Avocatul Poporului a intocmit un raport special privind protectia persoanelor cu handicap
Ca urmare a unui numar semnificativ de sesizari si a semnalelor aparute in presa cu privire la nerespectarea dispozitiilor legale referitoare la protectia drepturilor persoanelor cu handicap, in indeplinirea atributiilor constitutionale si legale, in anul 2011, Avocatul Poporului a intocmit ”Raportul special privind plata drepturilor salariale ale asistentilor personali, prevazute de Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap” si in anul 2013, ”Raportul special privind protectia persoanelor cu handicap”, pe care le-a supus atentiei presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si primului-ministru.
Prin aceste rapoarte speciale, Avocatul Poporului si-a propus sa puna in discutie spre a fi rezolvate problemele persoanelor cu handicap, generate de prevederi legale neclare sau lacunare, de disfunctionalitati administrative si, in egala masura, prin recomandarile formulate, sa contribuie la imbunatatirea legislatiei si a practicii administrative, incat promovarea, garantarea si respectarea drepturilor persoanei cu handicap sa se realizeze in mod real si in orice situatie.
Raportul special privind plata drepturilor salariale ale asistentilor personali, prevazute de Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap a semnalat gravele deficiente in plata drepturilor salariale ale asistentilor personali de catre primarii. In conformitate cu art. 35 din Legea nr. 448/2006, persoana cu handicap grav are dreptul, in baza evaluarii medico- psihosociale, la un asistent personal, care, potrivit art. 37 alin. (1) lit. a) din aceeasi lege, primeste un salariu lunar de baza, spor de vechime si alte sporuri aferente acordate in conditiile legii. Astfel, orice copil, tanar sau adult cu handicap, care este incadrat, in categoria „persoana cu handicap grav cu asistent personal” beneficiaza de asistent personal angajat de primaria unde are domiciliul persoana cu dizabilitati.
Deficientele privind plata drepturilor salariale sunt generate de reglementarea defectuoasa a art. 94 din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, precum si a legilor bugetului de stat, legi care nu specifica in mod clar procentul asigurarii finantarii acestor drepturi salariale de la bugetul de stat, respectiv din bugetul local. La aceasta se adauga nerespectarea de catre autoritatile administratiei publice locale a obligatiei de a asigura fondurile necesare finantarii drepturilor persoanelor cu handicap grav, astfel cum se prevede in Legea nr. 448/2006. Potrivit art. 40 alin. (1), aceste autoritati au obligatia sa prevada si sa garanteze in bugetul anual sumele necesare din care se suporta drepturile banesti ale persoanelor cu handicap si ale asistentilor personali ai acestora. Cu toate acestea, autoritatile administratiei publice locale nu au prevazut sume suficiente pentru efectuarea platilor pe parcursul intregului an. Acest fapt a fost posibil nu numai din cauza lipsei de interes pentru problemele persoanelor cu handicap din partea autoritatilor, ci si din cauza neclaritatii dispozitiilor art. 94 din Legea nr. 448/2006 referitor la sursele de finantare pentru protectia persoanelor cu handicap.
Citeste mai departe pe infolegal.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!