Gruia Stoica si stie, si poate, si vrea, dar nu intelege de ce atata graba?

 

Grupul Grampet, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, nu-si poate exercita dreptul de proprietate asupra CFR Marfa fara un aviz pozitiv de la Concurenta. Or, o investigatie asupra pietei de transport poate dura pâna la cinci luni, în timp ce el mai are doar o luna jumate sa aduca cei 200 de milioane de euro. Fara aviz, pe care însa nu l-a cerut înca, Stoica spune ca nu da banii!

Gruia StoicaGrupul Grampet nu a notificat nici pâna în prezent Consiliul Concurentei referitor la preluarea CFR Marfa, procedura fiind „mai complicata decât era prevazut”, spune Gruia Stoica, patronul Grampet, pentru ECONOMICA.NET. El afirma ca nu va plati toti cei 202 milioane de euro pâna când Concurenta nu avizeaza pozitiv tranzactia, care, în acest moment, este suspecta ca ar putea aduce atingeri concurentei în piata.

„Doar n-o sa fiu prost sa dau banii pâna nu am aviz de la Concurenta. Ce sa fac, sa tin zeci de milioane de euro blocati pentru cinci luni, bani care ar produce o dobânda de milioane de euro?”, se întreaba Stoica. Omul de afaceri vorbeste de cele cinci luni în care banii sai ar fi blocati, pentru ca acesta este termenul maxim avansat de presedintele Consiliului Concurentei pentru a se da un aviz pe o concentrare economica.

Însa, conditiile puse de stat pentru transferul de proprietate prevad un termen de doua luni de la data semnarii contractului, adcia banii ar trebui dati pâna la sfârsitul lui octombrie, în caz contrar privatizarea CFR Marfa urmând sa fie reluata.

În aceste conditii, pentru ca CFR Marfa sa ajunga în proprietatea lui Gruia Stoica, ramân doua variante: fie CC lucreaza foarte repede si face analiza concentrarii economice în 30-45 de zile, aproape imposibil, dupa Chiritoiu, fie Guvernul da o lege pentru ca termenul de plata sa fie extins.

Stoica este însa destul de relaxat pe subiect, desi este presat de timp.  Spune ca are si banii pentru CFR Marfa si va obtine si avizul pozitiv de la Autoritatea de Concurenta. „Am intrat în hora, joc pâna la capat. Sunt pregatit”, afirma acesta.

Potrivit unei declaratii mai vechi a presedintelui CC, Bogdan Chiritoiu, nimic nu-l împiedica de viitorul proprietar al CFR Marfa sa achite banii catre stat înainte de a primi avizul Autoritatii (lucru pe care Stoica a negat ca-l va face).  Însa, chiar daca da banii, nu-si va exercita dreptul de proprietate asupra transportatorului feroviar fara avizul pozitiv amintit. “Singurul lucru prevazut în lege este ca cumparatorul nu are voie sa-si exercite puterea în companie, nu poate sa înceapa sa ia decizii, sa numeasca oameni, sa vânda active, sa cumpere, deci nu dispune de proprietatea lui, dar nu-l opreste nimeni sa-si lichideze plata”, a spus Chiritoiu. Acesta a mai amintit ca, la prima vedere, preluarea CFR marfa de catre Grampet ar putea aduce distorsiuni în piata, însa un avizt favorabil poate fi dat în anumite conditii. Una dintre conditii ar putea fi impunerea Grampet de a vinde anumite capacitati de transport.

Grup Feroviar Român (GFR) a fost declarat câstigator în luna iunie în procesul de privatizare a CFR Marfa, oferind un pret de 202 milioane euro pentru 51% din actiuni. Contractul a fost semnat la sfârsitul lunii august.

Grampet a câstigat si licitatia pentru operatorul national de transport feroviar de marga din Croatia si trebuie sa plateasca statului croat 130 de milioane de euro. De asemenea, a depus o scrisoare de intentie la licitatia pentru o companie de transport feroviar de marfa din Grecia, detinuta de stat.

Privatizarea CFR Marfa a fost asumata de România în cadrul memorandumului cu FMI. Florin Cojocaru, economica.net

Cuvinte cheie: , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie