Tentative de amprentare a prostiei
Doua baze de date care cuprind amprentele si caracteristicile biometrice operate de Politia Româna s-au defectat în urma cu aproape trei luni, pe 20 iunie, din cauza caderilor de tensiune din reteaua nationala de energie electrica. În timp ce politistii români s-au descurcat fara software, facându-si munca de investigatie manual, cu plansele si dosarele, o problema si mai mare a aparut la orizont.
România risca sa nu îsi poata îndeplini obligatiile asumate prin Tratatul de la Prüm, denumit si Schengen III, aflat în relatie directa cu Acordul Schengen, daca pâna în octombrie nu are bazele de date functionale. Reprezentantii MAI se întâlnesc vineri cu firma franceza SAFRAN, pentru a gasi solutii de urgentare a procedurilor.
Cele doua baze de date ale Politiei au fost cumparate în 2004, respectiv 2007, de la firma americana Motorola. Sistemul Imagetrak, achizitionat în 2004, permite recunoasterea faciala a suspectilor si stocheaza si examineaza fotografii de semnalmente, date antropometrice, semne particulare si date despre fapta si modul de operare.
Sistemul AFIS Printrak BIS a fost cumparat tot de la Motorola, în 2007, în timpul mandatului ministrului de Interne liberal Cristian David. Costul contractului a fost de 9,3 milioane de euro. Baza de date stocheaza amprentele suspectilor, având o capacitate de 6 milioane de persoane.
Cele doua baze de date s-au defectat simultan, dupa cum a explicat pentru gândul Gabriel Târu, directorul Institutului de Criminalistica din Politia Româna. Alimentarea cu energie electrica a celor doua baze de date este facuta printr-un dispozitiv de tip UPS, de mari dimensiuni, care s-a ars în urma mai multor caderi de tensiune din reteaua nationala. Acesta a fost deja achizitionat si urmeaza sa soseasca în România saptamâna viitoare. Astfel, problema bazei de date Imagetrak este rezolvata.
A doua problema, mai de durata, este cea a bazei de date AFIS, care pe lânga problemele de alimentare cu energie, are si probleme de software, care trebuie reparat si actualizat. Politia Româna, din motive pe care înca nu le-a explicat, a constatat ca contractul de mentenanta a acestei baze de date este expirat. El a fost reînnoit, însa formalitatile mai dureaza.
„Din nefericire, s-au suprapus aceste defectiuni si a fost nevoie de o reparatie în lant. Sunt niste termene legale, banul public trebuie cheltuit cu respectarea legii. Etapele acestea legale manânca foarte mult timp. De exemplu, la dispozitivul UPS, a fost nevoie ca firma sa faca dovada ca a încercat sa îl repare si ca ar costa mai mult sa îl repare decât sa furnizeze unul nou”, a explicat, pentru gândul, Gabriel Târu, de ce a durat 3 luni pentru ca aceste probleme serioase ale Politiei sa fie rezolvate.
Andrei Luca Popescu, Gandul.info
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!