Telefoanele mobile pot fi folosite in avion, deasupra spatiului Uniunii Europene

 

Pasagerii care zboara deasupra spatiului Uniunii Europene vor putea sa foloseasca internetul si sa îsi verifice e-mailurile de pe telefoanele mobile, potrivit noilor reguli adoptate joi de legiuitori. Noul regulament deschide calea convorbirilor facute de pe telefoanele mobile în timpul zborului.

Avion1Comisia Europeana, bratul executiv al UE, a dat unda verde serviciilor 3G si 4G pentru a fi utilizate în aeronavele care efectueaza zboruri pe teritoriul UE, la o altitudine de peste 3.000 de metri.

Miscarea vine la o zi dupa ce Agentia Europeana de Siguranta a Aviatiei si-a anuntat intentia de a publica norme care ar putea permite pasagerilor sa utilizeze dispozitive personale precum laptop-urile, cu conditia ca acestea sa fie în „modul avion“.

Dar, în ciuda pasului facut spre o noua era a comunicatiilor mobile, majoritatea analistilor spun ca este foarte putin probabil ca transportatorii aerieni si companiile de telecomunicatii sa îsi doreasca imediat sa plateasca pentru noua tehnologie.

Ian Fogg, director pe analiza de telefonie mobila în cadrul IHS Electronics and Media, spune ca multe avioane ofera deja acces la retele Wi-Fi, iar companiile aeriene ar putea fi reticente în a instala noile echipamente care sa ofere suport pentru 3G si 4G.

„Pentru un consumator, accesul la Wi-Fi este deja asigurat de o serie de companii aeriene. Wi-Fi este mai mult decât suficient pentru accesarea internetului. Adevaratul beneficiu adus de noile norme se afla în jurul mesajelor text, al apelurilor vocale si al mesageriei vocale care au nevoie de retelele de telefonie“, mentioneaza Fogg.

„Dar, pentru ca serviciile de internet si de comunicare pe internet, cum ar fi e-mail-ul, sunt omniprezente pe smartphone-urile moderne, retelele Wi-Fi pot oferi o mare parte din aceste beneficii fara a necesita o parte celulara“.

Propunerea Comisiei Europene va functiona pe baza asa-numitei tehnologii a comunicatiilor mobile la bordul aeronavei (MCA). Semnalul este receptionat de catre o antena instalata la bordul aeronavei si trimis la reteaua terestra printr-o conexiune prin satelit.

MCA este o industrie în plina dezvoltare, cu traficul de date în crestere cu peste 300% între 2011 si 2012, potrivit Comisiei Europene. Dar costul potential al instalarii noii tehnologii va fi o investitie neatractiva pentru multe companii aeriene si operatori de telefonie mobila care pot oferi aceste servicii, potrivit analistului telecom Andrew Hogley de la Espirito Santo.

„Unii oameni doresc sa îsi verifice e-mailul, dar majoritatea, având în vedere costul potential ridicat al acestui serviciu, nu vor fi înclinati sa si plateasca. Nu este ceva ce poate fi considerat un generator de venituri materiale, iar companiile de telecomunicatii nu vorbesc despre acest serviciu ca fiind o oportunitate pentru noi venituri“, spune acesta.

În 2008, Comisia Europeana a permis utilizarea serviciilor 2G la bordul avioanelor. Se estimeaza ca aproximativ 200 de aeronave cu destinatii pe teritoriul UE sunt echipate corespunzator pentru a se conforma normelor din 2008. Alexandru Urzica, capital.ro

Cuvinte cheie: , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie