Marci romanesti din vremea comunismului

 

Cele mai recente clasamente referitoare la brandurile preferate de români indica faptul ca cele mai puternice marci din România sunt cele care au rezistat erei comuniste. ECONOMICA.NET va spune cum au evoluat în timp cele mai importante astfel de branduri.

6403184-three-dimensional-map-of-romania-in-romanian-flag-colorsNu sunt multe, dar au rezistat cu stoicism vremurilor. Au trebuit sa se adapteze unui numar infinit de modele de consumatori sa îsi schimbe reteta si fata si modul de a se vinde, dar si patronii care le produc. Unele s-au pierdut peste ani, pentru a renaste apoi spre bucuria nostalgicilor si surprinderea noilor generatii. România mai are înca superbranduri.

Potrivit studiului Top 50 branduri românesti realizat de Unlock Market Research, mai mult de 10 marci prezente pe primele pozitii dateaza dinainte sau din era comunista.

Crema anti-age româneasca în magazinele din 35 de tari ale lumii

Spre exemplu, marca de cosmetice Gerovital, produsa pe scara larga pentru prima data în 1958 la fabrica Farmec din Cluj, se afla pe pozitia a patra în clasamentul celor mai apreciate branduri autohtone. Este, de altfel, si primul brand de crema anti-age din lume si a adus României de-a lungul a peste 40 de ani de prezenta pe piata atât notorietate cât si sume importante de bani. Acum, marca se exporta în 35 de tari din Europa, Asia, în Africa, în SUA si în Orientul Mijlociu.

Tot din portofoliul Farmec Cluj, care s-a nascut în 1943 prin desprinderea din laboratoarele Molnar Moser din Budapesta a unui  mic laborator în Cluj, apar în clasament Farmec si Doina (produs pentru prima data în 1965). Farmec Cluj a raportat anul trecut afaceri de aproximativ 122 de milioane de lei si un profit de aproximativ 8 milioane de lei. Compania este detinuta de familia Turdean si alti mici investitori, fiind privatizata în 1995 prin metoda MEBO:

Plafar, un brand pierdut pentru statul român

Istoria Plafar, una dintre marcile cu care românii înca se identifica îincepe in 1948, când a fost înfiintata o asociatie privata de producatori în domeniul plantelor aromatice, tehnice si medicinale. Dupa anii ‘50, aceasta asociatie a fost nationalizata, iar în 1990 a fost transformata în regie autonoma. În perioada comunista compania a trecut prin mari dificultati din care nu si-a revenit nici pâna astazi când, din vechea societate, nu mai exista aproape nimic. Societatea Nationala Plafar a iesit anul trecut din insolventa, dar si-a pierdut statutul de companie nationala pentru ca a ramas cu un singur punct de lucru de prelucreaza ceai si cafea. Brandul a fost însa vândut înca din 2007 catre reteaua privata de farmacii Centrofarm, detinuta de General Farm Invest (Alain Bonte si Catia Radulescu) pentru aproximativ 1 milion de euro.

Fares, o alta fata româneasca a Plafar

Povestea Fares începe, oficial, în 1929, dar se pierde în sutele de ani în care locuitorii din inima Daciei au deslu?it folosirea  plantelor. Înscrisurile oficiale consemneaza existenta la Orastie a unei farmacii înca din anul 1697, care în timp a avut diferiti proprietari. De la începutul secolului al XX-lea farmacia a fost condusa de familia Andrei Farago,care a avut un rol esential la dezvoltarea ulterioara a Cooperativei Digitalis, fondata în decembrie 1929 ca prima, mult timp unica si de departe cea mai bine organizata unitate din România în domeniul cultivarii, prelucrarii si comercializarii plantelor medicinale si a produselor rezultate din ele.Dupa nationalizarea care a urmat celui de-al doilea razboi mondial, Cooperativa Digitalis a fost inclusa în trustul Plafar. În 1991, firma s-a desprins din trust sub numele de FARES S.A., iar din 1995 a devenit o companie privata, fiind privatizata prin metoda MEBO. Majoritatea titlurilor au fost atunci cumparate de conducerea de atunci a companiei, Silviu Socol si Lucian Darie. Anul trecut, producatorul de ceaiuri a raportat afaceri de 9,6 milioane de lei si un profit de 14.000 de lei.

Spalam româneste cu produse realizate de multinationale

Dero-abrevierea pentru Detergenti România- a luat nastere în 1966 pe platforma fabricii de detergenti din Ploiesti si de 40 de ani spala „româneste” rufele din aproape toata tara. A devenit însa un brand în adevaratul sens al cuvântului dupa preluarea companiei producatoare de catre multinationala Unilever, în 1995. Potrivit unui studiu de piata Nielsen, Dero a fost anul trecut cel mai vândut detergent din România (dupa volumele vândute).

Rom si Magura, branduri românesti produse de austrieci

Batonul de ciocolata Rom si prajiturica Magura reprezinta pentru multi dintre români gustul dulce al copilariei. Sunt produse de o companie ce exista din 1980 si care face acum parte alaturi de Heidi Chocolat din grupul Kex Confectionery, detinut de familia austriaca Meinl.

Un zbor românesc

Compania TAROM – Transporturile Aeriene Române – a fost înfiintata la 18 septembrie 1954, iar la câtiva ani dupa lansare, TAROM opera deja catre aproape toate tarile europene. În 1966 TAROM a efectuat primul zbor peste Atlantic, iar în anul 1974 a realizat primul zbor catre Sydney via Calcutta si a introdus zboruri regulate spre New York si Beijing. Si astazi Tarom este o companie de stat, iar Guvernul se pare ca nu are intentii de a o vinde în ciuda dificultatilor financiare cu care se confrunta.  În primele 9 luni ale anului Tarom a raportat venituri de 972 de milioane de lei si pierderi de 83 de milioane de lei.

Dacia, o istorie de 45 de ani

Pe 20 august 1968 iesea pe poarta fabricii de la Mioveni prima Dacie, un model 1.100. Dupa 45 de ani, Dacia a devenit cel mai cunoscut brand românesc si cel mai de succes produs de export al României.

Potrivit datelor companiei Dacia, la finalul anului 2012 productia uzinei auto de la Mioveni totaliza 4,585 milioane automobile. Capacitatea de productie este de 350.000 de masini/an, iar statisticile Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) arata ca în primul semestru din 2012 au fost produse 63.735 de masini Dacia Duster, 62.957 Dacia Sandero si 54.227 Dacia Logan. Cel mai probabil, automobilul cu numarul 5.000.000 va iesi de pe liniile de fabricatie la începutul anului 2014.

Guban intra în mall-uri cu magazine proprii

Istoria Guban cunoaste un început timid în anul 1935 cu un singur angajat si o crema de pantofi. Inventia chimistului Blaziu Guban,  i-a dat posibilitatea ca în 15 septembrie 1937 sa puna bazele societatii „Guban”, împreuna cu partenerii Kaldory si Kovacs, urmând ca mai tâziu în 1940 aceasta sa primeasca caracterul de fabrica. Acum, producatorul de încaltaminte din Timisoara a revenit în actualitate anuntând ca va intra si pe piata de retail. Compania a deschis în luna octombrie a acestui an un magazin în centrul comercial Baneasa Shopping City din Capitala si are în plan ca în urmatorii trei ani sa acopere principalele orase ale tarii cu magazine stradale, dar si în centre comerciale.

Ciorapi românesti în cele mai mari magazine din Europa

Adesgo este cel mai mare producator de ciorapi pantalon, ciorapi, sosete, din fire poliamidice si lycra, pentru femei si copii din România. Compania a fost înfiintata în anul 1926, ca proprietate particulara a lui Arthur Drechsel având ca obiect de activitate producerea si comercializarea ciorapilor din bumbac si matase pentru femei. În anul 1993 Adesgo a devenit o societate pe actiuni cu capital integral privat, în în perioada anilor 1998 – 2002, pachetul majoritar de actiuni a fost detinut de grupul belgian N.V. Bonneterie Bosteels de Smeth S.A, iar din 2002, compania LOAR B.V., parte a Grupului Argaman Industries LTD. a preluat pachetul majoritar de actiuni ale companiei. Acum compania are o capacitate de productie de peste 6 milioane de perechi de dresuri pe an, din care exporta circa 80% în Europa si Orientul Mijlociu. Din datele Ministerului de Finante, anul trecut compania a raportat afaceri în valoare de peste 69 de milioane de lei si o pierdere de 481.000 de lei. economica.net

Cuvinte cheie: , , , , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie