Propuneri de amendamente ale Consiliului de Mediere in vederea corelarii legislative aduse OUG nr. 90/2012, care modifica si completeaza Legea 192/2006
Expunere de motive
Consiliul de Mediere, organism autonom, de interes public, cu personalitate juridica, infiintat in baza Legii 192/2006, privind medierea si organizarea profesiei de mediator, in conformitate cu art. 20 litera L din lege, solicita comisiei juridice a Camerei Deputatilor modificarea si completarea proiectului de Lege privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 90/2012 pentru modificarea si completarea Legii nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, din urmatoarele motive :
– INFORMAREA privind avantajele medierii ESTE O ETAPA prealabila incheierii contractului de mediere, CUPRINSA in procedura medierii, prin care mediatorul folosind tehnici de comunicare specifice profesiei, în conditii de neutralitate, impartialitate si confidentialitate, analizeaza conflictul si prezinta partilor avantajele apelarii la procedura medierii pentru conflictul lor concret, le da toate informatiile necesare în scopul de a ajuta si determina ambele (toate) parti, ca în deplin acord si cunostinta de cauza, sa accepte rezolvarea neîntelegerilor dintre ele prin MEDIERE ( DIALOG si NEGOCIERE.)
– Medierea este o profesie ai carei specialisti se incadreaza in Codul ocupatiilor din Romania in sectiunea ,, SPECIALISTI IN RELATII PUBLICE” cod 2432
– Mediator cod C.O.R. 243202, (C.O.R. Specialistii in relatii publice planifica, dezvolta, implementeaza si evalueaza strategiile de informare si comunicare care asigura intelegerea si imaginea favorabila cu privire la companii si alte organizatii, bunurile si serviciile acestora, rolul lor in cadrul comunitatii.), in timp ce profesiile juridice se incadreaza la sectiunea SPECIALISTI IN DOMENIUL JURIDIC cod 2611.
Mediatorul spre deosebire de conciliator analizeaza conflictul si stabileste impreuna cu partile natura conflictului, tipul conflictului, factorii care determina conflictul. Factori structurali sau factori subiectivi. Identifica apoi impreuna cu partile si avocatii lor cauzele conflictului respectiv. Pe scurt stabileste DIAGNOSTICUL CONFLICTULUI dintre partile implicate. In baza acestui diagnostic, mediatorul stabileste cu partile si avocatii lor o strategie de rezolvare a respectivului conflict. In toata aceasta etapa de diagnosticare, are loc si informarea partilor cu avantajele mediereii raportate la cazul lor concret.
Conform art.227 alin 3 din CP. Civ. Dupa informare PARTILE DECID daca accepta sau nu rezolvarea prin mediere a conflictului lor, in consecinta pastreaza caracterul voluntar. In aceasta etapa de informare rolul avocatului este unul substantial. Suntem adeptii sustinerii conform careia reusita unei medieri este deplina cu participarea avocatilor. Rolul avocatului in procesul de mediere mediere este unul de ,, Negociator al partii pe care o asista” Doar in procedura medierii avocatii in materie civila pot face si contracte de asistenta si pot negocia conflictul alaturi de partea care i-a angajat.
Etapa de informare din cadrul procedurii de mediere se poate efectua doar daca mediatorul asculta ambele parti. Avand in vedere ca mediatorul este un intervenient in conflict neutru si impartial, mediatorului ii este interzis sa faca etapa de informare doar dupa prezentarea situatiei de catre o singura parte, pentru simplul motiv ca ar incalca principiul neutralitatii si al impartialitatii. Cum poti face o analiza a unui conflict stabilind impreuna cu partile o strategie de rezolvare avand informatii despre conflict doar de la o singura parte??
Partile asistate de avocati au siguranta ca drepturile lor legale sunt in siguranta. Avocatii in mediere au rolul de negociator al partilor pe care le asista. O mediere la care participa avocati, care doresc ca partea pe care o asista sa plece multumita, va face toate diligentele sa vorbeasca doar la prezent si viitor si sa caute solutii de rezolvare a problemelor, conform unui plan de negociere stabilit impreuna cu partile pe care le asista fiecare. Avocatul prin natura profesiei este partinitor, in timp ce mediatorul este neutru si impartial. Amandoi in schimb sunt in slujba acelorasi oameni. Amandoi au aceeasi obligatie, de diligenta si nu de rezultat. Este falsa idea ca mediatorul si avocatul au interese contrare. O justitie moderna este inacceptabila fara avoct si fara mediator. Avem nevoie unii de ceilalti iar o societate moderna are nevoie de ambele profesii.
In vederea corelarii art 2 alin 1 indice 3 cu Legea 192/2006 modificata de Legea 114/2013, cat si cu cu art 227 alin 2 din Codul de procedura civila ,, (2) În litigiile care, potrivit legii, pot face obiectul procedurii de mediere, judecatorul poate invita partile sa participe la o sedinta de informare cu privire la avantajele folosirii acestei proceduri. Când considera necesar, tinând seama de circumstantele cauzei, judecatorul va recomanda partilor sa recurga la mediere, în vederea solutionarii litigiului pe cale amiabila, în orice faza a judecatii”.
Se observa atât in continutul art. 6 din Legea 192/2006 cat si in art 227 alin 2 din cod ca se face referire la ,,avantajele folosirii procedurii „conform punctului 25 din preambulul Directivei 52/2008 ,, (statele membre ar trebui sa încurajeze practicienii în domeniul dreptului sa îsi informeze clientii cu privire la posibilitatea recurgerii la mediere), si nu la informarea cu privire la avantantajele medierii, avantaje pe care le poate face doar o persoana calificata in profesia de mediator,in urma analizarii conflictului si stabilirea unui diagnostic. Mediatorul fiind un MANAGER DE CONFLICT.
Având in vederea expunerea de motive prin care se arata de ce profesiile juridice si orice alte profesii ai caror practicanti ar dori sa devina mediatori , trebuie sa respecte standardul de formare al mediatorului, Directiva 52/2008 a CE, Consiliul de Mediere in conformitate cu art. 20 litera L din legea 192/2006, modificata si completata propune :
1. Eliminarea amendamentelor ordonantei 90/2012 propuse de comisia juridica din Camera deputatilor cu privire la posibilitatea ca avocatii si notarii sa poata efectua activitati de mediere fara cursuri de formare initiala si continua si fara sa se supuna controlului privind calitatea exercitarii profesiei si
2 Introducerea unui amendament de corelare cu Legea 192/2006 si Codul de procedura civila in cuprinsul ordonantei 90/2012 conform tabelului anexat , sau abrogarea in totalitate a art. 2 (13) din legea 192/2006 modificata si completata.
Text Lege 192/2006 modificat si completat de Legea 114/2013
Art 2
(13)Efectuarea procedurii de informare asupra avantajelor medierii poate fi realizata de catre judecator, procuror, consilier juridic, avocat, notar, caz în care aceasta se atesta în scris.
(14)Serviciile prestate conform dispozitiilor alin. (1) si (11) sunt gratuite, neputându-se percepe onorarii, taxe sau orice alte sume, indiferent de titlul cu care s-ar putea solicita.
Propuneri Consiliul de mediere in baza art.20litera l din Legea 192/2006
Art 2
(13) Efectuarea informarii asupra avantajelor folosirii procedurii de mediere poate fi realizata si de catre practicienii in domeniul dreptului in sensul art.6 din Lege,pct.25 din preambulul Directivei 20/2008 a Comisiei Europene si Parlamentului European si art. 227 din Codul de Procedura Civila.
(14) Se abroga
Expunere de motive
Informarea cu privire la avantajele medierii este o etapa a procedurii de mediere prealabila incheierii contractului de mediere si poate fi efectuata doar de o persoana calificata in profesia de mediator pe cand informarea cu privire la avantajele folosirii procedurii de mediere este in sensul art.6 din lege, 227 alin 2 din CPC si pct 25 din din preambulul Directivei 52/2008
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!