Guvernul va introduce o acciza de 7 eurocenti la litrul de carburant. Vezi cu cat se scumpeste benzina
Introducerea unei accize suplimentare la carburanti si modificarea sistemului de calcul al accizelor vor conduce la o scumpire de 31 de bani pe litrul de benzina si motorina, de la 1 ianuarie. Cel putin, si fara a lua în calcul ajustarea cu inflatia!
Guvernul va introduce o acciza de 7 eurocenti la litrul de carburant, fie benzina, fie motorina, banii astfel colectati urmând sa fie varsati într-un fond special destinat investitiilor în infrastructura rutiera, a anuntat premierul Victor Ponta luni seara.
Premierul Victor Ponta a anuntat ca acciza va fi de „0,7 centi” pe litru, dar consilierul premierului, Mirel Palada, a revenit ulterior si a precizat ca acciza va fi de „7 centi” pe litru.Premierul a sustinut ca banii colectati vor fi varsati în Fondul special pentru marile proiecte de infrastructura rutiera.
Premierul a anuntat de fapt luni seara, oficial, ceea ce a fost fost doar o intentie acum câteva zile. Saptamâna trecuta, premierul a spus ca Guvernul analizeaza posibilitatea introducerii unei anumite taxe pe benzina si al motorina, pentru suplimentarea fondurilor necesare constructiei de infrastructura rutiera. El a spus ca reia o idee lansata mai demult de fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu. Liberalul declara ca a gasit solutia prin care în România sa existe fonduri suplimentare pentru construirea mai multor kilometri de autostrada, si anume marirea accizei la carburant cu 10 eurocenti si taxarea pe distanta a traficului greu.
Ce înseamna 7 centi pe litru
Momentan, România are printe cele mai mici preturi la carburanti din Uniunea Europeana. La benzina, pretul mediu este, la noi, de 1,257 euro pe litru (cel mai mic din UE), iar la motorina de 1,322 euro, al treilea cel mai mic nivel din Uniune.
În cazul în care carburantii vor fi taxati suplimentar cu 7 centi pe litru, efectul pe care consumatorii îl vor resimti la pompa va fi o scumpire de 31,5 bani pentru fiecare litru de benzina sau motorina, adica mai mult de 5%. În cazul în care aceasta acciza suplimentara va intra în baza de calcul a TVA, asa cum se întâmpla acum cu acciza “normala”, cresterea de pret va fi si mai mare, de peste 39 de bani pe litru.
De retinut ca majorarea va fi aplicata într-o singura transa, la 1 ianuarie 2014.
Consumatorii, loviti de doua ori
În plus fata de aceasta introducere a unei accize suplimentare, Guvernul îi taxeaza si mai mult pe români prin faptul ca, exact acum, când sistemul de calcul al valorii accizelor era favorabiul consumatorului, Guvernul schimba regulile de taxare astfel încât sa câstige bugetul. Sistemul de acccizare pentru anul 2014 va fi modificat astfel încât accizele platite de consumatorii români anul viitor nu vor mai fi calculate în functie de cursul valutar stabilit la data de 1 octombrie 2013, ci în functie de rata inflatiei. În vechiul sistem, am fi câstigat noi, în premiera în ultimii ani: cursul de schimb pentru accize este mai bun la anul fata de cum a fost în acest an, iar accizele ar fi urmat sa scada, în lei, cu 1,65%, în 2014. În noul sistem, se ramâne la valoarea actuala, în lei, iar acciza de ajusteaza cu inflatia: adica cetatenii platesc mai mult, bugetul câstiga mai mult.
Câti bani strânge statul
Consumul de carburanti al României a fost de 5,8 milioane de tone, benzina si motorina, în anul 2011. 75% din consum a fost motorina. Ponderând cu densitatea (0,77 benzina, 0,84 motorina), rezulta un consum de 5,17 miliarde de litri de motorina si 1,88 miliarde de litri de benzina. Asadar, un total de circa 7 miliarde de litri de carburant. Aplicând doar acciza suplimentara, rezulta venituri de 490 de milioane de euro pe an, în conditiile unui consum al anului 2014 egal cu cel de acum un an. Daca noua acciza intra în sfera de aplicare a TVA, rezulta venituri suplimentare de 607 milioane de euro.
Iar sumele vor fi si mai mari daca valoarea accizei, platite în lei, se actualizeaza cu inflatia. Mihai Nicut, economica.net
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!