Calea ferata Arad-Brasov-Bucuresti-Constanta si portul Constanta, cuprinse in strategia europeana privind transporturile pana in 2020

 

CE a aprobat noua politica privind infrastructura de transport a UE în perioada 2014-2020, urmând ca doua dintre cele noua coridoare principale europene sa traverseze România, unde pot primi finantare mai multe proiecte, precum calea ferata Arad-Brasov-Bucuresti-Constanta si portul Constanta.

lucrari infrastructura CFRBugetul multianual al UE pentru 2014-2020 aloca 26 de miliarde de euro pentru cele noua coridoare de transport.

România este inclusa în coridoarele de transport Orient/Est-mediteraneean si Rin-Dunare, arata documente publicate de Comisia Europeana.

Astfel, Orient/Est-mediteraneean urmeaza sa conecteze infrastructura de transport maritim de la Marea Nordului, Marea Baltica, Marea Neagra si Marea Mediterana, optimizând utilizarea porturilor tarilor UE. Proiectul va îmbunatati legaturile de transport între nordul Germaniei, Cehia, regiunea Panonica si Europa de Sud-Est. Coridorul continua pe mare catre Grecia si Cipru.

Coridorul Rin-Dunare, având la baza Dunarea si Main (Germania), va lega regiunile Strasbourg si Frankfurt, prin sudul Germaniei, de Viena, Bratislava, Budapesta si Marea Neagra, cu o componenta importanta asigurând conexiunea între Munchen, Praga, Zilina, Kosice si granita cu Ucraina.

România poate obtine în programul Orient/Est-mediteraneean o finantare europeana pentru calea ferata Arad-Timisoara-Calafat. În timp ce în Ungaria lucrarile sunt aproape finalizate, în România procesul se afla înca în desfasurare, noteaza Comisia Europeana. De asemenea, Comisia ar putea aloca fonduri pentru modernizarea infrastructurii rutiere între Vidin si Craiova.

În cadrul coridorului Rin-Dunare, România poate accesa fonduri europene pentru mai multe proiecte de infrastructura feroviara si canale navigabile.

Printre acestea se numara realizarea de studii pentru o retea de cale ferata de mare viteza între Budapesta si Arad, modernizarea unor anumite sectiuni de cale ferata si studii pentru trenuri de mare viteza pe ruta Arad-Brasov-Bucuresti-Constanta, precum si studii si lucrari la calea ferata Craiova-Bucuresti.

România are incluse în coridorul Rin-Dunare si mai multe proiecte pentru porturi si transportul fluvial.

Astfel, autoritatile pot atrage fonduri europene pentru studii si lucrari de dezvoltare a platformelor multimodale si conexiuni cu regiunea în cazul porturilor Giurgiu si Galati, pentru studii si lucrari vizând transportul pe Dunare (Kehlheim (Germania)-Constanta/Midia/Sulina), precum si pentru studii si lucrari la canalul Dunare-Bucuresti.

Portul Constanta poate accesa de a asemenea de fonduri europene, pentru conexiuni de transport si servicii incluzând spargatoare de gheata.

România poate beneficia de fonduri si pentru mai multe noduri cheie de transport incluse în reteaua centrala europeana. Astfel, autoritatile pot finanta partial cu bani europeni studii si lucrari pentru nodurile de transport Timisorara-granita cu Serbia, Iasi-granita cu Republica Moldova, Suceava-granita cu Ucraina, Târgu Neamt-Ungheni, Alba Iulia-Turda-Dej-Suceava-Pascani-Iasi, Bucuresti-Buzau si Ploiesti-Suceava.

Fondurile de 26 de miliarde de euro alocate transporturilor în cadrul mecanismului „Conectarea Europei” vor servi în practica drept „capital initial” pentru stimularea investitiilor suplimentare din partea statelor membre în vederea finalizarii conexiunilor si legaturilor transfrontaliere dificile, care altfel nu ar fi probabil construite, se arata într-un comunicat al CE. Costul implementarii primei faze de finantare a retelei centrale pentru perioada 2014–2020 este estimat la 250 de miliarde euro. Reteaua centrala urmeaza sa fie finalizata pâna în 2030.

Cele sapte coridoare de transport în care România nu este implicata sunt coridorul Scandinavo-mediteranean, Marea Nordului-Marea Baltica, Marea Nordului-Marea Mediterana, Marea Batica-Marea Adriatica, Rin-Alpi, coridorul Atlantic si coridorul Mediteranean. Marius Oncu, mediafax.ro

Cuvinte cheie: , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie