In Romania, deszapezirea unui kilometru de drum costa de cinci ori mai mult decat in Finlanda
Costul mediu cu deszapezirea unui kilometru de autostrada sau drum national a crescut în ultimii patru ani de peste patru ori, de la un pret de 1.180 euro per kilometru în 2009, la 5.370 euro în 2013, reiese din calcule gândul pe baza datelor din sistemul de licitatii publice. Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din România (CNADNR) a estimat ca o poate cheltui pentru deszapezire în iarna din acest an si iarna viitoare în jur de 172 de milioane de euro.
Curatarea de zapada a autostrazilor din România a ajuns astfel sa fie de aproape cinci ori mai scumpa decât în Finlanda. Tara nordica are o retea de autostrazi si drumuri nationale de aproape cinci ori mai mare decât România, respectiv 78.000 de kilometri. Cu toate acestea, costurile cu desapezirea sunt mult mai mici. Spre exemplu, în 2011, Finlanda a cheltuit 98 de milioane de euro pe deszapezire, în medie 1.200 de euro pe kilometru. În aceeasi perioada, la Bucuresti pretul calculat era de 5.900 de euro pe kilometru.
De asemenea, în Suedia sau Islanda pretul pe kilometru deszapezit nu trece de 1.400 de euro.
Întrebat de gândul de ce în România, o tara care nu se confrunta cu fenomene meteorologice similare Finlandei, unde zapada cade în medie sase luni pe an, seful CNADNR, Narcis Neaga, sustine ca la noi filosofia este alta.” în tarile nordice zapada si gheata nu sunt îndepartate integral – nu exista notiunea de „drumuri la negru”, a declarat el pentru gândul. Mai exact, potrivit sefilor CNADNR, în Finlanda zapada nu se curata total de pe drumuri, pe când în România, dupa deszapezire, trebuie sa se vada asfaltul.
Mai mult, sustine Neaga, în tarile nordice se foloseste alt tip de cauciucuri care nu este utilizat în România. „Astfel, sunt luate masuri de anvelopare obligatorie a autovehiculelor cu cauciucuri speciale (crampoane) care permit circulatia atât pe zapada, cât si pe zone cu gheata, acest tip de anvelope nefiind utilizate în România”, a declarat seful CNADNR pentru gândul.
Cât a costat deszapezirea în ultimii cinci ani
Daca în 2009 firmele care au câstigat licitatiile organizate de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) încasau, în medie, un pret de 1.180 de euro pe kilometru curatat de zapada, sumele sunt în prezent de patru ori mai mari.
Pretul pentru deszapezire a fost calculat pe baza valorilor estimate de CNADNR în cadrul procedurilor de atribuire. În calcul a fost luat un numar de aproximativ 16.000 de kilometri de autostrazi si drumuri nationale.
An cost deszapezire (euro /km)
2009 1.180
2010 4.950
2011 5.900
2012 5.300
2013 5.370
Sursa: calcule gândul pe baza date SEAP//calculele au considerat o lungime de 16.000 de kilometri de autostrazi si drumuri nationale
Din cifre reiese ca un vârf s-a înregistrat în 2011, când costul a ajuns la 5.900 euro per kilometru deszapezit.
5.370 de euro, pretul mediu pentru deszapezirea autostrazilor si drumurilor nationale în 2013
CNADNR a lansat în vara acestui an licitatii pentru deszapezirea autostrazilor si drumurilor nationale. Contractele-cadru urmau sa fie încheiate pentru o perioada de 20 de luni. Compania nu a reusit, deocamdata, sa gaseasca firme care pentru deszapezirea întregii retele de drumuri si autostrazi.
La multe licitatii s-a prezentat o singura firma, la altele nu a fost depusa nici o oferta, iar compania a anuntat reluarea licitatiilor, dupa cum au precizat reprezentanti ai CNADNR.
Peste 172 de milioane de euro este suma totala pe care Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din România (CNADNR) a estimat ca o poate cheltui pentru deszapezire în iarna din acest an si iarna viitoare, potrivit calculelor gândul pe baza datelor din sistemul de licitatii publice.
Citeste mai departe pe gandul.info
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!