S-a schimbat schimbarea. Proiectul de lege privind vanzarile de teren, intr-o alta varianta

 

Ministerul Agriculturii a publicat pe site-ul institutiei, pentru dezbateri, o alta varianta a proiectului de lege ce vizeaza vânzarile de teren agricol pe persoana fizica în România. Conform noii variante, si unii cetateni non-UE pot cumpara pe persoana fizica teren în tara noastra.

terenuri agricoleLa aproximativ doua saptamâni de când a lansat spre dezbatere publica proiectul de lege privind vânzarea-cumpararea de teren agricol de catre persoannele fizice, Ministerul Agriculturii vine cu o alta propunere. Fata de proiectul initial, pus pe site-ul Ministerului pe 3 septembrie, modificarile aduse nu rezolva problema de baza a acestui proiect, spun reprezentatii producatorilor agricoli. „Acest proiect, în ambele forme, nu îngradeste vânzarile de teren agricol catre straini, ci libera circulatie a terenurilor între români”, a declarat pentru ECONOMICA.NET Laurentiu Baciu, presedintele Ligii Asociatiilor Producatorilor Agricoli din România (LAPAR).

Poate cumpara practic, orice strain

Conform noului proiect, pot cumpara teren agricol în extravilanul localitatilor si persoanele fizice din statele ce fac parte din Acordul privind Spatiul Economic European (ASEE). Altfel spus, pe lânga locuitorii celor 28 de state membre UE, pot cumpara teren agricol în tara noastra si persoane fizice din Islanda, Liechtenstein si Norvegia. Mai mult, au acest drept si cetatenii unui start tert si apatrizii cu domiciului în România sau într-un stat membru UE ori ai statelor ASEE, dar si cei au unor state terte în conditiile reglementate prin tratate internationale, pe baza de reciprocitate. „Daca un chinez  (apatrid .red)locuieste la Berlin, atunci poate foarte usor sa cumpere teren în România”, exemplifica presedintele LAPAR.

Oferta ajunge mai repede la Autoritate

O alta modificare se refera la perioada de timp cât oferta de vânzare a posesorilor de teren agricol în extravilan trebuie afisata la sediul primariilor din raza unitatii administrative teritoriale unde se afla terenul de vânzare. Conform noii propuneri, aceasta perioada este de 30 de zile, fata de 90 de zile cum era precizat în varianta initiala a proiectului.

Totodata, conform noii variante, primaria este obligata sa notifice preemtorii si sa afiseze oferta de vânzare la sediul propriu în termen de 3 zile de la data primirii ofertei de vânzare, fata de 15 zile cât era initial. Nu în ultimul rând, Autoritatii pentru Administrarea si Reglementarea Pietei Funciare, institutia care se ocupa de gestionarea ofertelor de vânzare -cumparare de teren agricol în extravilan va trebui sa faca diverse verificari în termen de 5 zile, fata de 15 anterior, pentru a putea ulterior sa comunice vânzatorului si potentialului cumparator îndeplinirea/neîndeplinirea conditiilor legale.

Arenda obligatorie de un an pâna la cumparare

Modificari apar si în ceea ce priveste conditiile pe care arendasii trebuie sa le respecte pentru a putea cumpara teren agricol pe persoana fizica. Mai precis, în cazul în care acest proiect va intra în vigoare, arendasii trebuie sa de?ina calitatea de arenda? pentru terenul respectiv, stabilita printr-un contract de arenda încheiat pe o perioada de cel putin 1 an înainte de înregistrarea ofertei de vânzare pentru terenul ce urmeaza a se vinde.

În proiectul initial se specifica necesitatea ca arendasul sa fi avut contract pe acel teren pe o perioada de minimum 5 ani. Reprezentantul LAPAR sustine însa ca modificarea este benefica, dar nu se rezolva problema de fond. „Noi suntem nemultumiti de faptul ca este impusa o limita de vârsta (înstrainarea, prin vânzare, a terenurilor agricole din România, situate în extravilan se face cu respectarea dreptului de preemp?iune al coproprietarilor persoane fizice, vecinilor persoane fizice, arenda?ilor, persoane fizice cu vârsta de pâna la 40 de ani n.red). Este o discriminare, la fel cum este si limita de 100 de hectare (proprietatea persoanei fizice, reprezentând terenuri agricole situate în extravilan, nu poate depa?i 100 ha n.red). De ce sa limitezi averea omului”, mai explica Baciu.

 Modificari pentru terenurile irigate

În noul proiect de lege nu mai apare un articol care se referea la terenurile agricole situate în extravilan care au stat la baza constituirii unei Organiza?ii a Utilizatorilor de Apa pentru Iriga?ii, a unei Federatii de Organizatii de Îmbunatatiri Funciare sau a unei Organiza?ii de Desecare ?i Drenaj. Acestea  „pot fi înstrainate prin vânzare – cumparare doar cu acordul Adunarii Generale a membrilor acestora ?i a proprietarului infrastructurii de îmbunatatiri funciare”, se specifica în proiectul initial.

Autoritatea ramâne

De departe cea mai disputata masura stipulata în cele doua proiecte de lege se refera la înfiintarea Autoritatii pentru Administrarea ?i Reglementarea Pie?ei Funciare, care va avea urmatoarele atributii :asigura publicarea ofertelor de vânzare – cumparare pe site-ul propriu;asigura verificarea exercitarii dreptului de preem?iune;verifica îndeplinirea condi?iilor legale de vânzare – cumparare de catre poten?ialul cumparator, prevazute de prezenta lege;emite avizul prealabil încheierii contractului de vânzare – cumparare al terenurilor cu destina?ie agricola. „Aceasta agentie va pune monopol pe tot ceea ce înseamna informatie privind vânzarea de terenuri în România. Vânzarea-cumpararea este o actiune privata, între doua entitati private. Pâna si notarul care autentifica un astfel de act este privat. Ce sa caute statul în aceasta ecuatie? Este posibil ca dupa aparitia acestei Agentii sa ma trezesc (în calitate de arendas n.red) cu cineva pe teren care sa îmi spuna ca este noul proprietar si trebuie sa plec. Este doar o lege care favorizeaza apritia „baietilor destepti” în agricultura”, a mai spus Baciu. Alina Stanciu, economica.net

Cuvinte cheie: , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie