediul solicitantului.
· În maximum 10 zile lucratoare de la primirea scrisorilor de înstiintare cu privire la acceptarea la evaluarea administrativa, daca au îndeplinit punctajul minim de 60 de puncte, solicitantii trebuie sa depuna actele în format fizic la oficiile terioriale.
· Punctajele proiectelor se acorda în functie de criterii referitoare la domeniul de activitate, categoria întreprinderii, locuri de munca nou create, locatia implementarii proiectului; pentru punctajele egale, criteriile de departajare sunt reprezentate de valoarea profitului din exploatare si a profitului net, raportate la 31.12.2012.
· Admiterea la finantare se va face în ordinea descrescatoare a punctajului obtinut la formularul de înregistrare on-line, dupa verificarea cererilor de acord pentru finantare, iar verificarea cererilor de acord pentru finantare se va face în 60 de zile lucratoare de la data depunerii întregii documentatii, în limita bugetului alocat schemei.
· Numarul estimat de beneficiari este de circa 1.000 de firme mici si mijlocii, care vor beneficia de finantare în perioada 2014 -2015;
· Firmele beneficiare nu mai sunt obligate sa creeze un anumit numar de locuri de munca (aceasta fiind o prevedere la care s-a renuntat), ci trebuie sa-si mentina numarul actual de angajati si sa creeze noi locuri de munca în urmatorii trei ani de la finalizarea investitiei.
Sursa: Departamentul pentru IMM-uri, Mediul de Afaceri si Turism
Nota: Cadrul legal care reglementeaza aceste prevederi este reprezentat de HG nr. 848/ 2013 pentru modificarea si completarea HG nr. 274/ 2013 privind acordarea ajutoarelor de minimis pentru investitiile realizate de întreprinderile mici si mijlocii. Adelina Mihai, zf.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!