Romanii nu mai cumpara branduri consacrate, orientandu-se spre produsele marcilor private
Mai bine de jumatate din cele doua miliarde pe care romanii le cheltuie pe produse marci private, acele produse no-name dezvoltate de retaileri pentru a se bate cu brandurile consacrate, merg catre produse alimentare, restul banilor fiind impartiti pe bauturi, produse de ingrijirea locuintei si produse de ingrijire personala.
Marcile private Aro, 365 sau K-Classic au inceput sa fie tot mai prezente in cosurile de cumparaturi ale romanilor in perioada crizei financiare, cand pretul a devenit principalul argument in procesul de achizitie. Astfel, daca in 2004-2005 romanii cautau brandurile iar marcile private aveau doar 1% din comertul local, aceste produse no name au ajuns la o pondere de 12 procente la finalul lui 2012.
Romania este, de altfel, una dintre pietele unde marcile private au cea mai rapida ascensiune, ponderea lor crescand doar in ultimul an pentru care exista date de la 9% la 12%, potrivit Ziarului Financiar.
Comertul local – ce include atat rezultatele retelelor straine, cat si ale micilor comercianti – este estimat la 15-16 mld. euro, ceea ce inseamna ca in goana dupa cel mai mic pret romanii au cheltuit pe marci private 1,8 – 1,9 mld. euro.
Dupa ce au cucerit categorii de piata mai putin vizibile si unde importanta brandului este mica, precum servetelele de hârtie sau condimentele, marcile private ataca principalele segmente de pe piata bunurilor de larg consum. Astfel, marcile private au ajuns în topul celor mai vândute branduri în cadrul unor categorii unde pâna acum câtiva ani nume consacrate faceau legea, cum sunt iaurtul, laptele sau sapunul si pasta de dinti.
Mai mult, trendul va fi ascendent si în anii în care urmeaza, România fiind mult în urma unor state situate mai la vest, precum Austria sau Slovacia, unde unu din trei produse achizitionate este marca privata.
Cu ochii dupa pret
Astfel, desi aceste economii sunt mai dezvoltate decât România iar salariile sunt pe masura, produsele marca privata au reusit sa câstige teren pe o piata unde branduri precum Coca-Cola, Mars sau Ariel au facut legea ani la rând. Mai mult, aceste branduri investesc sute de milioane de euro în promovare, în timp ce retailerii pariaza doar pe pret, cu 20-30% mai mic decât în cazul produselor de brand. Situatia, desi paradoxala, poate fi explicata prin faptul ca în anii de boom românii cautau sa cumpere branduri consacrate fara a tine cont de pret. La polul opus, în Occident cumparaturile se fac exclusiv pe baza de pret indiferent de contextul economic. Cristina Rosca, zf.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!