Dan Sova a dat asigurari ca autostrazile Sibiu – Pitesti si Sibiu – Brasov se vor construi in paralel

 

La finele saptamânii trecute, emisiunea Dupa 20 de ani de la ProTV l-a avut ca invitat pe Ministrul Dan Sova, tema principala fiind constructia de autostrazi din România. Dialogul a început abrupt cu subiectul fierbinte al zilei, autostrada peste Carpati. În ciuda eforturilor moderatorului Cristian Leonte de a face comparatia corecta între cele doua rute alternative complete, respectiv între Sibiu – Pitesti si Sibiu – Brasov – Ploiesti, pe parcursul întregii emisiuni domnul Dan Sova s-a limitat la a compara autostrada Sibiu – Pitesti doar cu autostrada Sibiu – Brasov, ignorând costurile de realizare a tronsonului Brasov – Ploiesti.

dan sovaÎnsa chiar si asa, Ministrul a lasat impresia ca a renuntat la ideea relocarii autostrazii A1 Sibiu – Pitesti pe ruta Sibiu – Brasov. Ceea ce ar fi fost de înteles în conditiile în care atât mediul economic, în frunte cu exportatorul numarul unu al României, Dacia, cât si presa, autoritatile locale si comunitatile online au criticat aspru aceasta idee. Numai ca analizând în detaliu întregul interviu si mai ales contradictiile dintre afirmatiile domnului Dan Sova si documentele oficiale ale CNADNR, constatam ca de fapt nu e vorba de nici o renuntare la acest plan, ci doar de o schimbare a strategiei de a-l pune în practica. DPIIS si CNADNR sunt în continuare neclintite în ideea de a realiza cu prioritate autostrada Sibiu – Brasov. Doar ca acum nu se mai opun fatis constructiei A1 Sibiu – Pitesti si nici nu mai negociaza cu Uniunea Eruopeana relocarea ei. În schimb, sub masca bunelor intentii si a procedurilor europene, o vor bloca pe termen nedefinit.

Finantarea

Pâna la acest interviu domnul Dan Sova se declara împotriva constructiei autostrazii Sibiu – Pitesti, argumentul principal fiind costul exagerat de mare al acesteia, estimat la 3,2 miliarde EUR. Despre acest cost am aratat într-un articol anterior ca este total nefondat si ca autostrada nu poate costa mai mult de 1,4 miliarde EUR.

Surprinzator însa, de aceasta data domnul Dan Sova nu a mai vorbit deloc dspre costuri. Din contra, a dat asigurari ca autostrazile Sibiu – Pitesti si Sibiu – Brasov se vor construi în paralel. Ba chiar a întarit aceasta idee cu precizarea ca ambele proiecte vor beneficia de finantari europene nerambursabile si ca nu vor concura pe aceeasi resursa financiara, pentru ca va fi vorba de fonduri distincte. Respectiv ca autostrada Sibiu – Pitesti va fi finantata prin Fondul de Coeziue, în vreme ce autostrada Sibiu – Brasov va fi finantata prin Fondul de Dezvoltare Regionala.

Un plan care ar fi extraordinar, daca n-ar fi complet nefondat. Ambele fonduri europene, Fondul de Coeziune (FC) si Fondul de Dezvoltare Regionala (FEDR), alimenteaza Programul Operational Sectorial Transporturi (POS-T). Prin acest program al Uniunii Europene se desfasoara finantarea tuturor proiectelor care tin de infrastructura rutiera nationala si care beneficiaza de finantare nerambursabila din partea UE.

Însa în cadrul POS-T dimensiunea alocarii financiare, regulile si procentele de finantare difera semnificativ între cele doua fonduri europene. Astfel Fondul de Coeziune în domeniul rutier este destinat exclusiv finalizarii autostrazilor care sunt incluse în Proiectul Prioritar 7 al retelei TEN-T principale, adica autostrazilor A0 (Centura Bucuresti Nord), A1 si A6. Pentru aceste autostrazi finantarea nerambursabila prin Fondul de Coeziune este de 85%, dimensiunea alocarii în perioada 2014 – 2020 fiind de 3 miliarde EUR, inclusiv confinantarea din partea României.

În schimb Fondul de Dezvoltare Regionala, destinat restului infrastructurii nationale care nu este parte din Proiectul Prioritar 7, are în domeniul rutier o alocare pentru 2014 – 2020 de patru ori mai redusa decât Fondul de Coeziune, respectiv de numai 750 milioane EUR, inclusiv confinantarea din partea României. Scopul acestui fond este în principal finantarea reabilitarii drumurilor nationale si a constructiei de centuri ocolitoare pe drumurile nationale, procentul de finantare nerambursabila fiind de doar 75%.

În conditiile în care autostrada Sibiu – Brasov ar costa circa 960 milioane EUR, daca finantarea ei s-ar face din Fondul de Dezvoltare Regionala, pe lânga faptul ca oricum chiar si alocarea întregului fond ar fi insuficienta, într-o astfel de ipoteza ar însemna ca între 2014 si 2020 sa nu s-ar mai reabilita nici un drum national si nu s-ar mai construi nici o centura ocolitoare. O asemenea decizie ar genera dispute politice si proteste publice chiar mai mari decât cele generate de blocarea constructiei autostrazii Sibiu – Pitesti. Asadar finantarea autostrazii Sibiu – Brasov prin Fondul de Dezvoltare Regionala este practic exclusa. Singurele surse de finantare posibile sunt concesiunea si bugetul de stat, fie prin alocare directa, fie prin angajarea de împrumuturi.

Citeste mai departe pe capital.ro

Cuvinte cheie: , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie